Pentru că multă lume se aprovizionează online în perioada aceasta, ANSVSA (Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor) a emis un scurt ghid menit să-i atenţioneze pe consumatori în a urmări cerinţele privind comanda, livrarea, transportul şi condiţiile de păstrare a alimentelor, în special a celor alterabile.
Cei care cumpără online alimente – fie ele proaspete, refrigerate, congelate sau preparate - , alimente care sunt însoţite uneori de produse nealimentare, ar trebui să verifice mai mulţi parametri, pentru a se asigura că marfa primită e în bună stare. Consumatorul trebuie să controleze atât modul de prezentare, integritatea produselor, separarea lor de alte mărfuri şi modul de ambalare (pentru se evita contaminarea încrucişată), cât şi respectarea condiţiilor de păstrare, specifice fiecărui aliment.
În cunoştinţă de cauză
Vânzarea la distanţă a produselor alimentare presupune respectarea de către comercianți a acelorași cerințe referitoare la siguranța alimentelor ca şi în cazul vânzării produselor în magazine, spun cei de la ANSVSA. Comerciantul „trebuie să informeze consumatorii cu privire la datele de contact, caracteristicile alimentelor comercializate, termenii şi condiţiile de livrare, astfel încât aceştia să aleagă în cunoștință de cauză, înainte de a finaliza achiziția”, se mai spune în documentul Autorităţii Naţionale.
Înainte de a face comanda, clientul verifică denumirea comercială a firmei, existenţa unei adrese şi a datelor de contact (telefon, e-mail). Lista ingredientelor fiecărui produs trebuie să fie afişată, la fel şi cantitatea netă. Trebuie să existe avertizări privind condiţiile speciale de transport, depozitarea, păstrarea sau condiţiile de consum. Ingredientele care provoacă alergii sau intoleranţe, la fel şi declaraţia nutriţională a produsului trebuie să fie afişate.
Bonul fiscal, obligatoriu
La recepţia comenzii, consumatorul inspectează modul de prezentare a coletelor, urmărind ca pachetele să fie intacte, fără urme de deteriorare (scurgeri de lichide, de exemplu). Sortimentele şi cantităţile de produse primite trebuie să corespundă cu cele comandate, iar starea termică e musai să fie în acord cu recomandările de pe etichetă. Clientul verifică şi integritatea produselor alimentare (fructele şi legumele să nu fie zdrobite, mucegăite ş.a.m.d.) şi cea a ambalajelor şi etichetelor (să nu fie rupte, lista de ingrediente şi data-limită de consum să fie lizibile).
Consumatorul trebuie să primească bonul fiscal, care să conţină informaţii despre produsele livrate (denumire produs, canitate, preţ) şi despre furnizor. Bonul e util în caz că clientul doreşte să facă reclamaţie.
Data durabilităţii minimale/data-limită de consum a alimentelor trebuie verificată la recepţia acestora, recomandă cei de la ANSVSA.