Jurnalul.ro Special Gata cu drumurile la Poliție: mașinile vor fi înmatriculate online

Gata cu drumurile la Poliție: mașinile vor fi înmatriculate online

de Monica Cosac    |   

Drumurile pe care cei care vor să înmatriculeze sau să radieze o mașină trebuie să le facă pe la ghișeele autorităților ar putea deveni istorie, peste doar câteva luni.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vrea să înființeze o nouă platformă informatică, prin care operațiunile legate de vânzarea sau înmatricularea și radierea din circulație a vehiculelor să se poată face online, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică pe site-ul instituției.

Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului, coiniţiat de Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, a fost pus în consultare publică pe site-ul MAI și are scopul de a facilita accesul cetățenilor la servicii publice electronice din domeniul înmatriculării vehiculelor rutiere.

Inițiatorii menționează că autoritățile responsabile cu gestionarea solicitărilor de eliberare a documentelor aferente înmatriculării vehiculelor au deja dificultăți din cauza volumului mare de cereri și estimează că, în viitor, vor fi și mai multe. 

Peste 1,6 milioane de înmatriculări și radieri, în 2022

„Din analiza statistică efectuată la nivelul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări rezultă că, în cursul anului 2022, au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate) și au fost efectuate 167.847 operațiuni de radiere, ceea ce înseamnă că, anual, în aproximativ 1,6 milioane de situații, solicitanții acestor operațiuni sunt nevoiți efectueze deplasări între mai multe autorități, precum autoritatea de înmatriculare, organul fiscal local, și, după caz, organul fiscal territorial al ANAF”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

În prezent, realizarea tuturor operațiunilor conexe domeniului înmatriculării vehiculelor necesită termene ce pot depăși 30 zile, prin prezentarea succesivă la mai multe autorități, termene ce ar putea fi reduse semnificativ prin stabilirea unor fluxuri simplificate de transmitere a datelor între instituțiile implicate, mai spun inițiatorii. Prin urmare, digitalizarea înmatriculării vehiculelor reprezintă un proiect de interes deosebit pentru ambele ministere. 

Nici deplasarea la Fisc nu va fi necesară

Concret, proiectul de OUG prevede că Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări  (DGPCÎ) va fi responsabilă cu dezvoltarea unei platforme informatice, în vederea furnizării de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor.

Pe această platformă online, beneficiarii autentificați vor introduce „un set minim de date necesare identificării vehiculului și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulație, precum și declarare fiscală sau radiere din evidențele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere, etc.), explică inițiatorii în nota de fundamentare.

Interconectare cu PatrimVen

Datele introduse în platformă vor fi analizate de personal din cadrul DGPCÎ, în vederea aprobării efectuării operațiunii solicitate, urmând ca, ulterior efectuării formalităților de înmatriculare/radiere, în termen de 5 zile, informațiile să fie trimise organelor fiscale, prin interconectarea cu sistemul informatic propriu al Ministerului Finanţelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen. 

Această soluție va permite „funcționarea concomitentă cu actualul flux de lucru stabilit de legislația în vigoare, precum și de faptul că prevede posibilitatea organelor fiscale locale care nu sunt încă înrolate în sistemul PatrimVen de a beneficia de acest schimb de date pe bază de protocol încheiat cu Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări”.

Un avantaj major, spun inițiatorii, este că platforma va permite interconectarea cu organele fiscale în mai multe moduri, „în funcție de gradul de digitalizare al fiecărui organ fiscal local”.

Deși documentul nu stabilește și un termen exact pentru apariția platformei, ministrul Cercetării estimează că aceasta va fi gata în 6 - 12 luni de la adoptarea ordonanței. 

Proiectul de OUG stabilește, totodată, și modificarea OG 78/2000, în sensul eliminării actualei obligații a autorității de înmatriculare de a înscrie datele despre proprietarii de vehicule în cartea de identitate a vehiculului, astfel încât operațiunile din domeniul înmatriculării vehiculelor să se poată face integral online, fără a fi necesară depunerea acestui document în original.

În prezent, în procedura de declarare fiscală a vehiculului și înmatricularea acestuia „sunt întocmite trei dosare care conțin circa 10 formulare de completat și peste 20 de copii ale unor documente”, se precizează în nota de fundamentare.

Prin intermediul platformei online se va verifica și dacă au fost achitate toate obligațiile de plată datorate bugetului local.

Acest demers ar putea aduce un real beneficiu cetățeanului, prin reducerea timpului necesar efectuării operațiunilor de înmatriculare și eliminarea deplasărilor la instituțiile implicate, ca urmare a prezentării documentelor sau transmiterii datelor necesare, unei singure instituții (cu excepția vehiculelor uzate aflate la prima înmatriculare în România, situație ce presupune și verificarea vehiculului de către RAR), susțin inițiatorii proiectului. 

„După adoptarea proiectului de ordonanţă de urgenţă, MAI va dezvolta o platformă, în termen de 6 - 12 luni, ceea ce va permite înmatricularea şi radierea online a autovehiculelor, în primă fază pentru acele autovehicule deja înmatriculate în România”, a declarat Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri