Jurnalul.ro Special Anchete Pe cine a deszăpezit Guvernul Cioloş în ultimele zile de mandat

Pe cine a deszăpezit Guvernul Cioloş în ultimele zile de mandat

de Ion Alexandru    |   

Sute de milioane de lei au plecat, în ultimele zile de domnie a Guvernului tehnocrat, către unele firme selectate de către CNAIR pentru deszăpezirea drumurilor naționale, a drumurilor județene sau a autostrăzilor. Ultimul mare astfel de contract a fost încheiat, pe picior, în perioada Crăciunului, cu doar o săptămână înainte de încheierea mandatului Cabinetului Cioloș, fiind atribuit fără licitație. Asta, după ce, în cursul lunilor octombrie şi noiembrie, aceeași companie de drumuri a mai atribuit câteva contracte similare, tot fără licitație, argumentând că, în fiecare dintre ele, a intervenit o situație de urgență ce nu putea fi prevăzută.

 

Majoritatea companiilor de drumuri selecționate pentru prestarea serviciilor de deszăpezire sunt aceleași care au derulat contracte cu Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naţionale sau cu Consiliile Județene și în anii trecuti. Astfel, în ultima săptămână de guvernare tehnocrată, noua Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la mezat contractele de deszăpezire a drumurilor naționale și a autostrăzilor aflate în aria de acoperire a regiunii Muntenia. Șase loturi, privind zonele București-Sud, Târgoviște, Ploiești, Autostrada A1 București-Pitești, Autostrada A2 București-Constanța și Autostrada A3 București-Ploiești, au fost atribuite prin negociere directă, în datele de 23 și 27 decembrie 2016, fără organizarea unei licitații și fără publicarea vreunui anunț de participare în acest sens, cu toate că valoarea totală a cheltuielilor făcute de autoritatea contractantă se ridică la 24,5 milioane de lei fără TVA.

Justificarea faptului că CNAIR nu a organizat o licitație publică a fost aceea că ansamblul ofertelor prezentate ca răspuns la o licitație deschisă, la o licitație restrânsă sau la un dialog competitiv a fost neconform sau inacceptabil. Astfel, autoritatea contractantă susține că au fost luate în considerare la negocieri doar ofertele care au respectat criteriile de selecție calitativă. Pe de altă parte, însă, în anunțul de atribuire a acestor contracte se mai arată că principalul criteriu de atribuire a fost acela al prețului cel mai scăzut.

 

Jumătate din contract a ajuns la o firmă din Telega

Prin această metodă, în data de 23 decembrie 2016, cu gândul la Moş Crăciun care era deja pe drum, au fost atribuite contractele de deszăpezire aferente drumurilor din zona Ploiești, Autostrada A3 București-Ploiești, București-Sud și Târgoviște. Pentru lotul 6 Ploiești a fost depusă o singură ofertă considerată admisibilă și declarată câștigătoare. Este vorba despre oferta SC Rebelis Construcții SRL, cu sediul în Telega, județul Prahova, la un cost de 5.485.821,78 lei fără TVA. Aceleiași firme i-a fost atribuit contractul aferent lotului 10, privind deszăpezirea Autostrăzii A3 București-Ploiești, fiind una dintre cele două oferte declarate admisibile de către autoritatea contractantă, Valoarea serviciilor aferente acestui lot se ridică la 3.280.336,8 lei fără TVA.

Rebelis Construcții SRL Telega este o companie abonată la contractele privind deszăpezirea drumurilor din Prahova, atribuite de către Consiliul Judeţean Prahova, dar care a participat și la selecția loturilor atribuite, pentru prestarea acelorași servicii, de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, în anul 2013. Astfel, potrivit SEAP, în 29 noiembrie 2011, Consiliul Județean Prahova a scos la licitație contractul privind achiziția de servicii de întreținere a drumurilor județene pe timp de iarnă, pentru perioada 2011-2012. Rebelis Construcții SRL Telega a primit două loturi ale acestui contract. Este vorba despre lotul aferent sectorului 5, în valoare de 819.236 de lei fără TVA, respectiv despre lotul aferent sectorului 6, în valoare de 445.314 lei fără TVA.

 

Legături cu guvernarea portocalie

În anul 2013, SC Rebelis Construcții SRL a livrat pentru Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România nisip pentru deszăpezire, iar în 2014, societatea în cauză a primit de la Consiliul Județean Prahova 12 contracte privind întreținerea curentă a drumurilor județene pe timp de iarnă, pentru sezonul 2014-2015, în valoare totală de 7.443.855,74 de lei fără TVA.

În octombrie 2014, compania în cauză a mai primit contractul pentru întreținerea curentă pe timp de iarnă, tot pentru sezonul 2014-2015, a Autostrăzii A3 București-Ploiești, pentru care a încasat 5.907.859,1 lei fără TVA.

Nu în ultimul rând, SC Rebelis Construcții SRL a fost selecționată, de același Consiliu Județean Prahova, să deszăpezească drumurile judeţene și în sezonul 2015-2016, pentru alte 2.888.836,48 lei fără TVA. SC Rebelis Construcții SRL a fost înființată în anul 2003 de către familia Cerasela Maria, Corneliu și Marius Aurelian Bucur. Acesta din urmă ar fi, potrivit presei, fratele fostului secretar de stat, director al Inspectoratului de Stat în Construcții din perioada guvernării PDL, Marian Bucur. Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului, în data de 31 iulie 2009, cei trei asociați ai firmei au decis să cesioneze părțile sociale către o anume Carmen Mihaela Bucur, din Câmpina. În prezent, aceasta este în continuare asociatul unic al societății.

 

La cine au ajuns celelalte loturi

Dacă SC Rebelis Construcții a primit aceste loturi din ultimul contract scos la mezat de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, celelalte loturi, atribuite în 23 și 27 decembrie 2016, au ajuns către asocierea firmelor Anastamar Construct SRL-SC Itaro SRL - 5.552.004,65 lei fără TVA, pentru sectorul București-Sud, la asocierea SC Findcodrum SA-SC Viabild Cons VT. SRL-SC Teldrum SA (ultima fiind condusă din umbră de Liviu Dragnea) - 2.806.473 lei fără TVA, pentru tronsonul vizând Autostrada A2 București-Constanţa, dar și un alt contract, în valoare de 4.472.099 lei fără TVA, pentru tronsonul Autostrada A1 București-Pitești, precum și la SC Eurogen SA Filiala Aninoasa, care a primit lotul aferent porțiunii Târgoviște, pentru 2.930.334 lei fără TVA.

 

Graba de a aloca fondurile pentru înlăturarea zăpezii nu l-a ajutat prea mult pe şeful de la Drumuri. Cătălin Homor a fost măturat din funcţie de viscolul din aceste zile

 

Urgențe care nu au permis organizarea unor licitații, în octombrie și noiembrie

Itaro SRL, unul dintre deszăpezitorii contractați în luna decembrie de către Compania Națională de Administrarea Infrastructurii Rutiere, a mai primit, în 24 noiembrie 2016, de la aceeași autoritate contractantă, un contract în valoare de 4.693.544,12 lei fără TVA, pentru întreținerea curentă pe timp de iarnă a Autostrăzii A2, pe sectorul de drum Lehliu-Cernavodă. Contractul a fost atribuit, de asemenea, prin negociere directă, fiind invocată instituirea unei situații de urgență.

Tot în data de 24 noiembrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat, prin negociere directă, cu SC Oyl Company Holding AG Slobozia un contract în valoare de 9.829.088,8 lei fără TVA pentru deszăpezirea și întreținerea drumurilor pe timp de iarnă, aflate în administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Constanța.

Cel mai costisitor contract a fost, însă, atribuit în octombrie 2016, când aceeași autoritate contractantă a încheiat cu SC Riposta Trans SRL, SC Athos Com SRL, SC Diferit Com SRL, SC Tredeco Holding SRL, SC Route Center Construct SRL și SC Giga Rena SRL, în asociere cu SC Instal Ros SRL, un contract în valoare de 185.836.635,06 lei fără TVA, pentru întreținerea pe timp de iarnă a drumurilor din administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara.

 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere susține că nu a organizat o licitație pentru atribuirea ultimului contract, deoarece ofertele depuse la procedură nu au fost conforme. Astfel, au fost selecționate doar firmele care au respectat criteriile calitative.

Cifră: 5,64 milioane de euro este valoarea contractelor de deszăpezire atribuite la mare urgenţă pe 23 decembrie şi pe 27 decembrie. Nu se cunosc motivele pentru care aceste licitaţii nu au fost făcute mai devreme.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri