După ce industria sondajelor din SUA a suferit un eșec rușinos, în urma victoriei la Casa Albă a miliardarului republican, unda de șoc propagată de cutremurul Trump a zguduit din temelii și mass-media de peste Ocean. Un sondaj realizat de „Centrul de Cercetare Media” (MRC) și compania de cercetare de piață „YouGov” arată că mass-media americane și-au pierdut influența asupra electoratului.
Mai mult, arată studiul, votanții au reacționat exact pe dos la relatările părtinitoare ale majorității posturilor de televiziune și publicațiilor politice, care au „tras puternic” cu Hillary Clinton, în încercarea de a netezi drumul candidatei democrate la președinția țării. Potrivit rezultatelor sondajului MRC/YouGov, date publicității ieri și citate de site-ul „newsbusters.org”, 7 din 10 votanți americani (69%) nu cred că știrile de presă sunt oneste și reale. Concomitent, 8 din 10 votanți (78%) sunt de părere că modul de ilustrare a campaniei prezidențiale prin intermediul știrilor de presă a fost părtinitor, 59% dintre persoanele intervievate considerând că instituțiile mass-media au fost de partea candidatei democrate, iar 21%, că Donald Trump a fost cel favorizat. Mai mult, chiar și 32% dintre susținătorii lui Clinton spun că presa a sprijinit-o pe fosta secretară de Stat. De asemenea, 8% dintre votanții lui Trump au recunoscut că ar fi ales-o pe Clinton, dacă ar fi crezut ceea ce presa a vehiculat despre candidatul republican. În final, 97% dintre americani susțin că votul lor nu a fost influențat de știrile părtinitoare.
Presa și-a pierdut credibilitatea
„Instituțiile mass-media sunt într-o panică totală, deoarece americanii le-au respins atât agenda de stânga, cât și pe ele însele. Oamenii n-au mai crezut în absurditatea noțiunii de mass-media neutre politic. Chiar și o treime dintre susținătorii lui Hillary Clinton consideră că presa a fost de partea ei!”, a declarat președintele MRC, Brent Bozell, citat de „newsbusters.org”. „Când o majoritate solidă de alegători susține că mass-media naționale au fost părtinitoare în favoarea lui Hillary Clinton și au încercat să influențeze opinia publică să voteze cu ea, relatând evenimentele într-o manieră total necinstită, atunci avem o problemă majoră, ce nu poate fi rezolvată prin simple scuze. Există o abordare instituțională unilaterală la nivelul principalelor rețele mass-media, care ar trebui remediată, însă nu cred că directorii lor sunt interesați sau capabili să-și asume o asemenea responsabilitate”, a adăugat el.
Sondajul MRC/YouGov a fost realizat online, între 9 și 10 noiembrie, pe un eșantion de 2006 votanți reprezentativi pentru electoratul american.
Potrivit analiștilor de peste Ocean, este pentru prima oară când electoratul american a sesizat modul total părtinitor în care mass-media din SUA au încercat să influențeze rezultatul alegerilor prezidențiale. Eforturile presei s-au soldat însă cu un efect contrar: favorita mass-media a pierdut din credibilitate și a suferit o înfrângere neașteptată în fața rivalului ei, creditat cu șansa a doua de majoritatea sondajelor de opinie realizate înaintea alegerilor.