Jurnalul.ro Special Anchete Poliția Rutieră va face filaje la WC, în timp ce șoferii suspecți vor da probe de urină

Poliția Rutieră va face filaje la WC, în timp ce șoferii suspecți vor da probe de urină

de Ion Alexandru    |   

Rezultatele analizelor toxicologice se comunică poliției, prin e-mail. În acest sens, se vor înființa structuri permanente care să țină evidența acestei corespondențe. Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne vor fi obligate să dezvolte o platformă informatică, destinată comunicării cu medicii legiști. Șoferii vor primi prin e-mail, prin SMS sau prin apel telefonic rezultatul analizei toxicologice, rezultat ce poate fi comunicat și prin curier.

Restituirea permisului de conducere după expirarea termenului de 72 de ore, dacă INML nu a finalizat analiza toxicologică, se va face prin servicii de curierat sau poștale, dar abia începând cu a patra zi de la recoltarea probelor. Dacă șoferul optează să ridice personal permisul care i-a fost retras, el trebuie să indice de la ce unitate de poliție dorește să o facă, iar structura care a retras permisul trebuie să expedieze documentul la acea unitate. Tot prin poștă sau prin curier. Cel mai spectaculos detaliu al acestor norme de aplicare se referă la faptul că „recoltarea probei de urină se realizează de către șofer sub supravegherea unui polițist rutier”. De asemenea, în documentul citat se mai reglementează faptul că prestațiile medico-legale se plătesc, la fel și trusele de depozitare a mostrelor biologice. Nu scrie, însă, nicăieri, cine va suporta aceste cheltuieli.

Ministerul Sănătății a pus în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau în împrejurări în legătură cu traficul rutier. Aceste norme metodologice au fost elaborate de către Ministerul Sănătății, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, așa cum se prevede în Ordonanța de Urgență 97 din 11 iulie 2024 și urmează să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului României. 

În acest sens, documentul elaborat prevede că mostrele biologice recoltate pentru efectuarea analizelor toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge se transportă în cel mai scurt timp posibil, fără a depăși șase ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, la sediul instituțiilor medico-legale stabilite. Prin derogare, în cazul în care timpul de transport nu permite predarea mostrelor către instituția medico-legală până la ora 20.00, acestea se pot preda până la ora 8.00 a zilei următoare.

Instituția medico-legală care a realizat analiza toxicologică transmite buletinul de analiză toxicologică rezultatul acesteia Inspectoratului General al Poliției Române, precum și inspectoratului județean de poliție sau Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, după caz, în funcție de unitatea sau subunitatea de poliție din care face parte polițistul rutier care a solicitat efectuarea analizei toxicologice, prin corespondență electronică, la adresele de e-mail indicate în cuprinsul cererii de analiză a mostrelor biologice. Poliția transmite, de îndată, serviciului poliției rutiere informațiile cu privire la rezultatul analizei toxicologice realizate în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge.

Se înființează o platformă informatică

Serviciul poliției rutiere, în timpul programului normal de lucru, și Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, după caz, în afara programului normal de lucru al serviciilor poliției rutiere, printr-o structură desemnată care asigură serviciul de permanență, efectuează mențiunile corespunzătoare în evidența privind circulația pe drumurile publice.

Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Ministerului Sănătății, dezvoltă o platformă informatică dedicată pentru realizarea comunicării între instituțiile medico-legale și unitățile de poliție. De la data operaționalizării platformei informatice rezultatele analizelor toxicologice se pun la dispoziția unităților de poliție prin intermediul platformei informatice destinate acestui scop.

Serviciul poliției rutiere, în timpul programului normal de lucru, și Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București,  după caz, în afara programului normal de lucru al serviciilor poliției rutiere, printr-o structură desemnată care asigură serviciul de permanență, informează conducătorul de vehicul cu privire la rezultatul analizei toxicologice realizate în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge și cu privire la situația dreptului de a conduce vehicule și, după caz, la obligația de a preda permisul de conducere.

Comunicarea rezultatului, prin e-mail, SMS, telefon sau prin curier

Astfel, rezultatul pozitiv sau negativ se comunică prin mesaj electronic la adresa de e-mail sau prin SMS la numărul de telefon indicat de conducătorul de vehicul și consemnat în procesul-verbal întocmit. De asemenea, rezultatul negativ se comunică prin servicii de curierat la adresa de corespondență indicată de acesta ori, în lipsa indicării acesteia, la adresa de domiciliu sau, atunci când are stabilită reședința sau rezidența, la adresa de reședință sau de rezidență, în situația în care conducătorul de vehicul nu a indicat o adresă de e-mail sau un număr de telefon.

În cazul în care prin rezultatul analizei toxicologice s-a stabilit prezența de substanțe psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge și conducătorul de vehicul nu a indicat o adresă de e-mail sau un număr de telefon pentru comunicare, în termen de cel mult 8 ore de la primirea rezultatului, conducătorul de vehicul este căutat la adresa de domiciliu sau, atunci când are stabilită reședința sau rezidența, la adresa de reședință sau de rezidență, de către un polițist și este informat personal, sub semnătură, cu privire la suspendarea dreptului de a conduce vehicule și la obligația de a preda permisul de conducere. Cu această ocazie, permisul de conducere este ridicat de către polițist pe bază de proces verbal și predat serviciului poliției rutiere competent.

În situația în care conducătorul de vehicul nu a putut fi găsit la adresa de domiciliu sau, atunci când are stabilită reședința sau rezidența, la adresa de reședință sau de rezidență, polițistul afișează la domiciliul sau reședința conducătorului de vehicul o informare cu privire la faptul că nu mai are dreptul de a conduce vehicule și la obligația de a preda permisul de conducere. Polițistul întocmește un proces-verbal și înregistrează cu mijloacele audio-video din dotare procedura de afișare a informării.

În situația în care conducătorul de vehicul, titular al unui permis de conducere eliberat de o autoritate străină, nu a indicat o adresă de e-mail sau un număr de telefon pentru comunicare și nu are domiciliul, reședința sau rezidența, după caz, pe teritoriul României, serviciul poliției rutiere comunică prin poștă, cu aviz de primire, la adresa de corespondență indicată de acesta ori, în lipsa acesteia, la adresa din străinătate la care, pe baza documentelor prezentate, rezultă că locuiește conducătorul de vehicul, fie rezultatul negativ al analizei toxicologice realizate în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge, fie o informare cu privire la suspendarea dreptului de a conduce vehicule pe teritoriul României, în cazul în care prin rezultatul analizei toxicologice s-a stabilit prezența de substanțe psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge.

Cum se recuperează permisul de conducere, după expirarea termenului de trei zile

În acest act normativ, se mai precizează că, în vederea restituirii permisului de conducere în, conducătorul de vehicul al cărui permis de conducere a fost retras sau reținut, după caz, poate opta pentru expedierea permisului de conducere prin servicii de curierat, la adresa de corespondență de pe teritoriul României indicată de acesta sau prin poștă, la adresa de corespondență din străinătate indicată de acesta sau pentru ridicarea permisului de conducere, în timpul programului de lucru cu publicul, de la sediul oricărui serviciu al poliției rutiere sau al oricărei poliții municipale, orășenești sau de stațiune, pe care îl indică în mod expres.

În situația în care conducătorul de vehicul al cărui permis de conducere a fost retras sau reținut, după caz, a optat pentru expedierea documentului la o adresă de corespondență, acesta se expediază prin servicii de curierat sau prin poștă, după caz, în prima zi lucrătoare următoare datei expirării termenului de 72 de ore ori datei primirii rezultatului analizei toxicologice prin care s-a stabilit absența substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge, dacă acesta este comunicat înăuntrul termenului de 72 de ore.

În cazul în care conducătorul de vehicul al cărui permis de conducere a fost retras sau reținut, după caz, a optat pentru ridicarea acestuia, prin grija serviciilor de poliție rutieră permisul de conducere se expediază prin servicii de curierat de la unitatea unde a fost ridicat la cea indicată.

Oamenii legii, cu ochii pe proba biologică, în timpul producerii ei

Anexa referitoare la normele de aplicare ale acestei hotărâri de Guvern reglementează, în detaliu, și modul în cate se recoltează respectivele probe biologice, iar printre aceste detalii se află și unul puțin spus neobișnuit.

Concret, se precizează că unităţile de asistenţă medicală autorizate în vederea recoltării mostrelor biologice sunt spitalele publice care au în structură unitate de primire a urgenţelor, compartiment de primire a urgenţelor sau cameră de gardă sau centrele de permanenţă.

Stabilirea îmbibației de alcool în sânge sau a prezenţei în organism a substanţelor psihoactive se realizează în cadrul instituţiilor medico-legale autorizate. Personalul abilitat al instituțiilor medicale autorizate nu efectuează recoltarea sau întrerupe recoltarea atunci când constată că persoana, prin declarațiile sau comportamentul manifestat, refuză prelevarea mostrelor biologice.

Mostrele biologice ce pot fi recoltate de la persoanele implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, în vederea determinării alcoolemiei sau a prezenţei în organism a substanţelor psihoactive, sunt reprezentate prin sânge, pentru determinarea alcoolemiei, sau  prin sânge şi urină, pentru determinarea prezenţei în organism a substanţelor psihoactive.

Recoltarea mostrelor biologice se va face în cel mai scurt timp posibil de la producerea evenimentului rutier sau a împrejurării care impune recoltarea acestora.

În incintă, n-au voie alte persoane sau animale

Pentru determinarea prezenţei în organism a substanţelor psihoactive se recoltează o mostră de sânge în cantitate de 15 mililitri și o mostră de urină în cantitate de cel puţin 20 mililitri. Mostra de sânge recoltată va fi imediat distribuită în mod egal în cantităţi de câte 5 mililitri în trei tuburi speciale de recoltare vidate.

Mostra de urină care, de regulă, se recoltează după mostra de sânge, chiar şi după un oarecare interval de timp necesar acumulării urinei, va fi recoltată în flaconul special din trusa standard.

Iar aici, inițiatorii Hotărârii de Guvern dau lovitura maximă. Potrivit articolului 9, alineat 5, din Anexa 12 la această hotărâre, „recoltarea mostrei de urină se realizează de către persoana în cauză într-un spaţiu adecvat, sub supravegherea unui polițist rutier de acelaşi sex cu persoana supusă recoltării, cu respectarea demnităţii umane, fără a se permite prezenţa altor persoane sau animale în incinta respectivă și fără a se permite compromiterea în orice mod a mostrei de urină”.

În documentul citat, se mai arată că prestaţia medico-legală reprezentată de determinarea alcoolemiei sau a prezenţei substanţelor psihoactive în organismul unei persoane se realizează contra cost.

Costul prestaţiei medico-legale se achită către instituția medico-legală care a efectuat analizele toxicologice, iar prețul trusei standard se achită către instituția medico-legală care a pus-o la dispoziție. Plata serviciilor medico-legale se efectuează lunar, ulterior comunicării buletinelor de analiză toxicologică, pe baza facturilor lunare în care sunt evidențiate serviciile prestate.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri