Marii constructori de automobile trebuie să se reinventeze cu forța. Normele în materie de poluare din ce în ce mai stricte obligă toți producătorii la regândirea strategiilor și includerea unor motoare mai puțin poluante. Dar cum faci asta dacă ești unul dintre constructorii de top recunoscut și cumpărat pentru motoarele tale puternice. Le reinventezi. Dintr-un benzinar de 250 de cai putere, faci un hibrid care duce bestia la aproape 300 de cai putere. Și dacă îi mai pui și posibilitatea încărcării la priza de acasă, ai obținut un plug-in care este sponsorizat și de guvernanți. Este și cazul sedanului 530e xDrive pe care l-am testat câteva zile. Ce se pierde și ce se câștigă aflăm în cele ce urmează.
Seria 5 este cel mai longeviv automobil din panoplia bavarezilor. Se fabrică neîncetat de aproape cinci decenii, timp în care a atins cea de-a șaptea generație. 530e este gândit să îndeplinească capriciilor aproape oricărui proprietar de automobil, inclusiv al celui de BMW. Vorbim despre o mașină rapidă care în varianta hibrid atinge suta în doar 6,2 secunde. Asta pentru că 530e dispune de două motoare care separat nu au capacități ieșite din comun, dar constructorul bavarez le-a gândit astfel încât să-și unească eforturile atunci când șoferul cere maximum de putere. Altfel, ele au sarcini diferite în funcție de timpul de trafic pe care-l deservesc. Propulsorul pe benzină este un turbo de doi litri care oferă 184 de cai putere și un cuplu de 300 Nm. Acest motor este folosit pentru drumurile lungi de croazieră, pe autostradă sau atunci când șoferul are nevoie de putere timp îndelungat. Când se află în trafic de oraș, cu circulație bară la bară, ideal este motorul electric, dacă acumulatorul de 12 kwh amplasat sub scaunele din spate și podeaua portbagajului este încărcat. Motorul electric este unul sincron integrat în cutia automată de viteze cu opt trepte. El este capabil să asigure o putere de 83 kW sau 113 cai și un impresionant cuplu de 265 Nm în plaja de turație 0 – 3.170 rpm. Cu acest motor, 530e poate rula full electric pe o distanță care variază - în funcție și de temperatura ambientală care influențează capacitatea acumulatorului - între 59 și 66 km. Viteza maximă în cazul în care se merge în modul electric nu depășește 140 km/h. Apoi există modul hibrid, în care computerul folosește alternativ motorul pe combustie și cel pe benzină în funcție de încărcarea acumulatorului, care se face, în mare parte, prin recuperarea energiei cinetice care apare la frânare.
Rapidă
Chiar dacă vrea să fie eco, 530e are și un buton dedicat pentru opțiunea Sport. În acest caz, computerul nu doar că stoarce orice strop de putere din benzină, dar folosește și rezerva electrică pentru a atinge acel vârf maxim de 292 de cai putere, cuplul de 430 Nm și sprintul până la 100 km/h în 6,2 secunde. Viteza maximă astfel atinsă de 530e ajunge la 235 de km/h. În modul sport, nu doar că se unesc cele două motoare, dar suspensia adaptivă se întărește, la fel și direcția pentru un feedback cât mai bun și o precizie cât mai mare a mișcărilor. Șoferul are la dispoziție și un mod adaptativ care alege felul în care combină cele două motoare în funcție de stilul de condus al șoferului. Toate butoanele sunt plasate lângă schimbătorul de viteze. Pentru că vorbim despre un plug-in, acumulatorul se poate încărca și separat, de la o priză casnică sau stație de înaltă putere, nu doar prin recuperarea energiei sau prin acționarea de către motorul clasic pe benzină. Producătorul spune că acumulatorul de 12 kWh de înaltă tensiune (354 V) poate fi încărcat la 80% din capacitate, adică pentru aproximativ 48 km electrici, în circa patru ore și jumătare de la priza de 230V, 16 A care suportă o putere de 3,7 kW. Important este capitolul consum și emisie de noxe la un hibrid. 530e ajunge să consume combinat circa 2,1 litri/100 km în ciclu hibrid de oraș, cu noxe echivalente sunt de circa 43 g CO2/km.
Sunete pentru pietoni
Seria 5 hibrid plug-in este o mașină pregătită pentru următoarea eră o autonomiei. Cruise controlul se transformă într-un adevărat pilot odată ce este apăsat butonul de pe volan. Nu doar că știe să pornească sau să oprească mașina în funcție de automobilul din față, dar poate lua ușoare viraje ghidându-se nu doar în funcție de marcajele de pe carosabil, ci și după mașinile din trafic. Șoferului îi apar în bord pictograme cu obstacolele din preajmă, fie că sunt automobile, biciclete sau chiar pietoni. O funcţie de protecţie acustică a pietonilor face parte din echiparea standard specifică modelelor hibrid. Când se conduce în regim electric la viteze de până la 30 km/h, un sunet inconfundabil, conceput special pentru modelele BMW electrificate, este generat pentru a alerta alţi utilizatori ai drumului, dar fără a afecta confortul acustic al pasagerilor maşinii. O altă funcție inedită este asigurată prin intermediul unui senzor plasat pe bord, care este în stare să citească faptul că șoferul și-a ridicat privirea și este atent la trafic. Atunci când mașina din față se pune în mișcare, sistemul emite un sunet și nu pornește până când nu se asigură că șoferul privește înainte. Ai senzația că te afli într-un film SF în care automobilul îți citește gândurile. Pentru siguranță, conducătorul auto trebuie să țină mâna pe volan, în caz contrar apărând în bord un martor care solicită acest lucru. Șoferul poate conduce astfel lăsând volanul ușor liber în seama servodirecției dirijate.
Rulaj electric
Sistemul automat este capabil să caute locuri de parcare potrivite pentru mașina de aproape cinci metri lungime, să parcheze sau să gareze singur și să asigure o prepoziționare a roților pentru ieșirea cât mai ușoară din parcare. Driving Assistant include protecţie în caz de tamponare şi avertizare la trafic transversal, precum şi sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare prin monitorizarea unghiului mort de la viteze mai mari de 20 km/h. 530e oferă plăcerea liniștii aproape absolute în traficul urban. Izolarea fonică de calitate face ca șoferul să audă la demaraj doar sunetul care amintește de modul în care se aude troleul. Acționarea se face prin gesturi cu ajutorul unui senzor de pe plafon. Partea interesantă este că șoferul poate aloca anumitor gesturi diverse tipuri de funcții legate de acceptarea sau respingerea unui apel, de schimbarea posturilor de radio sau de reglajul volumului. Liniștea oferită de sistemul hibrid este completată de un confort sporit față de versiunile anterioare grație suspensiei progresive. Stabilitatea a scos în evidență noua suspensie cu amortizoare cu funcţie de ridicare, care este inclusă standard la noua Serie 5. Controlul variabil continuu permite să se ajusteze fermitatea amortizorului în mod progresiv, în funcţie de schimbarea cursei arcului. La mişcări reduse, amortizarea uşoară asigură confortul. Pe măsură ce cursa creştere, amortizoarele se rigidizează şi dau un răspuns sportiv al suspensiei. Rezultatul este un drum lin, dar ferm în orice condiții.
Laser, frate
Există schimbări semnificative și la interiorul noii Serii 5. BMW Live Cockpit Professional include un panou de instrumente complet digital de 31,24 cm și un Control Display pe planșa de bord care ajunge la 26,04 cm, aceste afişaje fiind gândite pentru a permite o puternică personalizare. Pe Control Display poate fi proiectată o navigație profesională care este capabilă să integreze starea traficului în timp real, o funcție similară cu cea oferită de Waze, prin intermediul unei legături permanente la internet. Noul Asistent Personal Inteligent BMW este o personalitate digitală inteligentă integrată în automobil care poate răspunde la întrebările șoferului atât cu privire la starea mașinii, cât și cu privire la modul în care funcționează diverse module, cum ar fi, de exemplu, faza lungă automată. Există trei zone de climatizare, una dintre ele fiind dedicată pasagerilor din spate. Există un program care schimbă ritmul muzical, aromele de interior, fluxul de aer și luminile ambientale pentru a relaxa sau vitaliza șoferul pe parcursul a două minute. Telefonul poate fi încărcat și prin wireless. Există un nou head-up display proiectat holografic pe parbriz, care este mult mai mare decât în varianta anterioară și oferă mai multe funcții. BMW susține că este cel mai avansat head-up display la această oră din industrie. Farurile LED integrale sunt echipare standard, iar opțional se pot achiziționa farurile Laserlight pentru faza lungă adaptivă, cu rază de acţiune care ajunge la 530 de metri. Prețul de bază pentru o astfel de limuzină este de circa 60.000 de euro, iar varianta testată, aproape full-option, a ajuns la 92.000 de euro cu TVA.
Dezavantaje
- portbagajul mai mic ca la varianta clasică
- autonomie electrică redusă
- prețul în versiunea de top
Avantaje
- motor puternic cu impozit mic
- ecologic în oraș
- ecobonus de 20.000 de lei de la stat
Pentru protecția pietonilor, când rulează electric 530e scoate un sunet care imită motorul, dar care nu e perceput în habitaclu
- 60 de kilometri, autonomie electrică maximă
- 6,2 secunde, sprintul până la sută
- 410 litri, capacitatea portbagajului