Jurnalul.ro Ştiri Externe „Instigatorii” ruși au invadat Internetul

„Instigatorii” ruși au invadat Internetul

de Şerban Mihăilă    |   

Instigatori online ruși, plătiți cu aproximativ 1.000 de dolari pe lună, sunt angajați de entități care au puternice legături la Kremlin pentru a răspândi propaganda Moscovei și a semăna discordie în statele percepute ca fiind ostile Rusiei. Obiectivul lor clar este acela de a provoca nemulțumire și mișcări sociale în țările aflate în vizorul Moscovei. După toate probabilitățile, rușii nu se uită la bani atunci când vor să destabilizeze zonele vizate.

Într-un an marcat de alegeri cruciale în Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Olanda și Austria, o serie de analiști politici și de securitate din Uniunea Europeană au lansat constant avertismente asupra unor posibile atacuri propagandistice agresive, lansate de Kremlin în mediul online, după modelul brevetat deja în campania electorală din Statele Unite, în 2016. O investigație realizată de mass-media independente din Rusia pare să confirme cele mai sumbre supoziții ale europenilor și americanilor. „Obiectivul nostru nu era să-i apropiem pe americani de Rusia. Scopul nostru era acela de a-i monta pe americani împotriva propriului guvern: să provocăm tulburări și nemulțumire și să scădem rata de sprijin pentru Obama”, a declarat, sub acoperirea anonimatului, un fost instigator online din Rusia, angajat de o entitate cu puternice legături la Kremlin, pentru a răspândi propaganda Moscovei și a semăna discordie în statele percepute ca fiind ostile Rusiei. Într-un interviu acordat  canalului independent de televiziune rus „Dozhd” și citat de „Business Insider”, sursa, numită „Max”, a dezvăluit detalii despre amestecul Moscovei în campania dinaintea alegerilor prezidențiale pentru Casa Albă. „Max” a fost angajat al „Agenţiei de Cercetare a Internetului” (ACI), cunoscută drept „ferma instigatorilor”, cu sediul în Sankt Petersburg. Agenția are ca principal obiectiv răspândirea propagandei pro-ruse în mediul online. Conform CNN, firma de cercetare este finanţată de Evgeni Prigozin, oligarh rus şi colaborator apropiat al preşedintelui Vladimir Putin. Cel puţin o treime din angajaţii ACI au avut sarcina de a interfera în dezbaterile online pe diferite teme ale politicii americane, pe parcursul alegerilor din 2016, susține o investigaţie realizată de trustul media rus RBC.

Fabrica secretă de intoxicare a electoratului

Agenția secretă de propagandă era formată din mai multe structuri, între care „Biroul pentru Rusia”, „Biroul Extern”, „Divizia Facebook” și „Departamentul pentru Incitări”, a mai spus „Max”. Instigatorii din „Biroul pentru Rusia” utilizau conturi fictive de socializare pentru a inunda Internetul cu mesaje în favoarea lui Trump și știri false. „Biroul Extern” avea un scop mult mai subtil. Angajaţii săi trebuiau să înţeleagă nuanţele politicii americane și să creeze tensiuni în dezbateri pe teme controversate, precum controlul armelor, independența statului Texas, drepturile comunității LGBT și discriminarea împotriva populației afro-americane, subiecte explozive atât pentru electoratul de dreapta, cât și pentru cel de stânga. „Divizia Facebook” avea rolul de a protesta față de deciziile administratorilor rețelei de socializare de a șterge postările de pe conturile fictive, iar „Departamentul pentru Incitări” răspândea informații false și ataca direct valorile occidentale. Mai mult, ACI ar fi plătit unui număr de 100 de activiști americani, prin Internet, peste 80.000 de dolari, pentru organizarea a 40 de manifestații de protest pe întreg teritoriul SUA. Activiștii americani nu au știut niciun moment că banii provin, de fapt, de la ruși, susține ancheta RBC. 

Facebook a dezvăluit că rușii au folosit identități false pentru a difuza circa 3.000 de postări, în valoare de aproximativ 120.000 de dolari, pentru a provoca discordie în rândul americanilor, atât înainte, cât și după alegerile prezidențiale din SUA.

 

 

Subiecte în articol: Instigatori online ruși
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri