Jurnalul.ro Ştiri Observator Un dezastru ecologic de proporții este aproape de România, pe mare

Un dezastru ecologic de proporții este aproape de România, pe mare

de Redacția Jurnalul    |   

România este amenințată de un dezastru ecologic care ar putea să ajungă în apele de la malul Mării Negre. Pe țărmul din Ucraina au fost descoperiți mii de păsări moarte și delfini eșuați.

O pată uriaşă de carburant ar putea ajunge pe litoralul nostru, după ce două petroliere ruseşti s-au scufundat în mare, la finalul anului trecut, în strâmtoarea Kerci. Activiştii de mediu spun că pe ţărmul din Ucraina deja au găsit delfini, păsări şi peşti morţi, scrie observatornews.ro

Sevastopol, Crimeea. Sunt urmele dezastrului ecologic provocat de mii de tone de păcură care s-au scurs în mare, la jumătatea lunii decembrie, când două petroliere ruseşti s-au scufundat din cauza unei furtuni. Acum poluarea provoacă îngrijorare si la noi. Reprezentanţii de la ministerul Mediului s-au reunit de urgenţă pentru că există pericolul ca păcura să ajungă în apele noastre. 

"Sunt mii de păsări moarte, sunt delfini eşuaţi, sunt km întregi de plajă poluată. Ceea ce s-a întâmplat în regiunea Sevastopol e cumplit. Discutăm de mii de mc escavat si trimis la decontaminare. Un dezastru ecologic în Marea Neagră, asta avem acum. E vorba de un produs petrolier specific industriei Federaţiei Ruse, ei îl numesc M-100", a spus Mircea Fechet, ministrul Mediului.

M-100 este un produs petrolier sintetic mult mai dăunător decât petrolul

Se solidifică la o temperatură de 25 de grade Celsius și, spre deosebire de alte produse petroliere, nu plutește la suprafață, ci rămâne suspendată. Petrolierele ruseşti s-au scufundat în Strâmtoarea Kerci, care leagă Marea Azov de Marea Neagră. Navele erau încărcate cu peste 62.000 de barili de carburant, însă cantitatea exactă nu se ştie. Pata de poluare a avansat deja 25 de kilometri, până la Sevastopol. 

Între Sevastopol şi Constanţa, în linie dreaptă, sunt mai puţin de 400 de kilometri. Pentru monitorizarea traseului poluării şi pentru a evita un dezastru ecologic pe litoralui românesc, autorităţile au luat deja primele măsuri: intensificarea determinărilor şi recoltarea de probe de apă de la mal şi din larg.

"Suntem îngrijoraţi, urmărim hărţile satelitare, urmărim centrul european satelitar Copernicus, încercăm să monitorizăm evoluţia acestui episod extrem extrem de grav de poluare din Marea Neagră", a spus Mircea Fechet.

Activiştii de mediu atrag atenţia că poluare a ucis deja zeci de delfini, mamifere şi păsări de apă pe care le dispariţie. 

"A ajuns în masa apei sau pe fundul apei, continuă să lucreze, să elimine substanţe toxice şi să elimine cantităţi mari de sulf, conţine foarte mult sulf, şi să constituie o sursă foarte mare de poluare. Poluare care va continua, care va dura săptămâni şi luni de acum încolo. Există un risc ca tot ce trăieşte acolo şi se îndreaptă din zona respectivă încoace să transporte poluanţi, ceea ce mă îngrijorează foarte tare este că fiind o zonă de conflict, interesul şi responsabilitatea faţă de ceea ce se întâmplă acolo este la cote minime", a spus Adrian Bîlbă, biolog.

Vladimir Putin, nemulțumim de modul în care se curăță apa

Președintele Vladimir Putin s-a arătat nemulțumit de modul în care autoritățile se ocupă de curățarea apei pe coasta peninsulei Crimeea. "Tot ce se face pentru a reduce pagubele, clar, nu este suficient! Spun asta încă o dată. La început au spus că totul se va face la nivel regional, apoi au ajuns la concluzia că această muncă trebuie făcută la nivel federal, apoi au ajuns la concluzia că este necesar să se declare o urgenţă federală şi aşa mai departe", a spus Vladimir Putin.

Un incident similar, a mai avut loc în 2007, tot în Strâmtoarea Kerci, care leagă Marea Azov de Marea Neagră. Atunci, cinci nave s-au scufundat, iar un petrolier Volgoneft 139 din epoca sovietică s-a rupt în două din cauza unei furtuni. 1.300 de tone de combustibil, petrol mai exact, au fost deversate în mare. Incidentul a dus la contaminarea ambelor linii de coastă ale Strâmtorii Kerci şi a afectat mii de păsări şi viaţa marină timp de mai mulţi ani.

În încercarea de a evita sancţiunile impuse de Uniunea Europeană, Rusia trimite petrol în China, India şi Turcia. Unele nave pleacă din porturile de la Marea Neagră. 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri