Jurnalul.ro Cultură Film Nu pierdeţi pe ecranele noastre două pelicule pline de virtuozitate           

Nu pierdeţi pe ecranele noastre două pelicule pline de virtuozitate           

de Magdalena Popa Buluc    |   

“Todos lo saben”, un film de iubire de o forţă copleşitoare

Din 8 februarie, vă aşteaptă în cinematografele româneşti filmul Todos lo saben (Toată lumea ştie), în regia lui Asghar Farhadi, unul dintre cei mai cunoscuți regizori a cinematografiei iraniene contemporane, singurul premiat cu două Oscaruri pentru film străin (A Separation, 2012 și The Salesman, 2016). În rolurile principale, trei actori fermecători, Penélope Cruz, Javier Bardem, distinşi cu Premiul Oscar, şi Ricardo Darín.

Pelicula, o coproducţie Franța – Spania – Italia, a deschis Festivalul de la Cannes în 2018.

Laura (Penélope Cruz) călătorește din Buenos Aires, alături de copiii săi, către satul ei natal din Spania, situat pe domeniul unei podgorii spaniole, pentru a fi alături de sora sa la nunta acesteia. Aici îl reîntâlnește pe Paco (Javier Bardem), un om drag și important din tinerețea ei. Evenimente neașteptate transformă însă această revedere într-o criză care scoate la suprafață un trecut al familiei despre care nimeni nu vorbește.

În centrul acţiunii se află o rană nevindecată din sânul unei familii spaniole, care ridică întrebarea: cât de sigur poți fi de jumătatea ta? Penélope Cruz și Javier Bardem încearcă să afle  cine nu spune și ​cine nu știe​​. Se dovedeşte că vinovatul nu este un necunoscut.​​

Se regăsesc în acest film 100% spaniol toate calităţile regizorului iranian. Şi de data aceasta, ca şi în peliculele realizate la Teheran, regizorul unor producţii ca La Fête du feu şi Une separation excelează în portretizarea femeilor, în redeschiderea vechilor uri ale trecutului, în radiografierea cuplurilor care se despart, în orchestrarea grupurilor, transformând un fapt divers într-o tragedie. Niciodată aparatul de filmat n-a fost mai mobil, niciodată cele două staruri spaniole, adesea nemachiate, n-au fost mai exacte în rol.

Regizorul analizează la milimetru peripeţiile, comportamentele şi surprizele. Filmul pierde ceva din profunzimea intimităţii, dar câştigă în suspans până la ultimul cadru.

Scenele din filmele lui Farhadi sunt, şi de data aceasta, un model de eficacitate narativă: câteva conversaţii în aparenţă banale, câteva schimburi de priviri sunt suficiente pentru a sugera relaţiile dintre numeroasele personaje. Aceeaşi fluiditate în impresionanta scenă a căsătoriei, unde camera relevă corpurile dansatorilor, râsetele şi cântecele, ca şi cum acest moment de fericire n-ar trebui să dispară niciodată.

Castingul, după cum am văzut, cuprinde elita cinema-ului spaniol până la rolurile secundare, cum ar fi cele al lui Eduard Fernández (care a avut rolul titulat în Omul cu o mie de feţe) sau al magneticei Bárbara Lennie (La Niña de fuego). Penelope Cruz este excelentă în rolul de mamă îndurerată, iar Javier Bardem se dovedeşte impecabil în interpretarea nuanţată a lui Paco, viticultorul cu bun simţ ţărănesc prins în capcana unei situaţii pe care credea că o poate controla. Actorul pare să poarte pe umerii săi largi, deveniţi brusc fragili, toate nenoricirile lumii. În sfârşit, al treilea star al peliculei, de data aceasta argentinian, este Ricardo Darín, care reuşeşte să facă din bigotul oarecum antipatic, invidiat, dar şi dispreţuit de toţi, un personaj emoţionant.

„Noul film al regizorului explorează cu fler și cu o nemiloasă eficiență o rană nevindecată din sânul unei familii spaniole. Farhadi este un povestitor de o forță copleșitoare”, notează The Guardian

Todos lo saben este distribuit în România de Independența Film.

 

 

“Balerina”, un debut devenit senzație

Balerina (Girl), lungmetrajul de debut al belgianului Lukas Dhont a obținut în luna ianuarie o serie de nominalizări la unele dintre cele mai importante Premii Europene: Premiile Academiei César, a căror decernare va avea loc pe 22 februarie, și Premiile Magritte, numite şi „Oscarul Belgian”, prezentate de Academia André Delvaux, care au fost anunțate pe 2 februarie. După ce a avut nu mai puțin de 9 nominalizări la Premiile Magritte filmul a fost premiat la categoriile cel mai bun film flamand, cel mai bun actor în rol principal (Victor Polster), cel mai bun actor secundar (Arieh Worthalter) şi cel mai bun scenariu (Lukas Dhont şi Angelo Tijssens).

După debutul din mai, anul trecut, de la Festivalul de la Cannes, filmul lui Dhont a devenit o senzație pentru vestul Europei și un hit internațional, fiind foarte bine primit de critica de specialitate. BBC îi oferă cinci stele, considerându-l „important și plin de umanitate”, „subtil, fără întorsături de situație șocante sau discursuri mărețe și cu un protagonist blând, interpretat magistral de Victor Polster”. Aceste calități au transformat povestea Larei, născută în corp de băiat, care-și dorește cu ardoare să devină balerină, „într-un coming-of-age trans dramatic, empatic și puternic” (Indiewire) și i-au adus regizorului patru trofee importante pe croazetă: Premiul Caméra d’Or, Premiul FIPRESCI, Premiul pentru Cea mai bună interpretare Un Certain Regard și Premiul Queer Palme.

Lara este o tânără de 15 ani cu o voință puternică și complet dedicată visului de a deveni balerină. Cu sprijinul tatălui ei, se aruncă într-o căutare a absolutului la o școală nouă. Frustrările de adolescent ale Larei și nerăbdarea ei sunt amplificate pe măsură ce realizează că trupul ei nu se mulează atât de ușor pe disciplina strictă a baletului deoarece a fost născută băiat.

Lukas Dhont și-a inspirat povestea din cazul real al dansatoarei Nora Monsecour, iar proiectul inițiat ca  un documentar, a devenit o ficțiune, pornită din „nevoia de a spune ceva despre felul în care noi percepem genul, despre feminin și masculin; dar cel mai important, despre (…) cineva, care alege să-și asume cu adevărat destinul la vârsta de 15 ani, o căutare care pentru unii durează o viață”.

La începutul lunii ianuarie, filmul  își începea călătoria peste ocean, către două dintre cele mai importante premii ale industriei cinematografice, fiind propus la Oscar și nominalizat la Globurile de Aur în categoria Cel mai bun film străin alături de Cold War (Pawel Pawlikowski), Capharnaüm (Nadine Labaki) și Shoplifters (Hirokazu Kore-eda).

Filmul va intra în cinematografe în București și în ţară începând cu 15 februarie, fiind distribuit de Voodoo Films, cofinanțat prin Programul Europa Creativă al Uniunii Europene.

Subiecte în articol: Todos lo saben balerina
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri