Jurnalul.ro Auto Trei motoare şi rulaj pur electric: Cum merge un PHEV Mitsubishi

Trei motoare şi rulaj pur electric: Cum merge un PHEV Mitsubishi

de Cătălin F Vărzaru    |   

Are trei motoare, merge pe benzină, dar şi pe acumulator, este un SUV cu reale capabilităţi off-road şi întruchipează cea mai bună soluţie a momentului în materie de automobil. Eclipse Cross PHEV, căci despre el este vorba, este capabil să se descurce pe orice tip de teren, fie că e vorba despre pietriş sau zăpadă. Economia de combustibil se simte cel mai bine în oraş. Ce puncte slabe are, analizăm în materialul care urmează.

Cred că atunci când a proiectat Eclipse Cross PHEV,  Mitsubishi s-a gândit să acopere toate dorinţele şoferului. Vrei să mergi rapid, uite un sistem de motoare de 200 de cai putere, doreşti confort, poftim dotări premium, vrei să consume cât mai puţin în trafic de coşmar, soluţia este motorul electric. Nu vrei să fii dependent de priză, îl facem hibrid. Dar ai vrea să vezi cum e să ai o electrică, uite şi posibilitate de încărcare la priză. Şi la ce folos să ai un SUV cu gardă înaltă la sol, dacă nu-l poţi băga pe orice drum. Pentru asta Mitsubishi a inventat Super-All Wheel Control. Aceasta e pe scurt definiţia lui Eclipse Cross PHEV. Modelul a apărut în 2018, iar prin 2022 a primit un facelift. Se remarcă printr-o ţinută specifică unui SUV sportiv, dar are şi o gardă înaltă la sol care-i semnalează din prima capabilităţile off-road. O aventură cu Eclipse Cross PHEV seamănă cu o călătorie pe covorul fermecat. E rapidă, dacă asta vrei. Se desfăşoară într-o linişte desăvârşită, mai ales dacă mergi în modul electric. E confortabilă. Toate aceste atribuite îţi poate induce o stare de Zen la volanul SUV-ului Mitsubishi. În acelaşi timp, ai la dispoziţie o indicatoare şi butoane care te fac să te simţi puţin un pilot de curse. 

Cum merge

La pornire n-o să auzi nimic, pentru că pleacă în modul electric. Schimbătorul de viteze poate avea mai multe poziţii. Ca să pui în Drive, nu e suficient să muţi maneta, pentru siguranţă, e necesar să tragi un pic în dreapta. În stânga este poziţia B, care nu dirijează modul în care se schimbă treptele cutiei de viteză, ci în care se face frânarea recuperativă. Sunt cinci trepte de recuperare şi se simte prin modul în care face frânarea. Ele pot fi selectate şi cu ajutorul padelelor din spatele volanului. Odată ce-ai pornit, poţi să urmăreşti modul în care se modifică turaţia şi încărcarea acumulatorului. Mişcările sunt rapide, acul sare de la mii de ture în care motorul termic stă în sarcină, la Charge. Mitsubishi a folosit pentru Eclipse Cross PHEV trei motoare. Unul este termic, alte două sunt electrice. Cel pe benzină are 98 de cai putere. Este cuplat pe puntea faţă cu unul electric de 82 de cai putere. Cele două merg  în tandem sau separat, în funcţie de ceea ce dictează şoferul şi de cât de încărcat e acumulatorul de 13,8 kWh. În modul pur electric se pot parcurge, teoretic, 45 km. Alegerea lui se face prin apăsarea butonului de EV de pe consola unde e şi schimbătorul de viteze. În modul pur electric se poate merge până la viteza maximă la 135 km/h. În modul hibrid, Eclipse Cross PHEV poate atinge uşor 162 km/h. 

Gata de off-road

Pentru a merge în modul 4x4, Mitsubishi a recurs la montarea unui motor electric, destul de puternic - 95 de cai putere, pe puntea spate. Acesta face parte dintr-un sistem numit S-AWC (Super-All Wheel Control) şi intră automat în funcţiune atunci când computerul maşinii decide că este cazul. Tracţiunea integrală devine astfel asistată şi se face fără existenţa unui ax cardanic care ar creşte sensibil greutatea maşinii şi zgomotul produs. Şoferul are la dispoziție mai multe tipuri presetate de carosabil pe care poate merge. Dincolo de variantele Eco şi Normal, folosite în special pentru asfalt, există Tarmac, Gravel sau Snow. Adică un tip de asfalt grunjos, pietriş sau zăpadă. Fiecare din acest tip de teren presupune astfel distribuirea cuplului de 193 Nm astfel încât să nu se piardă aderenţa. Garda la sol este de 191 mm, unghiul de atac de 18.8°, cel de coborâre de 29.6, iar cel de rampă de 18°. Toate acestea fac din Eclipse Cross un partener de nădejde pe drumuri desfundate, la nevoie sau de plăcere. În plus, bandourile din plastic negru rezistent la tăvăleală, care înconjoară maşina, permit ieşirea în natură fără grija că ţi-ai putea strica vopseaua.

Cât consumă

În traficul de oraş, Eclipse Cross oferă confort sporit. Fotolii din piele încălzite, poziţie înaltă la volan, cutie automată, sistem de sunet Hi-Fi şi un consum de invidiat. Producătorul indică un consum urban de doar 2 litri/100 km. Asta dacă nu-ţi ajung cei 45 km cât este autonomia acumulatorului. Consumul de curent electric pe kilometru este de 242 de Wh. Încărcarea la o priză care suportă 10A se face în patru ore. Pentru protecţia acumulatorului există posibilitatea de răcire forţată cu ajutorul unui sistem de ventilaţie accesibil printr-o apăsare de buton. Pe autostradă, Eclipse Cross PHEV se aşază foarte bine, merge la viteze mari în acelaşi regim de confort. Amortizoarele sunt o combinaţie bine setată asigurând atât deplasarea ca-ntr-o maşină premium, dar şi destul de tari pentru a sta bine pe curbe. Consumul pe autostradă este cel mai mare pe care-l poate înregistra Eclipse Cross PHEV. Cu toate acestea, eu n-am sărit de 8,8 litri/100 km pentru o maşină de peste două tone care se bazează pe un motor aspirat pe benzină de 2,4 litri. Un mixt combinat ajunge pe la 6,5 litri/100 km. 

De cinci stele

Siguranţa SUV-ului este de cinci stele EuroNCAP, graţie mulţimii de asistenţi de care dispune. Există un sistem de avertizare la părăsirea involuntară a benzii de rulare care poate fi, după dorinţă, şi dezactivat. El funcţionează în tandem şi cu avertizare de unghi mort. Senzorii săi sunt, de asemenea, folosiţi şi de avertizarea la ieșirea cu spatele din parcare, dar şi de cel de detecţie şi avertizare în cazul apariţiei unui pieton. Cruse controlul este adaptativ şi ştie să păstreze distanța faţă de maşina din faţă. Cel de comutare automat pentru faza lungă are grijă să nu orbească şoferii care vin din faţă, iar în caz de ploaie ştergătoarele pornesc automat. Există până şi un spălător pentru faruri. Sistemul de asistență la frânare pentru evitarea coliziunilor are şi un sistem vizual pentru frânare de urgenţă sau pentru iminenţa unui impact. Maşina ştie să citească indicatoarele din trafic şi să le afişeze în bord. Parcarea şi ieşirea din ea se face în siguranţă, pentru că există un sistem de avertizare care previne accelerările accidentale.

Habitaclu premium

Interiorul este la nivel premium. Materiale de bună calitate, moi acolo unde trebuie să împiedice apariția oricăror zgomote nedorite, scaun reglabil pe opt direcţii, volan încălzit. Toate acestea sunt doar o parte din dotările lui Eclipse Cross PHEV. Parbrizul este izolat fonic reducând nivelul zgomotului exterior. Muzica se aude bine prin sistemul Mitsubishi, iar Android Auto face rapid oglindă cu telefonul. Trebuie doar ca smartphone-ul să fie conectat prin portul de USB. Există două astfel de sloturi pentru pasagerii din faţă şi două pentru cei din spate. Clima poate fi controlată pe zone. În portbagaj există o priză clasică de 220 V care poate suporta puteri până la 1,5 kW. Activarea ei se face printr-un buton aflat în stânga şoferului. Există şi un sistem prin care pot fi alimentaţi consumatori exteriori din acumulatorul de 13,8 kWh. Garanţia oferită de importator este de 5 ani sau 150.000 de km şi 12 ani la caroserie. În plus, se oferă gratuit şi un pachet de asistență Mitsubishi Motors în caz de defecțiune, accident, furt sau vandalism pentru cinci ani în 30 de ţări din Europa. Preţul cu TVA şi tichet Rabla ajunge la 33.790 € TVA și Remat inclus. Varianta testat, în echiparea Intense, ajunge la 38.000 de euro. Taxele sunt foarte mici pentru că e un PHEV, chiar dacă are un motor de 2,4 litri pe benzină.

- 10,9 secunde până la sută

- 45 km în regim pur electric

- 395 de litri, volumul portbagajului

 

Avantaje

- merge electric

- e 4x4

- confort şi tehnologie

 

Dezavantaje

- consumul pe autostradă creşte

- rezervor de 43 de litri

- ecranul multimedia e de 8 inchi


››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri