Estimările arată că piața serviciilor de poştă şi curierat din România ar putea ajunge la 6 miliarde de lei în 2020, în timp ce anul trecut cifra prevăzută ajungea la circa 5,2 miliarde de lei, reiese dintr-o analiză realizată de KeysFin.
Aafacerile locale ale companiilor de poştă şi curierat ajunseseră la aproape 4,8 miliarde de lei în 2018, în creştere cu 16%, faţă de 2017, şi cu peste 90% mai mari comparativ cu 2009.
Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii de poştă şi curierat a crescut cu 77%, în comparație cu anul 2017 și a fost cu 317 milioane de lei peste pierderea din 2009, ajungând la 233 milioane de lei, în 2018.
Dintre cele 2.103 de companii analizate, 1.267 au înregistrat profit (60%), 633 au raportat pierderi (30%), restul având un rezultat nul în 2018.
Profitul net al industriei s-a majorat în 2019 cu 13%, depăşind 340 de milioane de lei, faţă de cele 304 milioane de lei raportate în anul anterior.
Poşta Română rămâne principalul jucător de pe piață. Compania este deţinută de statul român prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (93,5%) şi de Fondul Proprietatea (6,5%). Aceasta a înregistrat, în 2018, o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei (24,4% din total).
Pe locul doi se află Fan Courier Express, liderul segmentului de curierat, cu afaceri de 686 de milioane de lei, în 2018, respectiv 14,4% din total.
Poziția a treia este ocupată de Urgent Cargus (425 de milioane de lei, 9% din total), urmată de TNT România SRL (357 milioane lei, 7,5% din total) şi DHL Internaţional România SRL (289 de milioane de lei, 6,7%).
Primele zece companii au generat 76% din cifra de afaceri totală.
În anul 2018, circa 40.700 de angajaţi lucrau pentru companiile locale de poştă şi curierat, cu 5% mai mulţi față de 2017,
În 2020 se preconizează că numărul salariaților va ajunge la 42.500 de persoane.
Declararea stării de urgență din cauza pandemiei de coronavirus a crescut numărul livrărilor prin aplicaţii de food delivery, precum Glovo, Takeaway.com, Foodpanda.
"Cu toate acestea, nu toate platformele locale înregistrează şi rezultate conform aşteptărilor: Uber Eats, divizia de food delivery a gigantului mondial Uber, şi-a anunţat recent retragerea din România, începând din 3 iunie, după 2 ani de activitate, reprezentanţii companiei motivându-şi decizia prin faptul că nu au reuşit să devină lideri de piaţă.
O parte din divizia Uber Eats a fost însă salvată de la întreruperea activităţii, fiind preluată de Tazz by eMAG, cu scopul de a dezvolta reţeaua de restaurante locale partenere şi piaţa din Bucureşti", notează compania de consultanţă.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare raportate de companii la Ministerul Finanţelor Publice (MFP).Toate datele au fost extrase la începutul anului 2020.