Jurnalul.ro Special Calea ferată „își taie vârfurile”

Calea ferată „își taie vârfurile”

de Diana Scarlat    |   

În timp ce România accesează fonduri europene pentru a extinde și a moderniza rețeaua de căi ferate, capetele de linie au fost scurtate, de la un an la altul, inclusiv prin decizii ale Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), care au dus la închiderea unor porțiuni de drum.

Ce a rămas în urmă s-a vândut la licitație, activele CFR SA ajungând și la sume derizorii, de câteva sute de euro pentru clădirile unor foste gări sau halte foarte bine poziționate pentru a se transforma în vile sau pensiuni. Calea ferată se vinde și ea foarte bine la fier vechi. În zonele lăsate fără trenuri nu sunt nici posibilități de transport rutier și nici măcar curse „bla-bla-car”, ceea ce e o problemă de siguranță națională. Situația s-a îmbunătățit din 2020, în urma scandalurilor apărute în presă, dar după trei ani de normalitate, problemele au reînceput, de această dată prin lipsa îngrijirii șinelor de cale ferată, spre capăt de linie.

Unul dintre tronsoanele de cale ferată pentru care s-au dus adevărate lupte, în ultimul deceniu, este Fieni-Pietroșița, într-o frumoasă zonă submontană din județul Dâmbovița. Gara Pietroșița este capăt de linie din anul 1912. 

După ce s-a încercat de mai multe ori eliminarea trenului de pe acest traseu, prin diverse „decizii greșite”, anul acesta s-ar putea ajunge din nou la situație de criză, după ce porțiunea a fost abandonată de CFR Infrastructură, care ar trebui să curețe șinele de vegetație.

Scuza reprezentanților CFR Infrastructură este deficitul de personal. Deci se va curăța, dar după ce se termină treaba pe rutele operate de CFR Călători. Reprezentanții companiei statului au răspuns, la începutul lunii trecute, când vegetația deja era foarte abundentă, că lucrările de defrișare pe căile ferate au început și problema se va rezolva în cel mai scurt timp. 

La o lună după această declarație, calea ferată e aproape în totalitate acoperită de iarbă, arbuști și copaci care îngreunează sau chiar pun în pericol traficul feroviar, între Fieni și Pietroșița, iar CFR Infrastructură spune că „defrișările pe linia neinteroperabilă respectivă sunt programate peste două săptămâni, deoarece personalul feroviar de specialitate, din cadrul diviziilor de Linii, este în prezent angrenat în alte programe de lucrări de întreținere și reparații executate în regie proprie și cu utilajele CFR, pe celelalte secții CF. Cu siguranță, în cazul în care se termină celelalte intervenții mai devreme, va fi mobilizat personal și pentru linia respectivă, unde circulă TFC”, a explicat Oana Brânzan, responsabil de comunicare al CFR Infrastructură.

 

CFR așteaptă TFC să liciteze, ca să-și curețe singur drumul

Reprezentanții companiei statului dau vina și pe operatorul privat de pe acest traseu. Secția respectivă, Târgoviște-Fieni-Pietroșita este neinteroperabilă - adică CFR Călători a renunțat la ea, nefiind profitabilă, astfel încât se scoate la licitație, pentru operatorii privați, conform HG 643/2011. 

Pe această secție au circulat de-a lungul timpului doi operatori de transport - CFR Călători și TFC. CFR Călători a renunțat să mai opereze pe această secție, singurul operator care circulă acum fiind TFC, cu 3 perechi de trenuri. 

„Transferoviar Grup, din care face parte Transferoviar Călători, poate închiria secția respectivă, participând la licitație, ceea ce-i dă dreptul, dacă adjudecă secția respectivă, să devină administrator și implicit să desfășoare lucrări de întreținere. Compania de Transport Feroviar (CTF) București a închiriat în perioada 2004-2007 secția neinteroperabilă Târgoviște-Fieni-Pietroșița. Această companie avea statut de gestionar privat de infrastructură. În 2007, CTF, gestionar privat, a predat secția neinteroperabilă Fieni-Pietroșița, ea a revenit în administrarea CFR SA. Din 2007, contractul de închiriere între CFR SA și CTF a fost încheiat, iar secția neinteroperabilă Târgoviște-Pietroșița a rămas în administrarea noastră, a CFR SA, pentru că niciun alt gestionar privat nu a mai participat la licitațiile de închiriere organizate de noi. Conform HG 643/2011, se licitează anual, dar niciun privat nu vrea să o închirieze”, a mai explicat Oana Brânzan. 

 

Statul dă vina pe privat

Reprezentanții companiei private spun că deja fac eforturi foarte mari pentru a menține trenurile și personalul pe acest traseu, fără a scumpi biletele, deci nu vor să investească în plus, mai ales pentru că intră în atribuțiile CFR Infrastructură curățarea șinelor. 

CFR Infrastructură spune că operatorul privat primește subvenții de la stat, iar operatorul spune că plătește taxe la CFR Infrastructură, pentru curățarea traseului. Din această dispută se va ajunge foarte ușor la eliminarea din traseu a capătului de linie, de la Fieni la Pietroșița, adică exact înapoi la situația care s-a repetat de mai multe ori în ultimii 10 ani. 

Dacă în continuare nu vor fi întreținute șinele de cale ferată, există riscul ca operatorul privat să nu mai circule exact pe porțiunea vizată de 10 ani de eliminare, Fieni-Pietroșița. CFR SA va da vina pe operatorul privat, deși compania privată nu are în atribuții să apere interesele naționale sau activele companiei statului de jaful care ar urma, pe un tipar deja consacrat. 

 

De 10 ani se încearcă eliminarea traseului Fieni-Pietroșița

Linia de cale ferată Târgoviște-Pietroșița este în administrarea CFR SA, ca linie secundară, neelectrificată, dublă pe distanța Târgoviște-Teiș Hm. și simplă pe distanța Teiș Hm.-Pietroșița, având o lungime de 34,690 km. După 2012, această secție a fost închisă traficului de călători. De la 1 octombrie 2015, a reînceput să fie operată de CFR Călători, iar din 15 octombrie 2015, Transferoviar Călători a reluat traficul de pasageri pe această rută. 

Operatorul privat TFC a avut, în 2015, 16 trenuri pe zi, până pe 30 aprilie 2017, când a lăsat doar două trenuri pe zi, din cauza lipsei călătorilor. Linia de cale ferată a fost închisă din nou în martie 2018, timp de 6 luni, până la finalizarea lucrărilor de consolidare a terasamentului pe porțiunea dintre Fieni și Pietroșița - necesare ca urmare a surpării și erodării malului râului Ialomița, fenomen cauzat de ploile abundente și de creșterea debitului râului. 

După reluarea circulației, începând cu 30 septembrie 2018, Transferoviar Călători a continuat să asigure transportul pasagerilor pe această rută. În 2020 s-a eliminat porțiunea Fieni-Pietroșița, când s-a retras și CFR Călători de pe această rută, iar trenurile au circulat doar pe ruta Târgoviște-Fieni. TFC a reluat circulația până la capătul de linie de la Pietroșița în decembrie 2020

Personalul din exploatare este angrenat în lucrări pe alte secții CF. Din păcate, avem deficit de personal în sectorul exploatare - linii, trafic, instalații -, de aceea apar unele decalaje în programul de intervenții.

 

Oana Brânzan, CFR Infrastructură

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: fonduri europene cfr infrastructura
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri