Guvernanții intenționează însă să sporească încrederea în organizarea corectă a acestor examinări, printr-o serie de modificări legislative. Una dintre propuneri este posibilitatea de filmarea probelor de concurs, astfel încât să se prevină fraudele.
Un proiect de Hotărâre de Guvern care vizează modificarea HG 61/2008, cu privire la regulile de organizare a concursurilor pentru ocuparea funcțiilor publice, a fost pus în dezbatere, la finalul săptămânii trecute, pe site-ul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP).
Printre propunerile din proiect se regăsesc și unele aspecte legate de înregistrarea audio-video a probelor de concurs.
În prezent, conform HG 611/2008, în cadrul probei de interviu a concursului pentru ocuparea unei funcții publice, întrebările și răspunsurile pot fi consemnate sau înregistrate, dar „în practică, au fost semnalate unele cazuri de fraudare cu privire la desfășurarea probei scrise”, motiv pentru care este necesară stabilirea posibilității înregistrării video și audio a acestei examinări, precum și a probelor suplimentare, conform notei de fundamentare a proiectului de HG.
„Pentru descurajarea și prevenirea manifestării unor situații de fraudare a probei/probelor suplimentare și a probei scrise a concursurilor pentru ocuparea unei funcții publice, prin prezentul proiect se reglementează posibilitatea autorităților și instituțiilor publice de înregistrare audio-video a acestora. Pentru unitate de reglementare, prin proiect a fost introdusă o nouă secțiune referitoare la înregistrarea probelor de concurs, în cadrul căreia au fost stabilite norme minimale”, se arată în document. Procedura și condițiile tehnice pentru realizarea și stocarea filmării, precum și condițiile de acces la aceasta urmează să fie stabilite prin ordin al președintelui ANFP, în 60 de zile de la data intrării în vigoare a noii HG.
Atât pe site-ul instituţiei publice care organizează concursul, cât și pe site-ul ANFP, vor fi afișate informații cu privire la înregistrarea probelor de concurs.
Bibliografie prea stufoasă și fără tematică
Alte propuneri din proiect vizează bibliografia prea stufoasă sau lipsa tematicii pentru concurs, care, de asemenea, au fost reclamate la ANFP de către foști participanți la aceste examinări.
În acest moment, autoritățile și instituțiile statului pot organiza în regim propriu fiecare concurs pentru ocuparea unui post vacant, fiecare afișând condițiile de desfășurare, tematica și bibliografia. Aceste concursuri sunt aduse în atenția ANFP, care publică și ea anunțurile de concurs, însă nu și tematica și bibliografia.
„În practică, Agenția a fost sesizată în nenumărate rânduri cu privire la faptul că pe site-ul autorităților și instituțiilor publice organizatoare a concursurilor nu se regăsesc toate informațiile obligatoriu a fi postate”, precizează inițiatorii. Spre exemplu, candidaților li se dau liste imense de bibliografie (printre care cărți și acte normative), fără să li se indice tematica de interes, ceea ce face ca acestea să fie imposibil de parcurs în intervalul de timp de la publicarea anunțului de concurs la data stabilită pentru proba scrisă. „Au fost întâlnite situații în care bibliografia stabilită pentru concurs cuprindea peste 30 de surse bibliografice, fără a oferi însă o orientare candidaților cu privire la aspectele relevante, prin stabilirea tematicii”, exemplifică ANFP, adăugând că, prin acest lucru, pe de o parte „se descurajează înscrierea la concurs a persoanelor care doresc să acceadă la o funcție publică, iar pe de altă parte se limitează șansele de ocupare a postului/posturilor”.
Corelarea cu fișa postului
Practic, în timp ce potențiali candidați pregătiți și potriviți pentru postul scos la concurs „îşi bat capul” cu bibliografia prea stufoasă, „nepotul” sau „nepoata” care trebuie să ocupe locul respectiv cunoaşte din timp subiectele și, de multe ori, și răspunsurile corecte.
Prin urmare, în proiectul de HG se propune ca, odată cu înștiințarea privind organizarea concursurilor, la ANFP să ajungă și bibliografia și tematica stabilite pentru concurs și atribuțiile prevăzute în fișa postului. De asemenea, bibliografia la examenele pentru ocuparea posturilor publice va trebui să fie strict legată de atribuțiile din fișa postului. Formularea a cel puțin o propunere de subiect pentru fiecare act normativ, lucrare, articol de specialitate sau sursă de informare şi documentare cuprinse în bibliografia și tematica stabilită pentru concurs, de către fiecare membru din comisia de concurs, este o altă modificare prevăzută în proiectul de HG.
În felul acesta, Agenția s-ar asigura că instituțiile și autoritățile nu mai organizează chiar după bunul plac aceste examinări și ar da mai multe șanse candidaților competenți. Însă nu va putea împiedica „pilele” să afle, măcar parțial, subiectele și răspunsurile corecte.
Printre modificările propuse în noul proiect legislativ, se regăsesc și:
-
posibilitatea testării competențelor specifice necesare ocupării unei funcții publice în cadrul probei scrise sau a probei de interviu a concursului;
-
posibilitatea utilizării de către autoritățile și instituțiile publice care organizează concursuri a aplicației informatice puse la dispoziție gratuit de ANFP, pentru extragerea aleatorie a propunerilor de subiecte;
-
asigurarea publicității anunțului de concurs se poate realiza inclusiv prin contractare de servicii de publicitate, pentru ca informația să ajungă la cât mai mulți dintre cei care ar fi interesați de postul respectiv.
Autoritățile și instituțiile publice care organizează concursuri pentru ocuparea posturilor vacante vor fi obligate să solicite extrasul de pe cazierul judiciar al candidaților înscriși, conform proiectului de HG.