Ca urmare a publicării articolului ” Taxa de pod:plătește cine vrea și obligatoriu cine nu trebuie” în Jurnalul Național și a difuzării reportajului TV “Soft marca UTI: 200.000 de euro pentru amenzi aiurea” la postul de televiziune Antena 3, în data de 14 iunie 2016, cu privire la sistemul de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere pentru podul peste Dunăre de la Fetești-Cernavoda, facem următoarele precizări:
Proiectul implementat pentru fluidizarea traficului în punctul de taxare de la Fetești a constant în automatizarea procesului aferent emiterii, verificării, detecției și controlului achitării tarifului de trecere a podului de către conducătorii auto și integrarea acestor informații în cadrul Sistemul Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare și Control al Rovinietei (SIEGMCR).
Astfel, trecerea de la sistemul de taxare manual la unul automat/electronic a presupus aplicarea unei soluții tehnice, implementate pentru prima dată în România de către UTI, care să asigure următoarele:
• Fluidizarea traficului și reducerea cozilor în zona punctelor de taxare
• Creșterea numărului de vehicule procesate
• Intervenție umană minimă și reducerea tentativelor de fraudă
• Experiența îmbunătățită a utilizatorilor, respectiv un proces mai rapid de taxare
Soluția include și o componentă de gestionare a excepțiilor de la plata respectivului tarif de trecere, conform procedurilor în vigoare în cadrul CNADNR.
Deoarece toți cetățenii României sunt egali în fața legii, sistemul de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere pentru podul peste Dunăre de la Fetești-Cernavoda nu exclude de la verificare plății tarifului niciun vehicul identificat în trafic de camerele video.
Astfel, orice vehicul detectat este verificat dacă a achitat sau nu taxa de pod sau rovinietă (după caz). Ulterior, vehiculele pentru care nu au fost înregistrate plăți sunt verificate în „lista albă” (lista cu vehiculele care sunt exceptate de la plată, spre exemplu vehicule de intervenție (Poliție, Ambulanță, Pompieri, etc), dar și vehicule aparținând unor persoane fizice care îndeplinesc condițiile legii). În cazul în care vehiculele pentru care nu s-au efectuat plăți nu se regăsesc în acesta listă, agenții constatatori procesează contravenția și emit o amendă. Menționăm că UTI nu este responsabil de întocmirea și actualizarea acestei liste.
Precizăm, de asemenea, că amenzile nu sunt emise „automat” de către sistem, ci doar ca urmare a unei decizii luate de unul dintre agenții constatatori, singurii în măsură să emită o amendă.
Sistemul, conceput împreună cu specialiștii CNADNR, oferă mecanisme avansate de depistare a fraudei, toate acțiunile din sistem putând fi analizate si auditate. Din informațiile disponibile public rezultă că valoarea încasărilor în anul 2015 este simțitor mai mare decât în anul 2014, în condițiile în care au dispărut în totalitate cozile de la stația de taxare.
La nivel deontologic, precizăm că nu ne-a fost solicitat un punct de vedere înainte de publicarea acestui articol, de către redacția Jurnalului Național, și preluarea informațiilor de către Antena 3.
Considerând că informaţiile eronate conţinute în articol afectează imaginea UTI şi dezinformează opinia publică în legătură cu acest proiect, menţionăm că Jurnalul Național și Antena 3 au obligaţia de a face publice aceste precizări. În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a iniţia orice acţiune judiciară pe care o vom considera necesară pentru remediarea prejudiciului de imagine pe care l-aţi produs companiei UTI.