Jurnalul.ro Cultură Muzica Concert în memoria Holocaustului, pe scena Operei Naționale București

Concert în memoria Holocaustului, pe scena Operei Naționale București

de Magdalena Popa Buluc    |   

Joi, 14 aprilie, începând cu ora 18:30, vă invităm la Concertul în memoria Holocaustului, dedicat comemorării tuturor victimelor genocidului. Orchestra Operei Naționale București va fi condusă de la pupitrul dirijoral de către maestrul Ethan Schmeisser, cu participarea specială a Aniei Karpowicz (flaut), laureată a numeroase concursuri naționale și internaționale de muzică din Polonia și Germania, un nume de referință al lumii muzicale care se implică în popularizarea muzicii clasice, cât și în lupta cu unul dintre factorii care împing umanitatea spre aceleași greșeli: uitarea.

Holocaustul este considerat cel mai mare genocid al tuturor timpurilor și este de datoria noastră, a tuturor, să ne amintim constant ce a reprezentat, mai ales că umanitatea se află, zilele acestea, în fața unui nou pericol. Prin acțiuni care pun arta în prim-plan, artiștii și instituțiile de cultură se implică în acest demers dedicat memoriei și păcii, din care face parte și concertul de pe scena bucureșteană.

În program se regăsesc lucrări precum: „Psalm 1993” de Anatol Vieru, „Simfonia de cameră nr. 2, op. 147” și „Concertul Nr. 2 pentru flaut și orchestră, op. 148” de Mieczyslaw Weinberg și „Only a book” de Sharon Farber. Sharon Farber este câștigătoarea unui premiu Grammy și compozitoarea lucrării „Only a book”, o temă cu șase variații despre istoria poporului evreu, ce va fi interpretată în cadrul Concertului în memoria Holocaustului pe scena Operei Naționale București.

Ania Karpowicz a fost, în perioada 2006-2008, flautistă în cadrul Ochestrei Uniunii Europene de Tineret și a susținut concerte la Royal Albert Hall (PROMS), Berliner Konzerthaus, Concertgebouw, Zurich Tonhalle, precum și în săli de concert din Germania, Elveția, Italia, Danemarca, Letonia, Kazakhstan, alături de mari personalități, așa cum sunt Sir James Galway, Janine Jansen, Andrey Boreyko și Vladimir Ashkenazy.

S-a specializat în micro-proiecte în spații publice, realizate cu comunitățile locale. Între anii 2010 și 2012 a creat scena „Lokal na Poważnie”, pentru a crește popularitatea muzicii clasice și contemporane. În anul 2014 a susținut, alături de Mariusz Kłubczuk și Barbara Kinga Majewska, o serie de concerte intitulate „WawaParis1914”, care introduc muzica clasică în spațiul public. În 2015 a realizat 12 workshop-uri intitulate „Dźwiękolory” în diferite curți din centrul Varșoviei, interpretând muzică clasică și contemporană pentru comunitățile locale.

În anul 2017, în colaborare cu pianistul Marek Bracha, a inițiat festivalul urban „WarszaMuzik”, o serie de intervenții muzicale în curțile imobilelor care au rezistat în ghetoul din Varșovia. Festivalul este o rememorare a istoriei Varșoviei, cu ajutorul muzicii de cameră compuse de evreii de origine poloneză: Władysław Szpilman, Aleksander Tansman, Mieczysław Wajnberg și alții.

Din 2013, Ania Karpowicz colaborează activ cu compozitori și adaugă la reușitele ei multiple premii și peste 100 de piese dedicate. Ania Karpowicz este co-fondatorul Institutului Mieczysław Weinberg, împreună cu Maria Sławek și Aleksander Laskowski.

_________________

Conceptual, termenul de holocaust definește exterminarea a aproximativ șase milioane de evrei, majoritatea rezidenți în Europa la acea epocă; în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Holocaustul a fost parte din programul de exterminare a evreilor, denumit „soluția finală a problemei evreiești”, plănuit și executat de regimul național-socialist din Germania, sub conducerea și directa comandă a lui Adolf Hitler.

Holocaustul în România a însemnat prigonirea și exterminarea evreilor de pe teritoriile controlate de statul român între anii 1937-1944, mai precis de la primele legi anti-evreiești ale guvernului Goga-Cuza și până la evenimentele istorice de la 23 august 1944.

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri