Jurnalul.ro Special Codul Rutier, modificat din nou. Fără stingător și triunghiuri reflectorizante pe scutere și motociclete

Codul Rutier, modificat din nou. Fără stingător și triunghiuri reflectorizante pe scutere și motociclete

de Monica Cosac    |   

Motocicliștii și scuteriștii sunt victime ale unei legislații interpretabile, care îi obligă să iasă în trafic echipați cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un extinctor.

Această prevedere nu este doar foarte greu de pus în practică, ci le poate pune și viața în pericol conducătorilor de mopede și motociclete, spun câțiva parlamentari, care vor să elimine această obligație din lege, printr-o nouă modificare a Codului Rutier. 

În prezent, Codul Rutier nu face distincție între vehiculele rutiere, obligând practic toți conducătorii care merg pe drumurile publice – inclusiv pe cei care merg pe două roți - să dețină, pentru fiecare vehicul în parte, „trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu, omologate”. Iar amenzile pentru conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu acest pachet obligatoriu sunt cuprinse între 580 și 725 de lei.

Potrivit unui proiect de lege pus recent în dezbaterea senatorilor, inițiat de 15 parlamentari de la USR și PNL, OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice urmează să fie modificată, astfel încât cei care folosesc mopede, scutere sau motociclete să nu mai fie obligați, așa cum e acum, să aibă asupra lor trusă medicală, triunghiurile reflectorizante și extinctorul. 

Patru categorii de vehicule, exceptate de la această prevedere

Excepția de la deținerea celor amintite mai sus se va aplica, potrivit proiectului, în cazul vehiculelor din categoriile AM, A1, A2 și A.

Conform OUG 195/2002, în categoria AM intră mopedele a căror viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h. 

Categoria A1 este cea a motocicletelor cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și a triciclurilor cu motor cu puterea maximă de 15 kW, din categoria A2 fac parte motocicletele cu puterea maximă de 35 kW, iar în categoria A intră motocicletele cu sau fără ataș și triciclurile cu motor cu puterea de peste 15 kW.

La ce riscuri se supun motocicliștii care respectă actualul Cod Rutier

Desigur, trusa medicală și extinctorul se pot dovedi necesare, pentru a putea oferi primul ajutor în cazul unui accident pe șosea, atunci când motociclistul nu este implicat, ci doar acționează pentru binele civic.

Pe de altă parte, spun inițiatorii, purtând la ei astfel de echipamente de prim ajutor, motocicliștii se pun pe ei în pericol, deoarece, din lipsă de spațiu, sunt  nevoiți să le poarte în spate, în rucsacuri, ceea ce poate deveni extrem de periculos în cazul unui accident în care conducătorul este catapultat de pe vehicul.

„Multe dintre aceste vehicule sunt de mici dimensiuni și au spații limitate pentru compartimentare. În practică, lipsa de spațiu se traduce în necesitatea șoferului de a-și atașa spații de compartimentare suplimentare, care pot dezechilibra motocicleta și pot duce la accidente. O altă posibilitate este depozitarea acestor obiecte într-un ghiozdan pe care șoferul să îl poarte în spate pe timpul călătoriei. În cazul unui accident, indiferent de gravitate, șoferul catapultat de pe motocicletă, cărând în spate un extinctor, se supune unui risc suplimentar de impact cu un obiect contondent, care poate conduce la fracturi de coloană, paralizie și alte tipuri de handicap permanent”, se arată în expunerea de motive.  

Din aceste motive, spun semnatarii propunerii legislative, „obligarea șoferilor de motociclete și mopede de a avea asupra lor triunghiuri reflectorizante, trusă de prim ajutor și extinctor este una lipsită de utilitate și care poate avea un impact negativ asupra cetățenilor care se încadrează în această categorie”. 

Inițiatorii proiectului de lege atrag atenția și asupra abuzurilor unor polițiști de la Rutieră, care s-au folosit de legislația care „lasă loc de interpretare” și au amendat „motocicliști asupra cărora nu se putea reține o altă ilegalitate” pe motiv că nu aveau trusa medicală sau extinctorul la ei.

Unele țări instituie obligativitatea purtării acestui echipament „doar în cazul în care transportă pasageri”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului, în timp ce alte state europene includ și autovehiculele private. 

Subiecte în articol: codul rutier
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri