Au fost necesare doar câteva ore de ninsoare pentru ca infrastructura căilor ferate să cedeze. Zeci de trenuri pierdute prin câmp, mii de călători abandonaţi în vagoane îngheţate, dar ştabii de la CFR Călători pot dormi liniştiţi mai departe. Atât timp cât în România, pentru această companie nu va fi instituită obligaţia de a acorda despăgubiri călătorilor pentru întârzieri, nu prea au de ce să-şi facă griji.
Dacă acum, pentru întârzierea de 32 de ore a trenului Iaşi-Timişoara sau pentru cea de 29 de ore a trenului Arad-Bucureşti, cei de la CFR Călători ar fi trebuit să plătească despăgubiri, cu siguranţă ar fi mult mai atenţi cu pasagerii pe care îi transportă. Mai ales că, recent, biletele s-au şi scumpit. Dar dacă tot acceptăm cu nu se pot plăti despăgubiri în acest moment, măcar să se asigure confortul pasagerilor. Aici ne lovim însă de lipsa pieselor. Metoda devenită deja clasică este de a lua piesele de pe un vagon şi de a le pune pe altul care este în stare mai bună de funcţionare. Vorbim, astfel, de foarte multe ori despre piese second hand. Dar noua conducerea de la CFR Călători nu prea pare deranjată de această situaţie.
În magaziile din reviziile celor opt regionale ale CFR Călători nu prea se găsesc aceste piese. De la geamuri de schimb pentru vagoane, până la piese pentru siguranţa circulaţiei, toate cam lipsesc.
Sute de revizii amânate
Deşi mulţi angajaţi ai CFR Călători se plâng de condiţiile în care sunt obligaţi să lucreze şi spun că lipsa pieselor este o problemă extrem de gravă, liderul sindicaliştilor de la Revizii, Daniel Constantin, are o altă părere. „Au fost probleme mari. Desfăceam de pe un vagon şi puneam pe altul. Acum s-au rezolvat problemele, au adus piese”, ne-a declarat acesta. Afirmaţia este contrazisă chiar de un ordin semnat de ministrul Transporturilor prin care au fost amânate, pentru a doua oară în acest an, reviziile tehnice şi periodice la vagoanele de călători, fără de care acestea nu ar avea voie să circule. Mai mult, în perioada ianuarie-decembrie 2019, pentru încă circa o sută de vagoane reviziile vor expira. Totuşi, acestea vor trece printr-o revizie intermediară realizată în cadrul celor opt regionale.
Nemulţumirile dau în clocot
Vagoanele vor fi trimise însă la nişte ateliere de revizii care nu au cam de niciunele, după cum scriam mai sus. Surse din cadrul companiei ne-au declarat că dacă în 2017 CFR Călători avea un parc de vagoane în circulaţie de 1.300, la sfârşitul lui 2018, numărul lor a ajuns la circa 850 şi va continua să scadă. „Nu s-au încheiat contracte pentru toate vagoanele de călători aflate defecte în staţii. Reviziile de Vagoane din cadrul companiei sunt obligate să facă reparaţii fără a deţine logistica necesară, în condiţiile în care uzinele reparatoare execută puţine lucrări pentru că s-a urmărit ca la încheierea contractelor preţurile să fie foarte mici, sistemul de achiziţii este extrem de greoi şi complică şi mai mult activitatea celor puşi să întreţină aceste vagoane”, ne-au declarat surse din cadrul companiei. Mulţi dintre aceştia îl indică drept responsabil pentru situaţie pe directorul Direcţiei Reparaţii Vagoane, Fabian Viorel Nicolae. „Are o atitudine dictatorială şi orice discuţie cu el se transformă într-un monolog al lui”, spun aceştia, plângându-se de faptul că nu le sunt ascultate problemele de serviciu pe care le ridică, fiind ignoraţi total.
Dacă e rău, măcar chef să fie
Şi dacă lucrurile merg prost în companie, iar în trenurile uitate în plină iarnă pe câmp pasagerii sunt supuşi la grele încercări, măcar chef să fie la CFR. Pentru a cinsti cum se cuvine apropierea noului an, probabil cât de prost merge compania, mai-marii de prin Căile Ferate, la braţ şi cu unii sindicalişti, au pus-o şi de o petrecere la sfârşitul săptămânii trecute, la un restaurant celebru de la marginea Bucureştiului.
Angajaţii ameninţă cu proteste
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, cea mai mare federaţie a sindicaliştilor ceferişti din România, susţine că toate abordările dialogului social dintre lucrătorii feroviari şi cei responsabili cu decizia privind finanţarea căii ferate se dovedesc falimentare. Potrivit unui comunicat, federaţia cere asumarea unui plan de investiţii în infrastructura feroviară care numai pentru 2019 ar avea nevoie de peste 340 milioane de euro. În plus, sindicaliştii cer investiţii de peste 78 milioane de euro/anual, în următorii cinci ani, pentru achiziţionarea de vagoane şi locomotive noi sau pentru recondiţionarea celor care mai suportă o astfel de operaţiune. În caz contrar, sindicaliştii ameninţă că ar putea urma tulburări sociale.
Investiţiile în parcul de vagoane lipsesc de ani de zile la CFR Călători, iar anul acesta au fost modernizate doar două vagoane