După ce premierul Marcel Ciolacu a anunțat că vor fi eliminate 1.800 de posturi de funcționari publici din cele 32 de instituții aflate în subordine, peste 50 de parlamentari PSD și ai minorităților naționale vin cu o inițiativă legislativă ce vizează evaluarea profesională a angajaților din ministere și instituțiile statului. Concret, funcționarii publici vor da teste scrise din legislație, în fiecare an, pentru a se verifica dacă aceștia cunosc actualizările legislative necesare pentru atribuțiile din fișa postului, potrivit unui proiect de lege înregistrat la Parlament. Veteranii care obțin nota 3 din 5 (nota maximă) vor primi calificativul „nesatisfăcător”, iar debutanții pot fi chiar dați afară pentru incompetență.
Proiectul legislativ pus pe masa senatorilor, la finalul săptămânii trecute, vizează modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ și este inițiat de nouă parlamentari PSD și semnat, în total, de 55 de senatori și deputați, printre care și premierul Marcel Ciolacu.
Mai exact, inițiativa vizează modificarea procedurii de evaluare a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici, deoarece, spun inițiatorii, actualul proces de evaluare nu este eficient.
În prezent, această procedură presupune aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public.
„Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici cuprinde următoarele elemente: evaluarea gradului şi a modului de atingere a obiectivelor individuale şi evaluarea gradului de îndeplinire a criteriilor de performanţă. Actuala procedură nu reglementează un instrument eficace şi adecvat pentru evaluarea cunoştinţelor teoretice ale funcţionarilor publici, sub aspectul cunoaşterii actelor normative ce reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public”, se arată în expunerea de motive.
Fac coadă la „Juridic”, pentru că nu cunosc legea
Conform Statutului funcționarilor publici, printre principalele activități desfășurate de aceștia sunt „elaborarea proiectelor de acte normative și a altor reglementări specifice autorității sau instituției publice” și „punerea în executare a legilor și a celorlalte acte normative”. Cu toate acestea, foarte mulți nu cunosc reglementările în vigoare și aglomerează departamentele juridice ale instituțiilor.
„În activitatea autorităților și instituțiilor publice s-a constatat adeseori că pentru atingerea unor rezultate apte a asigura îndeplinirea obiectivelor și a criteriilor de performanță stabilite pentru funcționarii publici, diversele componente sau structuri funcționale ale entităților publice solicită frecvent sprijinul celei de specialitate juridică, conducând la o încărcare excesivă a activității acesteia și la disfuncţionalităţi de ansamblu ale activităţii entităţilor publice”, spun inițiatorii legii.
Prin urmare, în procedura de evaluare profesională va fi introdusă și „evaluarea, prin verificarea, în scris, a cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este cerută conform fișei postului funcționarului public”, conform proiectului de lege.
Notele: de la 1 la 5
Răspunsurile la fiecare întrebare vor fi evaluate cu note de la 1 (nivel minim) la 5 (nivel maxim) și va fi acordată câte o notă finală de către fiecare membru al comisiei de evaluare, nota pentru această nouă probă fiind stabilită ca o medie aritmetică a acestora.
Nota finală a evaluării performanțelor profesionale individuale - pe baza căreia se va stabili și calificativul primit de funcționar - va fi, practic, media aritmetică a notelor obținute la cele trei evaluări: îndeplinirea obiectivelor, îndeplinirea criteriilor de performanță și cunoștințele teoretice din legislație.
Conform proiectului legislativ, obținerea unei note mai mici de 3 la verificarea cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile cerute în fișa postului „atrage acordarea calificativului nesatisfăcător”.
Conform Codului administrativ, în cazul obținerii calificativului „nesatisfăcător”, funcționarii publici debutanți pot fi eliberați din funcție pentru incompetență profesională.
Această testare a cunoștințelor legislative va avea loc în fiecare an și va fi aplicată atât înalților funcționari publici, cât și celor cu funcții de execuție şi conducere, precum şi funcţionarilor publici debutanţi.
Un proiect legislativ similar a fost depus la Senat, de către deputații și senatorii social-democrați, în toamna anului 2023, însă a fost retras de inițiatori în februarie 2024, după ce a primit mai multe avize negative, atât de la Agenția Națională a Funcționarilor Publici, cât și de la Consiliul Legislativ și Consiliul Economic şi Social. De asemenea, Guvernul de la momentul respectiv, care era condus tot de Marcel Ciolacu, a formulat un punct de vedere negativ.