Primul trimestru al anului 2020 a înregistrat o creștere a actelor de piraterie în întreaga lume, cu 47 de atacuri față de 38 pentru aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Biroului Maritim Internațional, citat de CNBC.
Golful Guineei, un nod cheie de producție înconjurat de opt țări exportatoare de petrol din Africa de Vest, a devenit ca un punct fierbinte global, iar pe măsură ce companiile petroliere internaționale se confruntă cu o reducere istorică a prețurilor brute, o creștere a pirateriei este, de asemenea, în măsură să amenințe lanțul de aprovizionare.
Golful Guineei consemează 21 de atacuri până în prezent.
Majoritatea atacurilor apar în apele nigeriene, dar este de așteptat ca pirateria să crească în 2020 și 2021 și să se extindă în statele vecine, generând îngrijorări serioase pentru companiile de transport maritim și petroliere internaționale, potrivit cercetărilor efectuate de compania de consultanța politică Verisk Maplecroft.
Numărul echipajelor răpite în Golful Guineei a urcat cu 50%, la 121 în 2019, în creștere de la 78 în 2018, iar Golful a depășit mai multe zone cunoscute, cum ar fi Strâmtoarea Malacca - o cale navigabilă care separă Malaezia și Singapore de Indonezia - pentru a deveni un punct fierbinte.
„Perspectiva asistenței internaționale este îndepărtată, pentru că rutele de transport internațional evită Golful Guineei. Atât transportatorii regionali, cât și operatorii de petrol și gaze ar trebui să se aștepte la întreruperi suplimentare în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare și rutele de export și costuri crescute, deoarece vor fi necesare mai multe plăți de răscumpărare pentru eliberarea echipajelor", spune Alexandre Raymakers, senior analist la Verisk Maplecroft.
În timp ce, în mod tradițional, pirații și-au limitat operațiunile la atacarea tancurilor petroliere pentru a vinde petrolul pe piața neagră, prăbușirea prețurilor în 2015 i-a obligat să-și modifice strategia, trecând la răpirea echipajelor pentru răscumpărare, a subliniat Raymakers.
Având în vedere prăbușirea recentă a prețurilor globale ale petrolului din cauza scăderii cererii, Verisk Maplecroft anticipează că pirații vor încerca să urce la bordul petrolierelor utilizate ca instalații de depozitare în larg pentru producția nevândută. Raportul spune că echipajele și încărcăturilor navelor reprezintă „ținte ideale și relativ simple pentru pirați”.
Companiile vor trebui, de asemenea, să facă față riscului ca pirații să caute să răpească lucrători, în special expați, direct de pe platformele petroliere din Delta Nigerului.
"Răpirea a trei lucrători petrolieri de pe o platformă petrolieră Chevron din Ogbele, în aprilie 2019, evidențiază ușurința și viteza cu care se poate desfășura o astfel de operație", a spus Raymakers.
(sursa: Mediafax)