Jurnalul.ro Ştiri Politică Cum l-a ajutat TikTok pe Călin Georgescu să câștige primul tur al alegerilor prezidențiale

Cum l-a ajutat TikTok pe Călin Georgescu să câștige primul tur al alegerilor prezidențiale

de Redacția Jurnalul    |   

Câștigarea primului tur al alegerilor prezidențiale de către Călin Georgescu, un candidat cvasi necunoscut, i-a șocat pe sociologi, jurnaliști și politicieni. Acesta a ajuns, în două săptămâni, de la 4% în sondaje, la 23% din voturile exprimate.

Explicația s-ar regăsi în platforma de socializare TikTok, care are 8,9 milioane de utilizatori în România. Expert Forum a publicat o analiză a mecanismului extrem de sofisticat construit pentru Călin Georgescu pe platforma Tik Tok, și care i-a adus lui Georgescu 52 de milioane de vizualizări în ultimele 4 zile înaintea alegerilor. 

Cum funcționează TikTok

Din septembrie 2024 până în prezent hashtag-urile politice au fost constant în TOP trending pe România. În urma monitorizării online, invazia de conținut politic vine dintr-un val de conturi care susțin majoritar postări despre candidații la alegerile prezidențiale.

Poziția oficială a TikTok este că platforma nu acceptă reclame politice plătite, dar acest exercițiu de PR al lor este contrazis de realitatea în care majoritatea conținutului rămâne nemarcat. Mai mult decât atât, conturile sunt verificate superficial: se declară de divertisment dar fac propagandă politică la vedere. Aceasta rămâne principala problemă pentru toate conturile cu conţinut politic analizate: nu au nicio trasabilitate în viața reală dar creează conținut cu sute de milioane de vizualizări.

De fapt ar fi chiar absurd să-ţi declari singur postarea drept politică, din moment ce TikTok nu permite reclamele politice deci conţinutul ar fi șters Această interdicție inoperantă nu a dus la depolitizarea spațiului online, ci doar o absolvire de vină a platformei în ceea ce privește moderarea și transparența conținutului politic.

Personajele politice virale constant pe Tiktok sunt George Simion cu 589 800 de urmăritori și 240,6 milioane de vizualizări de conținut pe principalele hashtag-uri; Marcel Ciolacu cu 208,9 milioane de vizualizări, majoritar din conținut creat de alte conturi, cel oficial al său având doar 38 900 de urmăritori. Elena Lasconi a avut o creștere constantă din august până în prezent, ajungând la 123 milioane de vizualizări ale conțintului cu hashtag-urile asociate ei. În principal sunt conturi ale USR Tineret și altele similare de promovare, contul oficial având doar 73 400 de urmăritori.

Cum a apărut Călin Georgescu

Însă a apărut surpriza Călin Georgescu, care a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de primii trei candidați în 11 luni. Cum a reușit Călin Georgescu să invadeze obsesiv feed-urile alegătorilor?

Pe scurt, este vorba de) o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită. Un exemplu îl reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care le face chiar el.

Există influenceri români fără nicio afinitate politică, promovează conținut exclusiv de modă, machiaj, divertisment, care au început să posteze sub un singur hashtag, fără să numească candidatul beneficiar. Campania estr una de promovare a lui Călin Georgescu sub eticheta #echilibrușiverticalitate şi mizează pe ideea unui președinte care crede în neutralitate, vertical, reciclând practic mesajele lui Georgescu din campania de pe TikTok.

Partea interesantă a acestui mesaj estte că nu menționează numele lui Georgescu explicit, deci se suprapune şi cu aşteptările publicului AUR, ceea ce duce la o competiție a absurdului între fani care se contrazic în comentariile trendului #echilibrușiverticalitate în privinţa omului care trebuoie de fapt votat.

Pe data de 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări făcute majoritar în ultimele 2 luni. Până pe 22 noiembrie a crescut cu 52 milioane de vizualizări. Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%.

Aspectele care întăresc ideea unei campanii de promovare coordonată sunt: traficul exagerat fără un număr de urmăritori relevant înainte de ultimele 2 luni. Exemplu: În septembrie 2024, Călin Georgescu avea 31 800 de urmăritori, în noiembrie numărul acestora l-a depășit pe cel al lui Marcel Ciolacu și se apropie de Elena Lasconi, crescând de aproximativ patru ori până la 154 900 de followers în noiembrie

Traficul acestuia de 150 milioane de vizualizări este generat obsesiv doar în jurul hashtag-ului #calingeorgescu și atât. În realitate, traficul organic e mult mai destructurat atunci când nu este exclusiv plătit. De exemplu, chiar și în cazul lui George Simion traficul e împărțit între mai multe hashtag-uri virale precum #georgesimion #georgesimionpresedinte #georgesimionaur, etc.

Tema cu cea mai mare vizibilitate împinsă de Călin Georgescu pe TikTok în ultimele două luni este pacea, mai exact nevoia ca România să oprească sprijinul acordat Ucrainei pentru a nu implica România în război. Această temă a conflictului de la graniță este prezentă sub forma necesității menținerii suveranității și se combină cu alte narative clasice: România importă 90% din alimente, exportăm calitatea românească străinilor, exportăm grânele noastre și cumpărăm produse procesate de proastă calitate, etc, notează Antena3 CNN.

Subiecte în articol: calin georgescu tiktok alegeri
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri