Peste 56% dintre românii chestionaţi spun că nu au un buget suficient pentru cadourile pe care vor să le dăruiască, iar doi din cinci preferă să participe cu bani la un cadou mai consistent, cumpărat de un grup mai mare de persoane, se arată într-un sondaj realizat de o platformă online de profil.
Lipsa unui buget suficient pentru cadoul pe care şi-ar dori să-l cumpere, lipsa de inspiraţie în alegerea cadoului potrivit sau lipsa de timp pentru a merge la cumpărături sunt principalele motive pentru care respondenţii întâmpină dificultăţi în achiziţia unui cadou.
Astfel, 56,5% dintre respondenţi au spus că nu au întotdeauna bugetul pe care şi-ar dori să-l poată aloca pentru cadou, iar aproape 37% susţin şi că nu se pricep să aleagă un cadou pentru persoana sărbătorită.
Totodată, când vine vorba despre dificultăţi în alegerea darurilor, 21% spun că nu au destul timp să meargă la cumpărături şi 18,6% susţin şi că nu le face plăcere să alerge după cadouri, iar peste 7% nu îşi amintesc de evenimentele speciale ale celor dragi.
Pentru un singur cadou pe care au în plan să îl dăruiască unui membru al familiei sau unui prieten la o ocazie specială, 43% dintre respondenţi cheltuiesc între 100 şi 250 de lei, 36% între 50 şi 100 de lei, iar aproximativ 7% mai puţin de 50 de lei.
Cu toate acestea, peste jumătate dintre respondenţi (51,6%) recunosc că pentru cadourile destinate colegilor sau cunoştinţelor mai îndepărtate, bugetul de cadou scade la jumătate sau chiar mai puţin, în timp ce alţi 22% cheltuie cu 25% mai puţin în astfel de cazuri. Dacă ar dispune de mai mulţi bani, şase din zece respondenţi se arată însă dispuşi să ofere cadouri mai consistente.
Cei mai mulţi dintre respondenţi (60,4%) cumpără până la trei cadouri în fiecare lună pentru persoane apropiate, iar al
i aproximativ 9% dăruiesc mai mult de trei cadouri, restul declarând că nu prea fac cadouri.
Alegerea şi cumpărarea acestor cadouri presupune timp, iar foarte puţini declară că reuşesc să le cumpere pe toate într-o singură sesiune de cumpărături. Din contră, opt din zece respondenţi spun că aleg un singur cadou într-o sesiune de cumpărături care poate dura până la două ore, în timp ce aproape 15% dintre respondenţi spun că au nevoie de mai mult de două ore pentru a găsi cadoul potrivit, mai arată sondajul realizat de platforma GiftShare.
Unul din doi români cumpără cel mai adesea cadourile din mall-uri, 24% fac cumpărăturile pentru cadouri din magazinele online, iar 20,4% - din magazinele stradale sau din cele la care ajung uşor.
Ocaziile speciale pentru care românii cumpără cele mai multe cadouri într-un an ţin de zilele de naştere (91% dintre respondenţi), Crăciun (70,7%), aniversările copiilor (46%), Paşte (38%), botez (24,4%), nuntă (circa 24%). Aproape 15% dintre respondenţi spun că dăruiesc de obicei fără niciun motiv.
Când aleg un cadou, cei mai mulţi români (53%) merg pe intuiţie, alegând unul care cred că i-ar face plăcere persoanei căreia îl vor dărui. Doar 19% dintre români merge la ţintă, după ce află de la persoana sărbătorită sau de la cineva apropiat exact ce îşi doreşte sau are nevoie.
Circa 14% optează pentru un cadou practic, chiar dacă nu au siguranţa că va fi util celui care îl va primi. Pe lângă ei, unii preferă să dăruiască o sumă de bani ce poate fi folosită oricum (7,6%), să cumpere ce găsesc, cel mai important lucru fiind să se încadreze în bugetul stabilit (3,3%), ori să cumpere un card cadou.
Cele mai multe cadouri dăruite se încadrează în categoria haine şi încălţăminte (21,3%), produse de beauty/înfrumuseţare (15,2%), bijuterii şi accesorii (13,6%), produse pentru casă (10,4%), cărţi (6,3%), cadouri haioase/amuzante (7,1%), electronice/gadget-uri (7,3%) sau vouchere cadou (10,9%).
În medie, 34,3% consideră că pentru persoana iubită le este cel mai greu să găsească cadoul potrivit, 25,2% aleg cu dificultate darurile pentru prieteni, iar 19,2% pentru părinţi. În schimb, pentru copii şi viitoare mame găsesc cadourile potrivite mai uşor.
Sondajul a fost desfăşurat în perioada 1 aprilie - 1 mai 2018 pe un eşantion format din 2.286 de respondenţi din mediul urban. AGERPRES