Jurnalul.ro Editoriale Gara Regală moare odată cu Regele?

Gara Regală moare odată cu Regele?

de Dan Constantin    |   

Radu Tudor semnalează la Antena 3 starea deplorabilă în care se află gara din Curtea de Argeș. Așa cum multe monumente istorice se prăbușesc sub ochii impasibili ai autorităților, Gara Regală din Curtea de Argeș a intrat în serialul nepăsării care de aproape trei decenii sufocă multe, prea multe construcții reprezentative pentru capacitatea inginerească a României moderne. Demersul jurnalistic făcut cu bună-credință de un ziarist cu autoritate profesională poate să scoată din inerție mecanismul de decizie al finanțării mereu insuficiente sau prost gestionate, cu priorități aleatorii, dirijate în afara interesului public. Adaugăm câteva informații care pot să întregească pledoaria pentru recuperarea unui bun din patrimoniul național, adus acum în actualitate de funeraliile naționale ale Regelui Mihai. Gara din Curtea de Argeș, punct terminus pentru Trenul Regal pe traseul cortegiului funerar spre necropola regalității din ansamblul de construcții ale ortodoxiei din jurul Bisericii Episcopale, este și ea ctitorită de Carol I. A fost construită în 1898, într-un an, după ce fuseseră finalizate în 1886 lucrările de reconstruire a Bisericii lui Neagoe Basarab, sub conducerea aceluiași arhitect francez adoptat de România. Primul tren cu Regele Carol I a ajuns la peronul gării în 1899.

Un moment mai puțin cunoscut este cel din septembrie 1917. Wilhelm al II-lea, Kaiserul Germaniei, vine la Curtea de Argeș, aflată sub vremelnica ocupație a Puterilor Centrale. În 20 septembrie, un dineu al Împăratului este găzduit de salonul central al gării, ceea ce dovedește starea de confort și finisajele impecabile ale construcției. Memoriile lui Tsigara-Samurcaș, invitat la dineu, sunt grăitoare.

Acum, la 120 de ani de la începerea proiectului, gara din Curtea de Argeș va fi acoperită cu un panou uriaș de pânză pentru a i se ascunde rănile produse prin părăsire. Ideile pentru readucerea la viață a Gării Regale sunt legate de organizarea unor vizite la necropola monarhiei române. Trenurile de sfârșit de săptămână, la sărbători religioase sau laice, ar activa traficul pe această linie cu un traseu încărcat de istorie. Gara Regală nu poate fi lăsată să moară odată cu Regele!

 

Subiecte în articol: gara regală
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri