Jurnalul.ro Special Revolta contabililor. Noua legislație blochează activitatea firmelor românești. Sistemul digital e nonfuncțional

Revolta contabililor. Noua legislație blochează activitatea firmelor românești. Sistemul digital e nonfuncțional

de Diana Scarlat    |   

Digitalizarea ar fi trebuit să ajute sistemul de contabilitate pentru firmele din România, dar nici sistemul electronic al Fiscului nu funcționează, nici partea legislativă nu a fost făcută corect. Corpul Experților Contabili (CECCAR) cere Guvernului să abroge ordonanțele de urgență cele mai recente, arătând că efectiv blochează activitatea firmelor.

Procedura pentru introducerea noului e-TVA nu a avut la bază o dezbatere publică, iar ordonanța prin care se introduce s-a adoptat în două zile. Contabilii contestă și introducerea codurilor QR pentru casele de marcat și elementele noi pentru e-Factură, despre care spun că nu ar fi decât o cheltuială suplimentară inutilă și ar îngreuna munca celor care trebuie să facă documentele lunare ale firmelor. Cei mai afectați vor fi micii antreprenori români, care ar putea rămâne fără contabil.

Experții contabili acuză Ministerul Finanțelor că a scris „pe genunchi” noile ordonanțe de urgență pentru digitalizarea sistemului fiscal, fără măcar să fi cerut sprijinul celor care se pricep cu adevărat la acest domeniu. Consecințele intrării în vigoare a noii legislații ar putea fi dezastruoase pentru economia României, pe care ar pune-o pe butuci până la finalul acestui an.

CECCAR solicită abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate în Monitorul Oficial vinerea trecută. „Marele circ fiscal românesc, unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor care le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată „Toți sunt evazioniști”. Nu putem identifica adevărații evazioniști?” - se arată într-un comunicat al Corpului Experților Contabili care solicită un dialog constructiv cu Executivul, pentru a se găsi soluții de ieșire din criza creată de noile prevederi legislative.

Experții spun că sistemul informatic al ANAF „abia funcționează” și îngreunează foarte mult înregistrarea documentelor. „Important e că regulile sunt acolo, „sculptate” în „piatra digitală” a ministerului. Acest circ birocratic se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. România nu are nevoie doar de instrumente digitale, ci de o mentalitate digitală la conducerea executivă a autorității care elaborează legislația fiscală”, arată CECCAR, într-un material publicat pe pagina oficială de Facebook a asociației profesionale.

Mesaje pentru ministrul Finanțelor

Pentru reglementarea privind e-TVA, contabilii i-au lăsat peste 1.000 de mesaje ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, explicând de ce ordonanța de urgență este „greșită integral”.

Experții contabili au explicat că sistemul ANAF nu va funcționa corect, cu actualele reglementări, pentru că în sistemul electronic nu se colectează toate datele necesare, chiar dacă se înregistrează e-Factura, SAF-T, e-case de marcat etc., iar astfel, Fiscul va avea date eronate.

De asemenea, ANAF va transmite către firme un decont precompletat, dar acesta va fi greșit, pentru că TVA la încasare nu se află în datele ANAF. Aceeași situație este și în cazul bonurilor pentru combustibil, ajustărilor de TVA și în altele. Dar după ce firma primește decontul precompletat, contabilii au timp 5 zile să-și dea seama de ce datele de la ANAF sunt greșite, deși Fiscul va crede că sunt corecte - spun experții, explicând că prin acest mecanism, „munca de verificare a fost mutată de la ANAF la contabili, în mod forțat”.

Vor crește costurile produselor și serviciilor

Despre aplicarea noii legislații privind e-TVA, experții au arătat că această noutate va crește tarifele firmelor pentru contabilitate, iar antreprenorii vor fi obligați să depună documentele în timp mai scurt, îngreunându-și activitatea - prin devansarea termenului de depunere a Declarațiilor 390 și 394 pe data de 15 a fiecărei luni. 

Contabilii sunt revoltați, spunând că nu este timp suficient pentru depunerea acestor declarații cu termenul devansat, pentru că nu pot fi lucrate atât de repede, iar pentru unele nici nu vor exista toate actele necesare în timp util. Unii experți vor fi nevoiți să renunțe la o parte din clienți, dacă firmele nu vor reuși să aducă documentele în primele 5 zile ale lunii. Astfel, pentru antreprenorii din România va fi din ce în ce mai greu să-și găsească un contabil capabil să facă față noii legislații.

Contabilul va trebui să completeze o notă justificativă privind diferențe RO e-TVA, în termen de 10 zile de la data primirii notificării pentru „Diferențe operațiuni impozabile RO e-TVA”. Cei care vor greși vor plăti amenzi între 2.000 și 10.000 de lei.

Cele mai afectate sunt IMM-urile

Toate acestea nu vor duce decât la creșterea prețurilor pe toate piețele, dar și la închiderea multor IMM-uri și, implicit, la creșterea ratei șomajului, pe cale de consecință, explică experții, ceea ce ar putea genera nu doar o blocare temporară a activităților economice, ci o criză economică ce poate fi evitată, dacă se va renunța la noile ordonanțe de urgență. 

În România, sectorul IMM-urilor reprezintă 99,7% din totalul numărului de întreprinderi, contribuind cu aproximativ 55-56% la PIB-ul României, iar închiderea lor ar duce la un dezastru economic, exact după ce țara noastră a înregistrat cea mai mare creștere din Uniunea Europeană, conform Eurostat. 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri