Jurnalul.ro Special Adio, cozi de mașini pe Podul Prieteniei! Se va trece și cu bacul la bulgari, pe la vama Giurgiu-Ruse

Adio, cozi de mașini pe Podul Prieteniei! Se va trece și cu bacul la bulgari, pe la vama Giurgiu-Ruse

de Monica Cosac    |   

Imensele cozi de camioane care se formează frecvent la vama Giurgiu-Ruse ar putea deveni în curând amintire. Un nou punct de trecere a frontierei dintre România și Bulgaria, prin care Dunărea va putea fi traversată cu bacul, va fi deschis în apropiere de Podul Prieteniei, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, pus în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne.

Este vorba de un punct de frontieră permanent, care va fi deschis pentru pasageri şi pentru vehiculele cu masă maximă de 40 de tone. Durata mare de așteptare și producerea de blocaje, cauzate de intensificarea traficului prin acest punct rutier de trecere a frontierei în Bulgaria (Podul Prieteniei), vor fi evitate prin operaţionalizarea unui punct de trecere suplimentar, explică reprezentanții Guvernului. 

Guvernul a lansat în dezbatere publică, la finalul săptămânii trecute, un proiect de hotărâre privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat Giurgiu - Ruse II, în regim de bac.

„Demersul autorităților este motivat de intensificarea traficului prin punctul rutier de trecere a frontierei Giurgiu și Ruse (Podul Prieteniei), precum și de creșterea duratei de așteptare și de producerea unor blocaje care ar putea fi evitate prin deschiderea unui punct de trecere suplimentar, care să contribuie în mod direct la reducerea timpilor de așteptare și la fluidizarea traficului existent”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG. 

Practic, prin acest act normativ se urmărește punerea în aplicare a Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Bulgaria privind deschiderea acestui punct de trecere la frontiera româno-bulgară, semnat la Bucureşti încă de acum doi ani (29 aprilie 2022) și aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1196/2022. 

Limita maximă a vehiculelor: 40 de tone

Documentul pus acum în transparenţă decizională de MAI reglementează totodată personalul, spaţiile, dotările necesare Poliţiei de Frontieră Române şi pe cele ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), precum şi spaţiile şi dotările necesare ANAF pentru punctul de vamă.

„(1) Se aprobă deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) - Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac, în sectorul dintre km fluvial 490,200 pe malul drept al fluviului Dunărea și km fluvial 489,500 (Ostrovul Mocănaşul), pentru transportul de vehicule cu motor şi pasageri cu bacul.

(2) Programul de lucru al punctului internaţional de trecere a frontierei de stat prevăzut la alin. (1) este permanent, de la ora 00.00 la ora 24.00.

(3) Prin punctul de trecere a frontierei de stat de la alin. (1), traficul este limitat la autovehicule cu masa totală de până la 40 tone”, prevede proiectul de HG. 

Însă șoferii vor mai avea ceva timp de așteptat, deoarece noul punct de trecere a fi dat în folosinţă după va fi pusă la punct infrastructura, vor fi asigurate personal și utilităţile necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a controlului de frontieră. 

„Prin realizarea infrastructurii în punctul internațional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) - Ruse (Bulgaria) II, în regim de bac, se înţelege amenajarea infrastructurii rutiere, precum și asigurarea utilităților necesare desfăşurării activităților pentru toate instituţiile implicate în efectuarea controlului în punctul internațional de trecere a frontierei de stat, în conformitate cu normele și standardele în vigoare, care cad în sarcina administratorului (operatorul privat RO -RO Trans Frontalier S.R.L.)”, conform notei de fundamentare.

Operaționalizat cu personalul existent

Reprezentanții Guvernului mai spun că acest proiect nu va avea un impact financiar, deoarece posturile necesare funcţionării punctului de trecere a frontierei vor fi asigurate din numărul total de posturi aprobat pentru instituțiile implicate. 

Astfel, posturile pentru efectuarea controlului vor fi asigurate prin suplimentarea numărului de posturi aprobat Poliţiei de Frontieră din numărul total de posturi aprobat Ministerului de Interne. De asemenea, funcționarii care exercită controlul specific al ANAF se vor încadra în numărul total de posturi ale Direcției generale antifraudă fiscală, iar poziţiile necesare efectuării controlului specific de către CNAIR vor fi asigurate din numărul total de posturi aprobat pentru această companie. 

Poliția de Frontieră va avea în aici peste 50 de oameni (un ofițer de poliție și 48 de agenți, plus două funcții de personal contractual), iar pentru personalul CNAIR vor fi 10 posturi.

În privința cheltuielilor de personal, pentru dotări şi alte amenajări specifice, acestea vor fi suportate de fiecare ordonator de credite pentru instituţiile care desfăşoară activităţi în punctul de trecere a frontierei, se precizează în document. 

Acest punct secundar de trecere a frontierei „va constitui o măsură favorabilă pentru dezvoltarea economiei productive şi comerciale, pentru facilitarea accesului la infrastructura de transport în zona transfrontalieră, cât şi pentru înlesnirea mobilităţii bunurilor și persoanelor”, spun reprezentanții Executivului.

Un punctul de control pentru trecerea frontierei Giurgiu - Ruse a mai funcționat în aceeași zonă, între anii 1994 și 2005. Guvernul de atunci a decis să-l închidă în urma monitorizărilor făcute de Autoritatea Naţională a Vămilor, care au arătat că exista un volum de activitate foarte mic la acest punct de trecere a frontierei.  

Podul Prieteniei împlinește 70 de ani

Reluarea curselor cu bacul la vama Giurgiu-Ruse dintre România și Bulgaria, după aproape 20 ani de când au fost suspendate, reprezintă o gură de oxigen pentru Podul Prieteniei, care este unul dintre cele mai aglomerate puncte de trecere a frontierei pe tot parcursul anului, nu doar în sezonul estival. Drumul din ambele părți ale frontierei este E85, una dintre cele mai importante rute din Uniunea Europeană, astfel că podul de 2,8 km de peste Dunăre, deschis în urmă cu 70 de ani (20 iunie 1954) joacă un rol important pentru comerțul internațional și pentru tranzitul în regiune. 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri