Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va scoate în cursul lunii mai din nou la licitaţie construcţia tronsonului Suplacu de Barcău -Borş de pe Autostrada Braşov-Borş. Lucrările aici au început în 2015, dar la sfârşitul anului trecut contractul încheiat cu asocierea condusă de firma spaniolă Corsan a fost rezilitat după ce constructorii nu şi-au respectat obligaţiile contractuale, adică nu au construit niciun centimetru de şosea. Era cea de a doua reziliere după Bechtel, care a lăsat moştenire 30 de kilometri de autostradă făcuţi în 12 ani.
Corsan, Rosa gallica şi Asperula cynanchica ne-au lăsat în aer cu tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău-Borş, deşi cel mai târziu la începutul anului 2018 ar fi trebuit să circulăm cu 130 de de km/h pe petecul de 60 de kilometri. Va rămâne doar un vis pentru că acum tronsonul este finalizat doar în proporţie de 52% şi nu mai are constructor.
Se caută un nou constructor
După ce la sfârşitul anului trecut a fost reziliat contractul semnat în 2015 cu asocierea condusă de Corsan, construcţia peticului de autostradă Suplacu de Barcău-Borş va fi relicitată. „În cursul lunii mai, CNAIR va scoate din nou la licitaţie construcţia acestui tronson. Acum se analizează inclusiv varianta lotizării celor 60 de kilometri, dar ideal ar fi să scoatem la licitaţie construcţia tronsonului dintr-o singură bucată”, ne-a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Potrivit acestuia, în cazul lotizării există pericolul blocării construcţiei unui tronson în cazul în care pe acesta ar exista contestaţii.
Spaniolii de la Corsan se angajaseră să construiască acest tronson pentru suma de 701 lei, fără TVA, iar alături de ei, în calitate de consultant, a fost asocierea J.V. Egis Route Scetauroute - Egis International.
Grădina botanică din calea şoselei
Ca şi cum indolenţa spaniolilor nu a fost de ajuns, construcţia acestui lor s-a mai lovit de o problemă în zona Fegernic. Traseul autostrăzii traversa o arie protejată inclusă în situl Natura 2000. Vorbim despre habitatele de Pajiti Pannonice şi tufişurile Peri Pannonic. Ca şi cum asta nu ar fi de ajuns, situl mai este important şi pentru cunoscutele specii: Peucedanum carvifolia, Rosa gallica, Campanula glomerata, Teucrium chamaedrys, Acer tataricum and Asperula cynanchica. „Am reuşit să rezolvăm şi această problemă. Pentru protejarea zonei se va construi un viaduct”, a precizat Ministrul.
Anul acesta CNAIR va da în folosinţă 90 de kilometri de autostradă, 45 de kilometri de variante de ocolire şi va recepţiona 275 de kilometri de drumuri naţionale pe care îi va reabilita
Flora, urşii şi liliecii s-au unit
Urşii, stâlpii, flora protejată, liliecii şi mormintele sunt tot atâtea cauze care au întârziat de-a lungul anilor construcţia autostrăzilor, acestea adăugându-se unor cauze birocratice cum ar fi lipsa autorizaţilor de construcţie sau de mediu. De exemplu, pe un lot al Autostrăzii Lugoj-Deva s-a decis construirea unor tuneluri pentru urşi cu costul a doi ani de întârziere a lucrărilor. Pe un alt lot autostrada dădea în stâlpii de înaltă tensiune ai companiei Transelectrica. Parcă urmăriţi de ghinion, constructorii acestei autostrăzi au mai fost blocaţi de cinci lilieci care îşi aveau sălajul într-o peşteră de pe traseul şoselei, iar protejarea lor a însemnat alţi doi ani de întâriere. Pe Autostrada Sebeş-Turda a fost o altă problemă. Un tronson trecea printr-un cimitir.
În martie 2013, când contractul cu americanii de la Bechtel pentru autostrada Transilvania a fost reziliat, tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, era realizat ]n propor'ie de 50%. Timp de patru ani pe acest tronson nu s-a mai construit nimic