Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Compania de stat cu cea mai mare densitate de șefi merge din pierdere în pierdere

Compania de stat cu cea mai mare densitate de șefi merge din pierdere în pierdere

de Adrian Stoica    |   

Cu numai 6 angajați, statul se pregătește să-și dea o gaură de peste 265.000 de lei, după ce în 2021 aceasta a fost de circa 300.000 de lei. Este vorba despre salariații Societății de Administrare Active Feroviare SA (SAAF), companie înființată în 1998 după reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române (SNCFR). Ea a preluat administrarea activelor feroviare excedentare și, practic, veniturile sale ar trebui să provină din închirieri/vânzări de terenuri și clădiri, închirieri de linii de cale ferată îngustă, vânzări de traverse, piatră spartă etc., numai că acest lucru nu prea s-a întâmplat.

De la constituire, SAAF a făcut obiectul mai multor anchete ca urmare a lucrurilor necurate petrecute sub acoperișul său. În ultimii 10 ani, compania a adunat o pierdere care depășește suma de 6 milioane de lei. Am putea spune că este o pierdere infimă dacă ne raportăm la cele raportate de celelalte companii de stat din sistemul feroviar, dar ea administra un patrimoniu imens la înființare. Lista activelor cuprindea clădiri, terenuri, 1.500 de locomotive și 60.000 de vagoane, considerate excedentare pentru uzul celorlalte companii desprinse din SNCFR. De-a lungul anilor, acest material rulant a făcut obiectul unor tranzacții oneroase, multe vagoane în stare de funcționare fiind vândute la fier vechi, chiar și la prețul de 10 dolari/tona. La un moment dat, materialul rulant rămas a fost transferat la CFR SA, administratorul infrastructurii naționale de cale ferată, unde a făcut obiectul altor învârteli bănoase pentru diverse grupuri de interese.

Dacă nivelul pierderilor preconizate anul acesta este de circa 265.000 de lei la venituri de 576.000, în schimb cheltuielile de natură salarială se ridică la 342.000, potrivit bugetului companiei adoptat recent de Guvern la propunerea Ministerului Transporturilor, deși mai sunt doar câteva luni până la terminarea anului. În nota de fundamentare a bugetului se precizează că nivelul cheltuielilor de natură salarială este anul acesta în scădere cu 60,94% față de anul trecut. Unul din motivele acestei reduceri consistente (de la 876.620 lei)  este scăderea numărului de angajați, de la 11 la 6. În cifre absolute, câștigul mediu lunar pe salariat prognozat în anul 2022 este în valoare de 4.755,56 lei/persoană brut, după ce anul trecut a fost 5.217,98 lei, potrivit bugetului societății.

Șefii, girați de alți șefi

Cu numai 6 angajați, SAAF este cea mai mică societate pe acțiuni funcțională deținută de statul român. Aici toți angajații sunt șefi, iar activitatea lor este girată de un Consiliu de Administrație. Cine sunt membrii acestui consiliu, dar și cine sunt directorii nu am putut afla până la ora închiderii ediției de la Ministerul Transporturilor. Deși compania are un site, acesta nu este funcțional.

Salariul directorului, trei sferturi din pierderea prognozată

Începând cu data de 21 martie a fost încheiat contractul de mandat pentru directorul general, conform Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor, în valoare de 21.226 lei/lună, stabilit astfel încât să nu depășească de 6 ori media pe ultimele 12 luni  a câştigului salarial mediu brut din ramura de activitate, comunicat de Institutul Naţional de Statistică. Cheltuiala cu componenta fixă pentru directorul general, în perioada 21.03-31.12.2022 va fi de 199.340 lei, reprezentând aproape 75% din pierderea prognozată pentru anul în curs. În ceea ce privește componenta fixă a membrilor Consiliului de Administrație, ea rămas în 2022 la valoarea aprobată în anul 2021, respectiv de 468 lei/lună/membru. În aceste condiții, valoarea totală a cheltuielilor de mandat pentru anul 2022 a membrilor Consiliului de Administrație se ridică la suma de 13.110 lei.

Productivitatea muncii crește ca Făt Frumos

Deși societatea se afundă în pierderi de la an la an, iar plățile restante la bugetul de stat sunt de milioane de lei, productivitatea muncii doboară record după record. De exemplu, în 2022 aceasta va crește cu 16,62% față de cea realizată la data de 31 decembrie 2021, de la 81.750 lei/persoană la 95.330 lei/ persoană. Un salt și mai consistent a înregistrat acest indicator în 2021 comparativ cu 2020, când a crescut cu aproape 38% (de la 59.360 de lei/persoană). Totul este însă doar un artificiu financiar, această creștere datorându-se reducerii de personal.

Cheltuielile totale la mia de lei venituri obținute, indicator care arată rata de eficiență a cheltuielilor totale, este de 1.464,49 lei, ceea ce înseamnă că putem vorbi despre ineficiența cheltuielilor mai degrabă.

Creanțele, greu de recuperat în instanță

Recuperarea creanțelor și diminuarea plăților restante depind de termenele și procesele aflate pe rol, se precizează în nota de fundamentare a bugetului. Creanţele restante în 2022 au fost estimate în buget în scădere cu 21,09% față de valoarea 18,5 milioane de lei realizată la finele lui 2021. Și plățile restante sunt estimate să se reducă ușor față de 2021, de la 39 de milioane de lei la 37. „Recuperarea creanțelor și diminuarea plăților restante depind de termenele și procesele aflate pe rol, așa cum reiese din Nota de fundamentare nr. 107 din 09.06.2022. Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF SA nu are compartiment de control financiar de gestiune, din lipsă de personal și de fonduri”, se mai arată în document.

 

Cifra 12 milioane de lei erau la 31 decembrie 2021 plățile restante către bugetul consolidat al statului înregistrate de SAAF SA, potrivit raportului pe anul trecut privind activitatea întreprinderilor publice din subordinea Ministerului Transporturilor.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri