Românii și-au schimbat comportamentul economic, trecând de la economisire și reducerea drastică a cheltuielilor în lunile stării de urgență la majorarea cumpărăturilor bazate pe calitate în perioada de relaxare. Două treimi din populație își mută achizițiile din magazinele fizice în mediul online și acum preferă produsele românești în locul importurilor, arată un studiu publicat ieri de compania de consultanță financiară EY România.
Ca profil, cumpărătorul „devine atent la calitate, preferă produsele locale și este pregătit să migreze către cumpărături online”, notează autorii studiului intitulat „Comportamentul consumatorului român în contextul COVID -19”. Sănătatea proprie și a familiei și efectele crizei sanitare asupra situației financiare sunt principalele elemente care îngrijorează în prezent peste 64% dintre consumatori. Urmează preocupările privind accesul la necesitățile de bază (28%), relațiile personale (30%) și restricționarea libertăților (32%).
De asemenea, studiul evidențiază faptul că în perioada de relaxare a măsurilor de restricție sunt observabile următoarele scenarii de comportament:
1. Revenire la normal. Cheltuielile rămân în mare parte neschimbate pe acest segment format din consumatorii cel mai puțin preocupați de pandemie, pentru care viața nu a fost niciodată afectată cu adevărat;
2. Precaut, dar extravagant. Această variantă apare în rândurile celor cu venit mediu spre mare. Ei sunt foarte concentrați pe sănătate, dar relativ optimiști, în pofida unei credințe puternice că o recesiune globală se apropie. Vor cheltui mai mult în domenii importante pentru ei;
3. Rămâne econom. Cheltuielile sunt mai mici, dar și tăierile de bugete sunt substanțiale pentru anumite produse. Încearcă să se redreseze și sunt dintre cei mai pesimiști în privința viitorului;
4. Continuă să reducă cheltuielile. Se observă în rândurile celor cu nivelul cel mai scăzut de educație, pentru care pandemia a fost întotdeauna o îngrijorarea uriașă. Sunt cei cu riscul cel mai mare de a-și pierde locul de muncă. Fac reduceri mari de cheltuieli și își schimbă opțiunile privind ce și cum cumpără;
5. Revenire în forță. Evidențiat în rândurile celor mai tineri, care continuă să muncească. Cheltuiesc mult mai mult în toate categoriile de servicii și produse. Viața lor de zi cu zi a fost cea mai perturbată. Acum sunt cei mai optimiști.
Gata cu cheltuielile neesențiale
O tendință majoră printre consumatorii români a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesențiale, care „s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei chestionați”, atenționează autorii studiului. Potrivit acestora, scăderea bugetelor de cheltuieli neesențiale „vor afecta turismul, activitățile în aer liber și cheltuielile cu îngrijirea personală”. În consecință, companiile cu aceste produse și servicii în portofoliu „vor trebui să-și regândească strategia de comunicare, de vânzare, de marketing, să renegocieze contractele existente și să analizeze achizițiile și reducerea costurilor pe întregul lanț de aprovizionare”.
Mari așteptări de la mediul de afaceri
Respondenții au declarat că sunt interesați de comportamentul adoptat de companii în cadrul crizei COVID-19, urmărind investițiile și donațiile companiilor către infrastructura publică de sănătate și, totodată, grija și protecția oferită propriilor angajați. Astfel, 80% dintre respondenți consideră că „mediul de afaceri are responsabilitatea de a face schimbări pozitive în societate”, iar 84% poziționează comportamentul companiilor pe același palier cu produsele și serviciile oferite.
În funcție de tipurile de comportament existente în rândul populației, guvernanții pot să identifice nevoile sociale și de business ce trebuie gestionate și să răspundă printr-o actualizare a cadrului legal existent.
Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România
Comportamentul de cumpărare în timpul pandemiei
Sursa: EY România