Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire în știință. Cum ar fi inventat roata minerii din Carpați

Descoperire în știință. Cum ar fi inventat roata minerii din Carpați

de Redacția Jurnalul    |   

Roata ar fi fost inventată în urmă cu circa 6.000 de ani de către minerii de cupru din Munții Carpați, arată un studiu care a folosit modelarea cu tehnici din mecanica structurală și știința designului pentru a descrie felul în care oamenii ar fi putut transforma un set de role simple într-un sistem de roată și ax. Invenția a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării omului. 

Există trei teorii principale cu privire la originea roții. Una sugerează că a apărut pentru prima dată în Mesopotamia în jurul anului 4000 î.Hr. și apoi s-a răspândit în Europa. O altă teorie arată că a fost dezvoltată în jurul coastei Pontice a Turciei de nord, în jurul anului 3800 î.Hr. A treia teorie susține că roata a fost inventată în Munții Carpați între 4000 și 3500 î.Hr. și s-a răspândit în diverse direcții.

Cum a fost inventată roata

Ultima teorie teorie, formulată în 2016 de istoricul Richard Bulliet, profesor emerit la Universitatea Columbia și co-autor al noului studiu, se bazează pe ideea că, în jurul anului 4000 î.Hr.,  minereul de cupru a devenit mai greu de găsit, trebuind ca minerii să avanseze adânc în mine și să transporte containere de minereu înapoi. Modelele de vagoane din perioada târzie a cuprului care au fost găsite în regiunea Carpaților sunt dreptunghiulare, cu laturi trapezoidale — asemănătoare cu mașinile de minerit de astăzi, a scris Bulliet în cartea sa „Roata: Invenții și Reinvenții” (Columbia University Press, 2016).

Într-un studiu publicat miercuri (23 octombrie) în revista Royal Society Open Science, Bulliet și co-autorii Kai James, un inginer aerospațial de la Georgia Tech, și Lee Alacoque, un inginer la Universitatea din Illinois Urbana-Champaign, au detaliat modelul despre cum a evoluat probabil roata, notează Live Science, citat de Antena3 CNN.

Începând de la cunoștințele lor despre sistemele antice de roți bazate pe dovezi arheologice, echipa a utilizat mecanica structurală și știința designului pentru a investiga modul în care oamenii ar fi putut transforma un set de role simple într-un sistem de roată și ax.

În studiul lor, cercetătorii sugerează că au fost necesare trei inovații pentru ca roata să evolueze. Dându-și seama de necesitatea de a muta un coș sau o cutie grea, oamenii probabil că au folosit role plasate pe un drum, mutând rolele din spate apre față, după cum era nevoie.

Prima inovație, rolele cu caneluri, ar fi permis cutiei să se miște înainte și înapoi pe role, fără ca oamenii să trebuiască să se plimbe în jurul ei pentru a înlocui rolele. Aceasta ar fi permis oamenilor să împingă un cărucior mai lat în mină. 

A doua inovație a fost un set de roți, sau roți fixate pe un ax, care ar fi putut oferi căruciorului o mai mare gardă la sol pentru a trece peste roci și alte resturi dintr-o mină.

Și a treia inovație, unde roțile se mișcă independent de ax, a apărut probabil la aproximativ 500 de ani după setul de roți și a adăugat manevrabilitate designului, conform lucrării.

Cine a inventat roata

După realizarea unui design optimizat pentru setul de roți, echipa a descoperit, pe baza analizei lor computaționale, că evoluția roții și axului din role simple era o cale de descendență plauzibilă care reflecta un design din ce în ce mai eficient din punct de vedere energetic. Iar mineritul din Carpați ar fi putut influența designul.

„Mediul în care dezvoltatorii originali ai roții operau conținea anumite caracteristici unice care au încurajat o trecere către transportul bazat pe role,” a declarat James pentru Live Science.

„Practic, aceste caracteristici de mediu — de exemplu, un drum îngust și închis — au împins dezvoltatorii roții spre acel design particular.”

Totuși, oamenii de știință au observat că roata nu a încetat să evolueze în perioada cuprului. De exemplu, inventarea rulmenților cu bile radiale în 1869 a condus la progrese semnificative în industriile auto și mecanică în secolul XX.

Deși noul model ar putea explica cum a fost inventată roata în Europa de Est, răspândindu-se potențial din zona respectivă, este posibil ca acesta să nu fie ultimul cuvânt pe această temă.

„Cred că este încă posibil ca multiple civilizații să fi descoperit roata independent,” a mai spus James.

Abordarea de design computațional pe care cercetătorii au adoptat-o în acest studiu ar putea fi aplicată potențial și altor întrebări arheologice.

„Cred că există încă multe de învățat despre modul exact în care au fost construite piramidele. Designul mecanic computațional ar putea fi instrumentul esențial pentru a răspunde la unele dintre aceste întrebări", a spus el.

Subiecte în articol: roată inventii mineri carpaţi cupru
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri