Jurnalul.ro Ştiri Observator COTAR: Graba de a adopta Legea RCA nu este o măsură potrivită în actualul context de instabilitate

COTAR: Graba de a adopta Legea RCA nu este o măsură potrivită în actualul context de instabilitate

Reprezentanţii operatorilor şi transportatorilor autorizaţi din România consideră că procesul de legiferare a proiectului de act normativ pentru RCA nu trebuie grăbit, întrucât demersul 'se poate transforma într-un rezultat legislativ care, în loc să rezolve problemele acute ale pieţei RCA, să aibă efecte adverse, nedorite de nimeni'.

Potrivit unui comunicat al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), înainte de apariţia legii este nevoie de o publicare a proiectului de lege final, rezultat în urma dezbaterilor din Comisia pentru buget - finanţe, Comisia pentru industrii, Comisia juridică şi Comisia pentru transporturi din Camera Deputaţilor.

"Considerăm că graba de a legifera un proiect de lege cu impact economic şi social puternic ce va fi resimţit în mod direct de peste 6 milioane de şoferi şi, indirect, de întreaga populaţie a ţării, nu este o măsura deloc potrivită în actualul context de instabilitate, din acest domeniu. Ne dorim ca Parlamentul să prezinte varianta finală agreată de cele două Camere şi să amâne cu o săptămână-două votul în plen, pentru a da şansa actorilor din piaţă să semnaleze eventuale erori care pot fi corectate. De 21 de ani nu s-au mai adus modificări Legii asigurărilor şi nu dorim să treacă alţi 20 de ani ca să putem corecta o lege care poate conţine erori cu efecte nocive pe termen lung pentru consumatori', susţine preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

În viziunea transportatorilor, publicarea Ordonanţei de Urgenţă privind RCA în Monitorul Oficial nu garantează "eventualele erori, breşe legislative sau prevederi incomplete conţinute", care ar putea fi corectate şi completate printr-o Lege RCA adoptată de Parlament.

"Actuala clasă politică trebuie să dea dovadă de responsabilitate şi să angreneze actorii pieţei în dezbaterea publică pe marginea acestui proiect de lege extrem de important, pentru a nu înlocui o lege veche şi proastă, cu altă lege nouă, dar la fel de lacunară şi greşită', a subliniat Ştefănescu.

Potrivit COTAR, un exemplu de prevedere legislativă greşită şi menţinută în actualul proiect de lege RCA depus atât la Parlament, cât şi la Guvern, se referă la cuantumul sancţiunilor aplicate firmelor de asigurări pentru neplata daunelor în termen legal, valoarea sancţiunilor fiind cuprinsă între 5.000 şi 1.000.000 de lei.

Reprezentanţii Confederaţiei menţionează că, în Italia, autoritatea de supraveghere a asigurărilor aplică o sancţiune firmelor de asigurări care nu plătesc la timp daunele, în valoare de 60.000 de euro pentru fiecare dosar de daună în parte, neachitat în termen legal, de către asigurător.

Ordonanţa de Urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie a fost publicată luni seară în Monitorul Oficial.

Guvernul a adoptat, în data de 14 septembrie, o Ordonanţă de Urgenţă în problema RCA care prevede, printre altele, îngheţarea preţurilor la primele de asigurare pe o perioadă de şase luni.

"Pentru a rezolva problema pe termen scurt şi pentru a da timp instituţiilor responsabile să implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor şi după consultări cu Consiliul Concurenţei, vom veni în acest proiect de ordonanţă şi cu propunerea de a îngheţa preţurile primelor de asigurări obligatorii pentru o perioadă de 6 luni. Pe baza ordonanţei, în termen de 30 de zile, ASF va trebui să vină cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurări, care să fie preţul de referinţă pentru asigurări pe următoarele şase luni, preţul de referinţă la nivelul căruia să fie îngheţat nivelul preţului pe care îl vor plăti asigurătorii, în ideea ca în aceste şase luni să avem tot acest sistem de urmărire a preţurilor pus la punct, cu aceste calcule ale preţului de referinţă, care să fie făcute publice şi care să constituie, într-adevăr, o referinţă pentru cei care fac asigurări, dar şi pentru clienţi", a explicat premierul Dacian Cioloş la momentul adoptării Ordonanţei.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a precizat, săptămâna trecută, că ia în calcul stabilirea unui tarif ţintă pentru poliţele RCA de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0.

Recent, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a atenţionat asupra faptului că intervenţia statului pe piaţa poliţelor RCA şi plafonarea preţurilor ar putea determina grupuri de interese din alte sectoare economice să solicite acelaşi lucru, ceea ce ar afecta concurenţa şi ar fi în detrimentul consumatorilor.

Sursa: AGERPRES

Subiecte în articol: COTAR legea rca rca polita RCA instabilitate
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri