Competitivitatea și contextul pandemic fără precedent au făcut ca lucratul de acasă să nu mai fie un capriciu, ci o necesitate pentru foarte mulți angajatori și salariați. Aceasta, pentru că firmele reușesc astfel să cheltuie mai puțin, iar pe de altă parte, angajații au posibilitatea unui program flexibil și a unei autonomii sporite. Totuși, munca remote vine la pachet și cu o serie de provocări cărora este bine să știi cum să le faci față, ca să fii eficient pe termen lung, mai ales în condițiile în care s-ar putea ca acesta să fie sistemul de lucru al viitorului, cel puțin în anumite domenii.
Iată de ce te invităm, în cele ce urmează, să afli care sunt metodele prin care îți poți menține productivitatea, indiferent că ești freelancer, că ai semnat un contract de telemuncă sau că te-ai înțeles cu angajatorul să muncești câteva zile pe săptămână din confortul locuinței tale.
Ai grijă de sănătatea ta
Una dintre provocările majore ale lucratului de acasă este să te menții în formă, pentru a putea fi mereu productiv. Ai tendința să faci mai puțină mișcare ca oricând și să-ți alegi cele mai nepotrivite poziții în timpul muncii, cum ar fi să stai întins pe canapea, cu laptopul pe genunchi. Totodată, nu mai respecti pauza de masă, așa cum obișnuiai în trecut, și uiți să te hidratezi. Apoi, interacționezi din ce în ce mai puțin în mod direct cu oamenii, folosind la greu Zoom sau rețelele de socializare. Toate acestea își pot pune amprenta asupra sănătății tale și, implicit, îți pot afecta eficiența în muncă. Așadar, este lesne de înțeles de ce este important să ai grijă de corpul și de mintea ta.
De pildă, Asociația Americană de Optometrie (AOA) menționează că persoanele care petrec zilnic mai mult de două ore neîntrerupte în fața computerului, telefonului, tabletei sau a laptopului prezintă un risc ridicat de a se confrunta cu sindromul privitului la computer (computer vision syndrome sau CVS), adică al ochilor obosiți. Un simplu control la o clinica de oftalmologie din Bucuresti te poate ajuta să controlezi această problemă și să gestionezi, în același timp, și manifestările altor afecțiuni deja existente. Reține că întotdeauna este mai bine să previi decât să tratezi și acest lucru este valabil nu doar în ceea ce privește vederea. Prin urmare, chiar dacă ai un program încărcat, asigură-te că ești cu analizele uzuale la zi, că mergi la controale medicale regulate, fie că este vorba despre ortopedie, stomatologie, cardiologie ori endocrinologie. Apoi, ține cont de recomandarea medicilor și a specialiștilor în sănătate publică de a avea activitate fizică cel puțin 30 de minute în fiecare zi, de a adopta o dietă echilibrată, de a te hidrata corespunzător și de a dormi cel puțin șapte ore pe noapte.
Ține cont de pauze și de programul de lucru
Studiile psihologice au demonstrat că există o strânsă legătură între echilibrul dintre viața personală și cea profesională și eficiența muncii. Organismul are nevoie de timp pentru a se putea reface după perioade stresante, chiar și atunci când este vorba doar despre o zi de lucru mai tensionată. De asemenea, familia și prietenii au nevoie de atenția ta. Așadar, încearcă să-ți organizezi timpul de lucru de așa natură încât să termini ce ai de făcut în timpul programului. Asta presupune stabilirea unor priorități și eliminarea oricăror elemente care ți-ar putea distrage atenția, cum ar fi aplicațiile de jocuri sau notificările care nu au legătură cu serviciul.
Pe urmă, odată ce ai terminat cu task-urile dintr-o zi, acordă-ți timp pentru tine și cei dragi. Nu mai răspunde la mesaje și nu mai rezolva problemele legate de birou atunci când ești liber. Ieși la o plimbare în parc, gătește ceva bun pentru cină, citește o carte, răsfață-te cu o baie caldă, cu spumă, mergi în vizită la un prieten. În felul acesta, te relaxezi și te încarci cu energia necesară ca să faci față provocărilor de a doua zi, nu te mai simți copleșit de proiectele în care ești implicat și nu mai ai senzația neplăcută că serviciul îți invadează spațiul personal. Nu uita că trăirile tale și stresul sunt recepționate și de cei din jurul tău. Vorbește deschis cu ei, dacă vezi că nu te poți descurca singur, și nu îi neglija.
Organizează-ți un spațiu special dedicat muncii
O altă provocare legată de munca remote este că, uneori, îți este foarte greu să te concentrezi, mai ales dacă ai un animal de companie jucăuș sau copii mici. Din această perspectivă, este foarte important să îți organizezi un spațiu special dedicat serviciului și să faci un fel de pact cu cei din casă sau cu rudele apropiate, ca să-ți respecte orele de lucru și să nu te deranjeze.
În ceea ce privește biroul, asigură-te că ai suficientă lumină naturală, că ai o masă pe care să așezi laptopul astfel încât ecranul digital să fie poziționat la nivelul ochilor și la o distanță de cel puțin 40 de centimetri de ei. Totodată, încearcă să amenajezi biroul într-o altă cameră decât cea în care dormi sau în care te relaxezi împreună cu cei dragi.
Pregătește-te pentru orice situație neprevăzută
Un aspect esențial pentru a putea fi productiv este să elimini cât mai mulți factori de stres, iar unul dintre cel mai des întâlniți este nesiguranța zilei de mâine. Oricum nu știi ce îți rezervă viitorul, dar poți să-ți construiești o strategie pe termen lung pentru protecția ta și a familiei tale. În primul rând, nu uita de asigurările de viață și de sănătate, de faptul că poți face investiții în diverse programe speciale, că economiile nu ar trebui să stea sub saltea, ca pe vremea bunicii. Ține cont de rata inflației și de faptul că oricând pot surveni urgențe. Prin urmare, organizează-ți atât un fond pentru situații neprevăzute, cât și unul de economii.
Apoi, ocupă-te constant de pregătirea ta profesională, care ar trebui să fie un proces continuu. Participă la cursuri de perfecționare, conferințe, citește cărți, reviste, intră în legătură cu oameni care au experiență și de la care poți învăța ceva. Este important să ai un plan B, chiar dacă asta înseamnă să te reprofilezi, și să fii un angajat valoros nu doar pentru compania pentru care lucrezi acum, ci și pentru potențialii tăi angajatori.
Munca de acasă are o mulțime de avantaje, de la faptul că poți avea un program flexibil și până la autonomia pe care ți-o oferă, însă vine la pachet și cu o serie de provocări. Le poți face față cu succes dacă ții cont de câteva recomandări, cum sunt și cele de mai sus.
Sursă foto: Shutterstock