Jurnalul.ro Ştiri Social Înghețata cu produse cancerigene e bună pentru români

Înghețata cu produse cancerigene e bună pentru români

de Diana Scarlat    |   

La aproape două luni de la izbucnirea unui scandal internațional legat de un produs foarte nociv, conținut de înghețata Mars - oxid de etilenă -, autoritățile din România încă tac. Deși producătorul a recunoscut, încă de luna trecută, că o fabrică parteneră a folosit o cantitate cu mult peste limitele admise, din substanța nocivă, invitând distribuitorii să returneze produsele, pe piața românească s-a vândut în continuare înghețata, fără să existe verificări în legătură cu proveniența acesteia, pentru a se vedea dacă este din loturile afectate. Asociaţia Pro Consumatori a lansat o solicitare oficială către premierul României, pentru constituirea unei celule de criză, astfel încât să se depisteze alimentele contaminate cu oxid de etilenă.

 

 

La jumătatea lunii iulie, compania Mars a rechemat mai multe loturi de înghețată Bounty, Snickers și Twix, din cauza oxidului de etilenă prezent într-un ingredient produs de unul dintre furnizorii companiei, la niveluri mai mari decât cele permise de legislația UE. Deși nivelul de oxid de etilenă din ingredientul afectat este peste limitele legale pentru Europa, compania a declarat oficial că utilizează la fabricarea înghețatei doar o cantitate mică din acest produs. Compania a anunțat că nu doar magazinele își pot lua banii înapoi, returnând marfa contaminată, ci și toți consumatorii care au mâncat înghețată din aceste loturi și doresc rambursarea costului. Pentru a primi banii oamenilor li s-a cerut să trimită poza ambalajului fiecărui produs, împreună cu numele și prenumele, numărul de telefon, adresa de e-mail și adresa poștală a companiei (dacă achiziția s-a făcut pe persoană juridică). Cu toate acestea, reprezentanții companiei Mars au precizat că înghețata care deja a ajuns pe piață nu este atât de nocivă încât să pună în pericol viețile oamenilor, ci doar un ingerarea unei cantități foarte mari de substanță, pe o perioadă îndelungată, creează probleme de sănătate. „Nivelul de oxid de etilenă din înghețată este minimal și mult sub limitele legale din Europa pentru ingredient. Consumarea produsului nu este nocivă”, a precizat compania, într-un anunț oficial, luna trecută.

 

Lipsă totală de informații

 

Deși scandalul a apărut în presa internațională de la jumătatea lunii trecute, la o simplă verificare prin magazinele mai mici din România am constatat că nici cumpărătorii, nici vânzătorii nu știau despre existența acestei probleme sau de anunțul făcut oficial de compania Mars, pentru returnarea produselor și recuperarea banilor, iar înghețata se vindea în continuare, fără vreun avertisment. Asociaţia Pro Consumatori arată, însă, că nu doar în această înghețată s-a descoperit substanța nocivă, iar în România, autoritățile nu au luat nicio măsură reală, măcar pentru a descoperi și monitoriza aceste produse. Mai sunt sucuri și alte tipuri de produse care conțin oxidul de etilenă, pe care ANSVSA le-a menționat pe site-ul propriu, dar nu a făcut o campanie de informare corectă a consumatorilor. Abia duminica trecută a anunțat ANSVSA retragerea de pe  piața românească a două tipuri de băuturi răcoritoare (Figo și Fruits & Friends), din magazine Metro, Carrefour, Selgros și Penny, din cauza oxidului de etilenă peste limitele permise utilizat într-unul dintre ingrediente. Dar în România – cu peste 90% din suprafață în mediul rural și în urbanul mic - sunt zeci de mii de magazine mici care își fac aprovizionarea fără să afle ce probleme există.

 

Necesitatea unor acțiuni imediate

 

Asociația cere Guvernului alcătuirea unei celule de criză din care să facă parte reprezentanţi ai ANPC, ANSVSA, Direcţiei Generale a Vămilor, Ministerului Agriculturii, Ministerului Sănătăţii Publice, Ministerului Economiei şi ai asociaţiilor de consumatori. „Românii consumă alimente cu oxid de etilenă de mai bine de 10 luni, iar ANSVSA nu a luat nicio o măsură pentru a diminua în intensitate acest atac la sănătatea românilor. În timp ce în Belgia şi Franţa, de exemplu, au fost retrase de la comercializare sute de produse alimentare diferite, de la produse alimentare ecologice, produse de panificaţie, preparate cu carne, preparate cu lapte, uleiuri vegetale, sosuri şi până la dulciuri, în România s-au retras în cursul anului 2021 doar câteva loturi de îngheţată şi câteva baxuri de băuturi răcoritoare!”, explică reprezentanții Asociației. Aceștia acuză ANSVSA pentru lipsa totală de implicare și de acțiune pentru protejarea sănătății consumatorilor români. „Ce a făcut ANSVSA, ca punct naţional de contact în Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje al Uniunii Europene? ANSVSA a ţinut ascunsă această criză alimentară care afectează viaţă şi sănătatea a milioane de români!?! Pe site-ul ANSVSA nu am găsit măcar un comunicat de presă prin intermediul căruia să se atragă atenţia opiniei publice în legătură cu această contaminare cu oxid de etilenă, deosebit de gravă, a multor categorii de produse alimentare!”, mai spun reprezentanții Asociației.

 

Un dialog al surzilor, doar pentru a bifa activitatea

 

Aceeași asociație vrea să aducă în România standardele specifice altor ţări ale Uniunii Europene, unde instituţiile cu atribuţii în domeniul siguranţei alimentare fac mii de analize de laborator în vederea identificării tuturor produselor alimentare contaminate cu oxid de etilenă. „În România, ANSVSA se ocupă doar cu publicarea pe site-ul instituţiei a notelor de retragere de la vânzare ale unor operatori comerciali, în conţinutul cărora există menţiuni înşelătoare pentru consumatori de genul „Stabilizatorii pe bază de plante folosiţi în producerea îngheţatei «X» sunt folosiţi în cantităţi extrem de mici în produsele finite, astfel încât considerăm că nu prezintă un risc pentru sănătatea consumatorilor” sau de genul „producătorul «Y»”, a inițiat retragerea de la comercializare a produselor menționate mai sus, ca măsură de prevenție, existând suspiciunea potențială de prezență a oxidului de etilena (OET) într-unul din ingredientele utilizate în fabricarea produselor” sau „nivelul de oxid de etilenă din înghețată este minimal și mult sub limitele legale din Europa pentru ingredient”, explică reprezentanții Asociației. Aceștia arată că informațiile oficiale din România sunt neinteligibile pentru publicul larg, iar oamenii nu sunt avertizați prin campanii de informare asupra pericolelor din alimente, în timp ce tot ce comunică ANSVSA este doar pentru a bifa activitatea pe site-ul instituției, nu pentru a informa în mod real.

 

 

 

Consumatori de rang inferior

 

Nici în privința despăgubirii consumatorilor români nu se respectă aceleași reguli ca în cazul celorlalți cetățeni europeni, deși producătorii au anunțat oficial că returnează banii. „În ceea ce priveşte despăgubirea consumatorilor care au achiziționat mărcile de îngheţată sau mărcile de sucuri menţionate în notificările de pe site-ul ANSVSA, aceştia sunt lăsaţi la mila şi dispoziția comercianţilor, care în acele notificări le promit consumatorilor vouchere „Dacă solicitați rambursarea pentru mai multe produse, vă rugăm să trimiteți o poză cu toate ambalajele produselor împreună: Vă vom rambursa un voucher de cumpărături de valoarea produselor achiziționate.”, procedând în acest fel operatorul economic îi obligă pe consumatori să cumpere tot de la el”, arată Asociația.

 

 

 

Comisia Europeană a decis, luna trecută, că produsele care conţin un aditiv numit roşcovă (caruba) şi contaminat cu oxid de etilenă - un pesticid cancerigen interzis în Europa - trebuie retrase integral de pe piaţa europeană, chiar dacă pesticidul nu este detectat. 

 

 

În România au fost retrase de la vânzare mai multe loturi de înghețată și de suc, dar numai din marile magazine. Nici măcar informațiile de la ANSVSA nu au ajuns la proprietarii magazinelor mici (zeci de mii în toată țara) care se aprovizionează în continuare cu astfel de produse.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri