Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie La ROMATSA, doar salariile au mai rămas mari

La ROMATSA, doar salariile au mai rămas mari

de Adrian Stoica    |   

Altădată supranumită perla coroanei, datorită profiturilor imense pe care le realiza și salariilor foarte mari cu care își răsplătea angajații, astăzi Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, mai excelează doar la ultimul capitol.  Restricțiile sanitare impuse la nivel global de pandemia de COVID-19 au dus la o diminuare drastică a traficului aerian. Pentru acest an, ROMATSA estimează o pierde de aproape 347 de milioane de lei, față de o pierdere de 22 de milioane de lei raportată la sfârșitul anului trecut, conform execuției bugetare, deși inițial prevedea o pierdere de 464 de milioane de lei. ROMATSA se autofinanţează, veniturile sale provenind din prestarea de servicii de navigaţie aeriană pentru utilizatorii spaţiului aerian românesc, conform reglementărilor EUROCONTROL (Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene), la care România a aderat în anul 1996.  

 

 

Deși suntem în ultimul trimestru al anul, bugetul de venituri și cheltuieli pe 2021 al ROMATSA abia acum a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor. Conform acestuia, regia estimează că va avea anul acesta venituri totale de numai 671,25 de milioane de lei și cheltuieli de un miliard de lei. Deși activitatea regiei s-a redus drastic, veniturile salariale rămân foarte ridicate. Practic, cheltuielile de personal (salarii, sumele aferente impozitelor), care se vor ridica la 768,67 de milioane de lei,  vor depăși anul acesta nivelul veniturilor.

 

Eficiența cheltuielilor, negativă

 

Pentru anul în curs, ROMATSA estimează un număr mediu de salariați de 1.606 persoane. Cheltuielile salariale ale regiei vor totaliza, anul acesta, 557,61 de milioane de lei, ceea ce înseamnă că salariile înghit 83% din venituri. Conform proiectului de buget, anul acesta, regia va cheltui 1.516,84 de lei pentru a obține un venit total de 1.000 de lei, ceea ce arată o rată a eficienței cheltuielilor negativă. Anul trecut ROMATSA a cheltuit doar 1.022,90 de lei pentru a obține 1.000 de lei venit, în condițiile în care cheltuielile salariale au fost de 554 de milioane de lei, conform execuției bugetare. 


 

Ponderea salariilor în cheltuieli, în creștere

 

Costurile de personal au deținut mereu la ROMATSA cea mai mare pondere în costuri, dar anul acesta s-a ajuns la cea mai mare pondere din ultimii ani, de 83%. De exemplu, ponderea a fost de 76,48% în anul 2015 și 68,96% în anul 2017.

 

Anul Profit/Pierdere (mil. lei)

2021 – 347

2020 – 22

2019 – 36

2018 – 52

2017 – 111

2016 – 31

 

Câştigul mediu lunar la ROMATSA (lei, raportat la numărul mediu de salariați)

2021 34.700 

2020 33.800

2019 36.000

2018 30.400  

2017 34.100

2016 30.544

2015 28.573

2014 26.317

2013 24.587

 

2021 – cifra este conform proiectului de buget

Restul anilor – cifrele sunt conforme cu execuția bugetară

SURSA: ROMATSA, calcule Jurnalul

 

Industria aviatică mondială se recuperează greu

 

Se preconizează că industria va înregistra în 2021 pierderi nete de 52 de miliarde de dolari anul acesta, după ce pierderile înregistrate anul trecut au totalizat 118 miliarde de dolari, conform ultimul raport publicat de Asociaţia Internaţională pentru Transporturi Aeriene (IATA) la începutul lunii  octombrie. De asemenea, industria aviatică se recuperează treptat de la COVID-19, dar se estimează că  indicatorul  pasageri/kilometri (RPK) va reprezenta anul acesta doar 40% din nivelul înregistrat înainte de declanșarea pandemiei de COVID-19. Pentru a putea supraviețui scăderii drastice a traficului, companiile aeriene au primit din partea guvernelor un sprijin financiar total de 243 de miliarde de dolari de la începutul pandemiei.

Subiecte în articol: romatsa eurocontrol
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri