Jurnalul.ro Special Deszăpezirea de primăvară îi încurcă pe primarii marilor orașe

Deszăpezirea de primăvară îi încurcă pe primarii marilor orașe

de Diana Scarlat    |   

Situația creată de zăpezile din ultimele zile a scos în evidență o problemă a primăriilor marilor orașe. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) poate asigura deszăpezirea pe drumurile naționale, consiliile județene pot interveni cu utilaje pe DJ-uri, primăriile comunelor au utilaje proprii și oameni care pot fi chemați de acasă, noaptea, în caz de nevoie.

Marile orașe se descurcă cel mai greu, dacă au doar contracte cu firme specializate, iar acestea nu sunt pregătite pentru intervenții atunci când vine un val de frig. Ar putea apela la CNAIR, dar vor fi nevoite să justifice cheltuielile suplimentare pentru intervenția altei instituții, dacă firmele care au contracte nu-și fac treaba.

De la începutul săptămânii au fost probleme grave, cauzate de vremea extremă. Marți noaptea, pe mai multe drumuri naționale din județul Brașov au rămas blocate deopotrivă TIR-uri și utilaje de deszăpezire. Pe DN1A, Săcele-Cheia, și pe DN73A, Predeal-Râșnov, mai multe TIR-uri s-au împotmolit sau au derapat ajungând pe contrasens. Utilajele de deszăpezire au rămas și ele blocate pe mai multe drumuri naționale și județene, din cauza ninsorilor.

Zăpada și viscolul au blocat drumurile, mai ales în județul Brașov, în ultimele zile. Autoritățile au dau vina pe șoferii care și-au schimbat prea devreme cauciucurile de iarnă cu cele de vară, în timp ce șoferii au acuzat autoritățile de incompetență. Poliția Rutieră, prinsă la mijloc, a trebuit să devieze circulația din Prahova, pentru ca utilajele CNAIR de deszăpezire să poată intra pe drumurile deja blocate de mașinile rămase în pană. Au fost afectate și unele drumuri județene, unde utilajele Consiliului Județean Brașov au avut aceeași problemă. Și Municipiul Brașov a fost afectat de zăpada care nu s-a topit, blocând unele drumuri. 

 

Șoferii au blocat drumurile

 

Cei responsabili de deszăpezire au explicat că situația e complicată atunci când vântul este foarte puternic, iar șoferii care au cauciucuri de vară blochează drumurile. Utilajele CNAIR ar putea interveni și în orașe, dar este o problemă de procedură destul de complicată și care nici nu a fost discutată până acum, pentru că nu au fost multe astfel de situații în lunile de primăvară, când deja nu se mai așteaptă nimeni la zăpadă și viscol.

„Nu se poate deszăpezi atunci când e viscol, iar cei mai nepregătiți au fost acum șoferii de camion, care deja și-au pus cauciucurile de vară. Contractele pentru deszăpezire sunt semnate pe patru ani, doar că nu ținem noi utilajele în bază după luna martie. Ei pot să intervină, iar noi avem permanent în stoc materialele antiderapante pentru deszăpezire. Poliția a spus să închidem drumurile din Prahova spre Brașov, pentru a putea pătrunde utilajele și astfel am putut rezolva problema. Noi putem interveni, în situații extreme, și în alte zone, pe drumurile județene sau în localități, dacă ni se solicită sprijinul, dar este și o problemă de procedură legată de plată, pentru că toate utilajele noastre au GPS și trebuie să justificăm fiecare activitate, costurile fiind mari pentru aceste acțiuni”, a explicat, pentru Jurnalul, un reprezentant al CNAIR. 

 

Se poate interveni pe drumurile județene

 

Compania are și utilaje proprii pentru intervenții, pe lângă aceste contracte cadru cu firmele specializate. În cazuri extreme, șenilatele CNAIR au scos din zăpadă oameni aflați în pericol, în ultimii ani, deszăpezind drumurile județene și pe cele din localitățile grav afectate de viscol și de zăpadă, dar nu poate interveni în toate situațiile. Atunci când sunt condiții de vreme extremă, se pot face aceste intervenții, dacă nu fac față situației utilajele firmelor contractate de primării sau de consiliile județene.

Președintele CJ Brașov, Adrian Veștea, a explicat, pentru Jurnalul, că situația a fost rezolvată cu întârziere pe unele porțiuni de Drum Județean din cauza șoferilor care au produs blocaje. „Conducătorii auto și-au pus cauciucurile de vară, iar atunci când au ajuns în zone cu serpentine, în pantă, cum e cazul drumului dintre Râșnov și Pârâul Rece, au blocat circulația. Astfel, nici utilajele nu au mai putut ajunge, pentru deszăpezire. Fiecare autoritate locală are contracte de deszăpezire sau utilaje proprii. DN1 a fost blocat tot din cauza unor mașini care nu s-au adaptat la condițiile meteo, iar astfel nu au reușit să mai intervină nici utilajele de deszăpezire. În cazul nostru, la Brașov, toate localitățile au contracte cu firme de deszăpezire, iar acestea trebuie să poată interveni imediat. Dar apar situații în care ninge în același timp peste tot și e posibil ca atunci să nu existe suficiente resurse pentru a interveni în toate zonele afectate în același timp. Contractele noastre, la nivel de județ, sunt operaționale, iar firmele intervin, indiferent când este nevoie”, a explicat, pentru Jurnalul, Adrian Veștea.

 

Străzile orașelor, mai greu de deblocat

 

Municipiul Brașov a fost și el parțial blocat de zăpadă. Haosul creat pe drumurile orașului a avut la bază tot șoferii care deja au cauciucuri de vară, dar și ninsoarea abundentă care a blocat accesul utilajelor. Pentru a preveni blocajele, primăriile marilor orașe ar putea să-și creeze flota proprie de utilaje și echipe specializate pentru intervenție rapidă, care să poată interveni pe lângă firmele contractate de primării, însă ar interveni Curtea de Conturi, să ceară socoteală, pentru cheltuieli nejustificate, spun reprezentanții unora dintre primăriile afectate în aceste zile. Dacă s-ar proceda astfel, ar exista mai multe șanse de intervenție rapidă, însă costurile ar fi foarte mari, atât pentru a se cumpăra utilaje, cât și pentru întreținerea lor permanentă și pentru locurile de muncă necesare. 

În ultimii ani au fost ierni blânde, cu puține situații extreme cauzate de viscol și de zăpada abundentă, ceea ce face și mai dificilă o astfel de schimbare de strategie pentru marile orașe, cum e Brașovul. Practic, în localitățile mari rămâne această problemă a posibilităților reale de intervenție în caz de condiții meteo extreme, din cauza lipsei unei proceduri clare prin care să se poată interveni rapid cu ajutorul CNAIR, dacă este nevoie.

 

Subiecte în articol: deszapezire primari orase
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri