Jurnalul.ro Auto Marea electrificare a modelelor clasice. Cine lipsește anul acesta de la Geneva

Marea electrificare a modelelor clasice. Cine lipsește anul acesta de la Geneva

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Peste 900 de mașini expuse, un val important de premiere mondiale și europene, dar și cel puțin opt absenți de marcă și din nou niciun producător american. Așa arată cea de a 89-a ediție a Expoziției auto de la Geneva, singurul salon cu frecvență anuală de pe continent. Vor exista mașini-concept autonome, electrice și bestii de mii de cai putere. Câmpul de luptă neutru din Elveția va fi dominat totuși de industria germană care vine cu toate forțele. Salonul este deschis publicului de pe 7 pe 17 martie, norocoșii care se nimeresc la Geneva având posibilitatea să-l viziteze contra unei sume de 16 franci elvețieni, aproximativ 67 de lei.

Salonul elvețian va fi și el marcat de absența unor producători care aleg altă cale de promovare a mașinilor în locul tradiționalelor expoziții. Este o strategie legată de consumatorul-țintă, pe de o parte - cum este cazul MINI sau Volvo, iar pe de altă parte se vizează reducerea unor costuri legate de restructurare, de exemplu Opel sau Ford, sau de pierderi gigantice suferite din cauza Brexitului - Land Rover, Jaguar. Până la acestă oră este sigură neparticiparea Volvo, Ford, Land Rover, Jaguar, Opel, MINI. Nu figurează în desfășurătorul conferințelor de presă nici Suzuki sau Hyundai. Nici Dacia nu pare că va avea o dezvelire cu surle și tobe, dar va fi prezentă la standuri cu o ediție limitată pentru Duster, Logan, Sandero Stepway, Logan MCV, Lodgy și Dokker. Numele oficial cu care va fi vândută această ediție limitată în Franța, Italia și Marea Britanie va fi Techroad. SUV-ul de la Mioveni va fi prezentat în echiparea care include cameră multi view, motorul turbo de 1,3 litri și 150 de cai putere și versiunea diesel Blue dCi de 110 cai putere și tracțiune integrală.

Mașina anului

Cele peste 900 de mașini vor lua prima dată contact cu presa în cele două zile care preced deschiderea Salonului, pe 5 și 6 martie, prilej cu care lumea va afla despre cele mai "hot" exponate înainte de a lua contact direct cu ele. În mod tradițional, cu o zi înainte de cea a presei, pe 4 martie, un juriu format din 60 de jurnaliști vor alege Mașina anului 2019, pe lista scurtă a celor șapte finaliste intrând: Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-class, Peugeot 508. În cursa inițială au intrat 38 de mașini inclusiv Dacia Duster, Aston Martin Vantage, Audi Q8, BMW X5 sau Lamborghini Urus. Interesat este că în ciuda trendului electrificării industriei auto, există un singur finalist din această catergorie I-Pace. De asemenea, SUV-urile, un segment pilon al vânzărilor, este reprezentat doar de către Citroën C5 Aircross. Melanjul cuprinde însă trei hatchbackuri, o sportivă coupe - Alpine A110 și-o executivă mare - Peugeot 508. Mașina anului în lume va fi aleasă pe 17 aprilie, în avanpremiera Salonului de la New York.

Bestiile și luxul

Salonul auto de la Geneva va avea ce oferi publicului pentru că dincolo de premierele europene sau mondiale vor fi arătate și mașini la care, de obicei, se înghesuie toată lumea. Vorbim în primul rând de lumea super și hipercarurilor. Se vor duela în cai putere și linii cât mai agresive: Bugatti, Lamborghini - cu Huracan Evo, McLaren - cu 720 Spider, Ferrari, Koenigsegg, Aston Martin - cu DBS Superleggera, Diviza AMG a Mercedes sau tunatele BMW de la Alpina. Luxul nu va lipsi de la Geneva fiind deja confirmată prezența lui Bentely cu Bentayga Speed, Rolls Royce sau Porsche. Evident, alături de limuzinele Mercedes și BMW, cum e, de exemplu, M850i Night Sky.

Conceptele

Vor exista și câteva concepte care cu timpul și transformări comerciale vor ajunge să circule în mod normal pe șosele. Honda va prezenta micul Tomo, dedicat în principal traficului electric urban. La fel și Citroen va veni cu Ami One, un concept electric minimalist care se vrea a fi esența mobilității urbane și care celebează cei 100 de ani de existență ai mărcii franceze. Citroen Ami One cântărește doar 425 kg și măsoară 2,5 m lungime, 1,5 m lățime și tot 1,5 m înălțime. Atinge o viteza maximă este de 45 km/h, nu necesită permis de conducere și are o autonomie de 100 km. Seat va aduce Minimo, un cvadriciclu electric cu autonomie de până la 100 de kilometri cu tehnologie 5G și suport pentru Android Auto, model prezentat în premieră la târgul de tehnologie Mobile World Congress de la Barcelona. În categoria electricelor concept mai mari se numără un SUV electric compact de la Audi, dar și Aston Martin Lagonda All-Terrain. Skoda vine cu Vison IV, un crossover dezvoltat pe platforma pentru mașini electrice în care VW a investit peste două miliarde de euro, platformă care stă la baza tuturor modelelor electrice din concern. Inclusiv pentru VW ID Beach Buggy. Peugeot dezvăluie 508 Sport Engineering, un hibrid care se bazează pe 3 motoare: un PureTech de 200 CP și un motor electric de 110 CP pe puntea față, la care se adaugă un alt motor electric de 200 CP pe puntea spate. Autonomia în modul electric este de 50 de kilometri, în timp ce accelerația 0-100 km/h este realizată în 4.3 secunde. În 2019, francezii pregătesc lansarea unui model 100% electric și promit că, până în 2023, toată gama va beneficia de versiuni electrice sau hibride. Japonezii de la Mitsubishi vin și ei cu ceva electric, un concept denumit Engelberg Tourer care va defini o nouă linie pentru viitoarele SUV-uri nippone.  Subaru va aduce modele hibrid pentru gama pe care o comercializează singurul producător independent auto, aceste bazându-se pe tradiționalul motor boxer. Dacă Volvo va fi absent ca marcă, va fi prezent însă prin divizia sport electrică. Polestar 2 se vrea un rival pentru Tesla și promite 400 de cai putere la o autonomie de circa 600 de kilometri.

Modele de volum

Mazda anuță la Geneva veriga lipsă din lanțul CX. E vorba despre CX-4 care va fi prezentat în premieră mondială la salonul elvețian. Este cel de-al doilea model de generație nouă Mazda are un limbaj de design Kodo mai matur și beneficiază de arhitectura SKYACTIV-Vehicle de ultimă generație. Sistemul de propulsie prezintă cele mai recente motoare SKYACTIV, incluzând tehnologia revoluționară SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), folosește o metodă unică de combustie, combinând performanțele constante independent de nivelul turațiilor ale unui motor pe benzină cu răspunsul superior al unui motor diesel. Renault va aduce în prim plan noul Clio, iar Peugeot va arăta publicului noul 208. Intersent este că subcompactul francezilor vine odată cu această lansare și în versiunea electrică. Aceasta va avea un motor de 136 CP și ajunge la 100 km/h în 8.1 secunde, în timp ce viteza maximă este de 150 km/h. Autonomia în ciclu WLTP este de 340 km. Acumulatorul suportă viteze de încărcare de până la 100 kW, ceea ce permite o încărcare la 80% din capacitate în 30 de minute. Peugeot susține că bateria își va păstra 70% din capacitate după 8 ani de utilizare sau 160.000 de kilometri parcurși. Ca design 208 preia multe elemente de la 508 și va avea o lungime de 4 metri.

Asaltul german

BMW va avea nu mai puțin de patru premiere mondiale și una europeană, alături de noul X7. Este vorba despre versiunile plug-in hybrid ale lui X3, X5, Seriei 3 și Seriei 5. "Începând cu platforma a 5-a de trenuri de rurlare electrice, disponibilă după 2020, BMW va asigura flexibilitate maximă pentru clienţii săi. Pentru acelaşi model, pe aceeaşi linie de asamblare, vom instala orice tip de sistem de propulsie: convenţional, benzină sau diesel; plug-in hybrid; electric. BMW iX3, anunţat pentru 2020, prefigurează această evoluţie. Iar la Genva urmează să vedeţi alt exemplu important al flexibilităţii noastre în gamă.La Geneva, BMW va avea o prezenţă concentrată pe ideea de automobile electrice şi plug-in", a declarat Wolfgang Schulz, director general BMW  România. Mercedes va aduce pe scenă 26 de modele, dintre care șase premiere. Vor putea fi văzute de la Maybach S650, AMG GT 63 S până la AMG F1 W10 EQ sau E 450 Coupe. Una dintre cele mai importante apariţii va fi conceptul EQV. Cei de la Mercedes spun că acesta este primul SUV electric premium din lume. Porsche va prezenta noul 911 Cabrio și 718 Cayman/Boxter T, în vreme ce VW va prezenta noul facelift pentru Passat care include și tehnologia care îi permite să ruleze semi-autonom până la viteze de 210 km/h.

16 franci, prețul unui bilet la Salonul de la Geneva

900 de automobile expuse

660.000 de vizitatori așteptați să treacă pragul Salonului

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri