În esență, proiectul dădea liber autorităților locale să instituie în localitățile pe care le conduc restricții de circulație pentru vehicule în anumite zone desemnate de acestea pentru a reduce poluarea. Restricțiile puteau fi totale pentru mașinile cu motoare termice sau accesul se putea face doar pe baza unei taxe de către posesorii de mașini. Tarifele de acces în zonele cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) erau diferențiate în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil, iar stabilirea lor devenea atributul autorităților locale.
„Această inițiativă care are un impact social ridicat și care introduce noi taxe nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare și de a fi validată politic în interiorul Coaliției de Guvernare”.
din postarea PSD pe Facebook
Ministrul Adrian Veștea, prins în ofsaid (plus foto)
Proiectul de hotărâre de Guvern fusese elaborat de Ministerul Dezvoltării condus de Adrian Veștea de la PNL. Deși avertizase de ceva timp că nu va mai accepta proiecte care introduc taxe noi fără o discuție cu partenerii sociali, șeful de la Dezvoltare a decis să ignore solicitarea premierului și a pus luni în dezbatere publică acest proiect. El aproba normele metodologice pentru aplicarea Legii privind mobilitatea durabilă (Legea 155/2023). Vorbim despre o lege a cărei aplicare în forma inițiată de Guvernul Ciucă, votată de Parlament la foc automat și promulgată de președintele Iohannis va isca foarte multe nemulțumiri în rândul șoferilor. Conform acesteia, se va pune accent pe „prioritizarea transportului public”, „diminuarea zgomotului/poluării fonice” și „scăderea numărului de vehicule la 1.000 de locuitori”. Pentru atingerea obiectivului de a reduce numărul de mașini la mia de locuitori, Guvernul are în vedere mai multe variante precum „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos și cu bicicleta, prin introducerea unor taxe de parcare și reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”. Adică taxe mari și locuri de parcare cât mai puține.