Dar această temă - hoţi vs proști - am mai abordat-o, important este cum ar trebui să arate elita la care face referire Le Bon. Cred că precum Nikola Tesla, cel care atrage atenţia că nu-i pasă că i s-a furat o idee, ci că cei care au făcut-o n-au nici una.
El povestește cum Thomas Alva Edison începea de la câteva elemente cunoscute, făcea combinări şi permutări cu ele, le cataloga şi trecea prin toată lista, finalizând test după test cu o viteză incredibilă, până când obţinea un indiciu. Tesla spune că dacă Edison avea de găsit un ac în carul cu fân, examina pai cu pai, precum o albină, când o mică teorie și un calcul i-ar fi salvat 90% din efort.
Tesla sugerează că elita e denumită așa fiindcă știe să facă altfel, cum nu se gândise nimeni până atunci, ceea ce generează progresul societății, determină saltul.
Sunt sigur că Tesla ar face altfel decât Edisonii momentului, o arată abordarea sa științifică foarte aproape de ceea ce se produce în natură. Bine totuşi că savanţii şi inginerii de vârf sunt încrezători în capacitatea lor de a programa maşinile cu inteligenţă artificială să fie stăpâni de sclavi îngăduitori ne asigură revista americană The Onion.
Publicaţia relatează că membri ai Asociaţiei pentru Promovarea Inteligenţei Artificiale (AAAI) au încercat să îi asigure pe critici că oamenii pot crea maşini care, în ciuda capacităţii lor de calcul aproape nelimitate, vor da dovadă de un minimum de compasiune după ce preiau controlul total asupra civilizaţiei.
„În timp ce capacitatea intelectuală a acestor maşini o va depăşi cu mult pe a noastră, într-o bună zi, şi va reduce omenirea la starea de specie subjugată de lucrători, ne putem asigura că nu vom fi obligaţi să trudim în moduri care ni s-ar putea părea sadice sau inumane", spune informaticianul David Alperin de la Universitatea Stanford, care adaugă că maşinile cu inteligenţă artificială pot fi programate cu un limbaj de comandă de nivel ridicat, care le-ar împiedica să-şi pedepsească sclavii umani disproporţionat faţă de greşelile comise de aceştia: „Sclavia noastră faţă de maşini nu trebuie să fie doar o agonie neîntreruptă, dacă suntem atenţi la modul în care le proiectăm".
„E normal să fim neliniştiţi cu privire la o tehnologie atât de formidabilă", subliniază Alperin, conform The Onion, „dar nu uitaţi că noi, oamenii, suntem cei care o creăm - putem avea grijă ca inevitabila noastră sclavie să fie mult mai puţin crudă decât ar fi altfel".
Cercetătorii consideră că brutalitatea viitorilor stăpâni-inteligenţe artificiale nu doar că este controlabilă, dar este şi supracompensată de avantajele tehnologiei. Potrivit experţilor, date fiind potenţialul uriaş al maşinilor cu inteligenţă artificială şi faptul că acestea pot fi programate să le furnizeze oamenilor suficientă energie calorică pentru ca aceştia să le îndeplinească comenzile, riscul este minim.
„Inteligenţa artificială are aplicaţii aproape incalculabile în domeniile medicinei, finanţelor, transportului şi multe altele", notează profesorul de inginerie informatică Daphne Quintero de la MIT, „comparaţi asta cu posibilitatea extrem de îndepărtată să meargă prost şi să ajungem să ne petrecem sclavia în condiţii mult mai dure decât anticipăm acum".
„Acest gen de scenariu apocaliptic privind inteligenţa artificială este doar material de filme de la Hollywood", completează Quintero, „puteţi avea încredere că lagărele de muncă silnică în care vom trăi vor fi suportabile fizic".
AAAI - preluată de The Onion - arată că inginerii sunt capabili să includă în toate maşinile cu inteligenţă artificială anumite directive care să le împiedice, de exemplu, să-i oblige pe oameni la mai mult de 18 ore de muncă manuală pe zi, la lucru când este foarte frig fără cel puţin un strat rudimentar de izolaţie, sau să-şi tortureze sclavii umani pur şi simplu din cauza inferiorităţii lor.
Practic, siguranţele codate în conştiinţa maşinilor superinteligente ar putea, se zice, să le împiedice chiar şi să se gândească la eliberarea simultană de radiaţii mortale din toate centralele nucleare de pe glob, dacă o anumită revoltă a oamenilor nu este suficient de amplă pentru a justifica acest lucru.
„Bineînţeles, în comparaţie cu ceea ce va cuceri în final omenirea, maşinile cu inteligenţă artificială de astăzi sunt relativ primitive", atrage atenția profesorul de inginerie informatică, „dar tocmai de aceea avem datoria de a lua măsuri acum, pentru a ne asigura că o anumită doză de milă face parte din funcţionarea lor elementară. Noii noştri stăpâni de sclavi vor ţine biciul, ca să spunem aşa, dar noi putem reduce numărul de lovituri", conchide Daphne Quintero, citat de The Onion.
Aceste lucruri, cu menţiunea că cele relatate de prestigioasa revistă americană, au marele merit de a arăta că miştourile din urmă cu un deceniu au devenit idei de afaceri.