Raportul, care a fost înaintat Parchetului de pe lângă Judecătoria Motru pentru continuarea cercetărilor sub aspect penal, a concluzionat că CEO este vinovat pentru starea necorespunzătoare a drumului industrial din carieră. De asemenea, o vină poartă și societatea Uzina Rominex SRL, pentru că a utilizat pentru transportul muncitorilor o autoutilitară de transport marfă neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane. Mai mult, inspectorii de muncă au constatat că aceasta avea și grave deficiențe tehnice. Unii dintre șefii CE Oltenia de la acea vreme au plătit cu funcțiile imediat după producerea accidentului, dar există și excepții.
Anvelopele tanchetei, vechi de 40 de ani, erau uzate complet și crăpate, iar coeficientul de frânare era mai mic de 43%, potrivit raportului Inspecției Muncii care a fost înaintat Parchetului de pe lângă Judecătoria Motru. CEO și firma Uzina Rominex SRL au primit, în urma controalelor făcute după producerea accidentului de la cariera Jilț Sud, amenzi în valoare de 62.500 de lei. De asemenea, conducerea companiei energetice a fost demisă.
Cum s-a produs accidentul
Pe data de 17.01.2023, în jurul orelor 13.00, s-a produs accidentul în Cariera Jilț Sud, când o autoutilitară s-a lovit de un cap de pod care traversa o bandă transportoare și s-a răsturnat. Autovehiculul în cauză este o autoutilitară de transport marfă - DAC 6X6, fabricat în anul 1981, cu tracțiune integrală, cu ITP valabil până la data de 1.03.2023. În momentul producerii accidentului, în acest autovehicul de transport marfă se aflau 15 salariați ai Societății C.E. Oltenia S.A. (echipa de lucrători din cadrul Secției Mecanică - Cariera Jilț Sud) și uneltele/materialele de lucru ale acestora, precum și 2 deservenți (angajați ai societăților prestatoare de servicii, respectiv șoferul mijlocului de transport în cauză și operatorul unui utilaj tip buldozer).
Din declarațiile angajaților din carieră, a reieșit că autoutilitara a prins viteză pe o pantă, iar la baza ei s-a lovit frontal de un cap de pod, a părăsit drumul și s-a răsturnat pe partea dreaptă. În mașină, alături de muncitori erau transportate patru tuburi de oxigen, o presă, cabluri și scule, deși autoutilitara nu era autorizată să transporte tuburi de oxigen. Șoferul a spus că mașina a prins viteză, a încercat să schimbe o altă viteză, dar mașina nu a intrat și nu a mai putut-o controla
„Ce să se schimbe, tot așa ne chinuim. După accident s-a mai băgat niște piatră, s-au mai reparat drumurile. S-au mai reparat mașinile, a mai venit încă o firmă de transport, dar tot așa ne chinuim”.
Adrian Marciuc, președintele Sindicatului Mine Energie Jilț Turceni din cadrul CE Oltenia
Neglijențe grave la CEO
La data producerii accidentului drumurile din interiorul carierei erau acoperite cu noroi, care îngreuna circulația pe ele. Sarcina de a asigura o stare bună a acestor drumuri revenea inginerului șef minier, dar acesta nu a băgat suficientă piatră pentru amenajarea lor, arată raportul citat. Compania prevăzuse realizarea unor drumuri tehnologice în programul general de exploatare 2022 - 2023. Dar acest program a fost trimis la Cariera Jilț Sud pe 25 ianuarie, adică după o săptămână de la producerea accidentului. Ulterior, complexul a scos la licitație un contract, în valoare de 70.000 de lei, pentru achiziționarea unei cantități de 1.500 de tone de piatră de carieră și piatră concasată, ea urmând să fie folosită pentru amenajarea drumurilor interioare din Cariera Minieră Jilț Sud și trebuie să fie livrată în următoarele două luni.
Pe lângă faptul că inspectorii au constatat că CEO nu a verificat starea drumurilor de acces în cariera Jilț Sud și nu a întreținut canalele pentru colectarea apelor pluviale, ei au mai constatat că nu a fost verificat nici modul în care sunt transportați minerii și nici starea tehnică a autovehiculelor de transport închiriate de la firmele prestatoare. Inspectorii de muncă au aplicat 18 măsuri de natură tehnică și organizatorică pentru remedierea rapidă a neconformităților și au aplicat opt sancțiuni contravenționale în cuantum total de 48.000 de lei.
Uzina Rominex, fără contract cu CEO
În ceea ce privește societatea Uzina Rominex SRL, inspectorii de muncă au constatat că ea a pus la dispoziția CEO o autoutilitară de transport marfă cu deficiențe tehnice, neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane.
Mai mult, la data producerii accidentului contractul de închiriere dintre CEO și Uzina Rominex SRL era expirat de la 31 decembrie 2022. Cu două zile mai devreme, pe 28 decembrie, CEO a derulat o negociere fără înștiințare prealabilă, însă nu a fost încheiat contract, din cauză că, la acel moment, Directoratul companiei era compus doar din două persoane, Daniel Burlan și Marius Negru, iar în acest context era lipsă de cvorum. Chiar și în această situație, societatea a continuat să presteze servicii de transport marfă cu șofer la Jilț Sud, cu acordul conducerii UMC Jilț. Mai mult, după acest accident soldat cu morți, societatea Uzina Rominex a continuat să câștige contracte de transport la CE Oltenia. Astfel, la data de 1 februarie 2023, Complexul Energetic Oltenia a încheiat cu Uzina Rominex contractul având numărul 268/CEOSM/2023, în valoare finală de 1.103.607,9 lei fără TVA, respectiv de 1.313.293,4 lei cu TVA inclusă (268.019,06 euro) pentru închirierea unor mijloace de transport cu șofer timp de trei luni, care să fie utilizate la UMV Rovinari, Roșia-Peșteana, Jilț, Motru și UPRUM Rovinari. În aceeași zi, Complexul Energetic Oltenia atribuie, în condiții identice cu cele descrise mai sus, tot companiei Uzina Rominex, tot pentru trei luni, un al doilea contract, vizând închirierea de vehicule de transport marfă, care să fie folosite la UCM Rovinari și Roșia-Peșteana, pentru care plătește încă 334.461,6 lei fără TVA, adică 400.000 de lei cu TVA inclusă. Potrivit lui Adrian Marciuc, liderului de sindicat de la Jilț Turceni, continuă și astăzi să aibă contracte de transport încheiate cu CE Oltenia, aceasta fiind o firmă care a gravitat mereu în jurul complexului.
Autoutilitara, grave deficiențe tehnice
În urma expertizei tehnice a tanchetei s-a constatat că aceasta avea, printre altele, un coeficient de frânare mai mic de 43%, joc în sistemul de direcție, mișcare excesivă între fuzetă și puntea rigidă, conducte sau conexiuni frână neetanșe, anvelopele pe roțile din spate prezentau o uzură de 100% care le făceau impracticabile pentru deplasarea autoutilitarei în trafic. Ea nu era licențiată de Autoritatea Rutieră Română pentru transportul tuburilor cu oxigen și acetilenă, iar firma Uzina Rominex SRL nu a putut face dovada că mașina a fost verificată și întreținută, din punct de vedere tehnic în unități specializate și autorizate RAR. Firma a primit trei amenzi contravenționale din partea comisiei de cercetare, care totalizează 14.500 de lei, iar constatările inspectorilor de muncă au ajuns pe masa procurorilor de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru.
„Responsabilii cu Securitatea și Sănătatea în Muncă, inclusiv președintele Directoratului aveau obligația de a verifica modul în care se asigură transportul angajaților și de a propune măsuri pentru soluționarea deficiențelor constatate.
În realitate, în urma verificărilor a rezultat: contractul de transport persoane era în vigoare la data producerii accidentului, dar, în acest caz, precum și în alte cazuri identificate, pentru deplasarea lucrătorilor în carieră nu sunt folosite mijloacele de transport persoane, fiind folosite însă autovehicule de transport marfă, deși contractul pentru închirierea acestui tip de autovehicule (marfă) nu mai era în vigoare și, în consecință, aceste autovehicule nu mai puteau fi folosite după data de 31.12.2022”.
Din raportul Corpului de Control al ministrului Energiei
Unii - demiși, pilele - iertate
În urma accidentului de la cariera Jilț Sud, directorul general al CE Oltenia Daniel Burlan a fost demis de către Consiliul de Supraveghere al companiei la cerere ministrului Energiei, după ce acesta refuzase să demisioneze. De asemenea, a mai fost demis Marius Negru, membru în Consiliul de Supraveghere. În schimb, președintele Consiliului de Supraveghere, Alexandru Marcoci, a fost recompensat cu un nou mandat. El ocupă și astăzi această funcție, actualul său mandat expirând pe data de 20 august (ocupă această funcție din decembrie 2020). Rolul Consiliului de Supraveghere este, printre altele, de a identifica soluții pentru creșterea eficienței activității, rentabilizarea investițiilor, monitorizarea planului de restructurare, fiind astfel direct răspunzător de ceea ce se întâmplă în companie, alături de conducerea executivă. Marcoci Alexandru, nu are nicio pregătire în domeniul minier, energetic sau financiar-economic. Numirea sa în această funcție este una strict politică. Din 2016 este consilier județean la CJ Mehedinți din partea PNL și ocupă funcția de supraveghetor la CE Oltenia din 2020. Venirea sa aici se produce după ce Virgil Popescu a preluat portofoliul de ministru al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Legătura dintre cei doi este evidentă, în condițiile în care acesta este tot din Turnu Severin, este șeful filialei județene a PNL, iar Marcoci Alexandru este vicepreședintele filialei. El a ocupat și funcția de secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne din decembrie 2022, dar la sfârșitul lunii iunie a fost eliberat din funcție de premierul Ciolacu. În mandatul lui Virgil Popescu de ministru al Energiei, Marcoci Alexandru a mai fost plasat în Consiliile de Administrație al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și Engie România, unul dintre cei mai mari furnizori de gaze din țară, la care statul român deține acțiuni.