Jurnalul.ro Ştiri Externe Pact cu diavolul: Politicienii europeni, contaminați de virusul TikTok înaintea alegerilor 

Pact cu diavolul: Politicienii europeni, contaminați de virusul TikTok înaintea alegerilor 

de Şerban Mihăilă    |   

Pe măsură ce alegerile europene din luna iunie se apropie, liderii formațiunilor politice tradiționale se tem tot mai mult să nu piardă teren în fața partidelor marginale, care exploatează cu mare succes formatul video, scurt și direct, oferit de controversata aplicație TikTok. Mirajul popularului algoritm inventat de o companie din China, care a absorbit planeta din momentul lansării sale, în 2017, vine la pachet cu o serie de avertismente de securitate în legătură cu protejarea datelor personale ale utilizatorilor platformei. Goana după voturi îi determină însă pe tot mai mulți lideri europeni să ignore riscurile semnalate de către serviciile occidentale de informații.

În martie, după ce a devenit clar că Simon Harris va fi noul prim-ministru al Irlandei, acesta a apelat imediat la platforma favorită pentru a transmite mesajul victoriei.

Într-un videoclip postat pe TikTok, în care cuvântul „MULȚUMESC” era scris cu litere galbene, cel mai tânăr premier din istoria Irlandei le-a povestit celor 95.000 de urmăritori ai săi despre ascensiunea lui, începută din ipostaza unui „adolescent capricios și plin de opinii”, extrem de iritat din cauza lipsei unui ajutor educațional adecvat din partea sistemului pentru fratele său autist.

Harris, supranumit deseori „Premierul TikTok”, face parte din avangarda politicienilor europeni care au recurs la platforma de socializare deținută de chinezi, considerând că nevoia de a ajunge la alegătorii mai tineri depășește preocupările occidentale legate de securitatea aplicației.

În contextul apropierii alegerilor europene din iunie, politicienii tradiționali se tem să nu cedeze teren în fața partidelor marginale care au exploatat cu succes formatul video scurt.

TikTok se află de mai multă vreme sub monitorizarea atentă a Occidentului, existând o îngrijorare generală în privința faptului că datele utilizatorilor aplicației deținute de compania „ByteDance”, cu sediul la Beijing, ar putea ajunge relativ ușor în mâinile guvernului chinez.

Spre exemplu, agențiile de securitate din Germania au avertizat deja asupra folosirii aplicației, din cauza temerilor că aceasta ar putea furniza date personale regimului comunist condus de Xi Jinping sau ar putea fi folosită pentru a manipula utilizatorii.

În SUA, congresmenii doresc să forțeze vânzarea platformei de către proprietarul chinez, în caz contrar aceasta urmând să fie interzisă pe teritoriul american.

Macron adună milioane de urmăritori

TikTok susține că avertismentele de securitate sunt nejustificate, iar compania chineză nu ar colecta mai multe informații decât alte aplicații.

Gigantul tehnologic „ByteDance” neagă utilizarea produsului său pentru spionaj, în timp ce guvernul de la Beijing neagă, de asemenea, orice intenție în acest sens.

În încercarea de a liniști apele, TikTok a lansat anul trecut, la Dublin, un site pentru a stoca datele utilizatorilor europeni și a angajat o firmă terță de securitate pentru a monitoriza fluxurile de informații.

De asemenea, TikTok susține că a cheltuit aproximativ 1,5 miliarde de dolari pentru „Proiectul Texas”, un program în cadrul căruia datele utilizatorilor americani rămân stocate în SUA. 

Harris, în vârstă de 37 de ani, a fost unul dintre primii lideri politici care au recurs la TikTok. În martie 2021, el a produs mai multe videoclipuri: de la prezentarea unui rezumat bugetar de 60 de secunde, pe fundal muzical, până la imagini în care își făcea o ceașcă de ceai, atunci când viziona un meci de fotbal.

Un alt lider politic, adept al popularei aplicații, este președintele francez, Emmanuel Macron, care se mândrește cu peste patru milioane de urmăritori, de când s-a alăturat platformei TikTok, în 2020.

În Germania, utilizarea TikTok de către politicienii de rang înalt este o tendință mai nouă, ministrul Sănătății, Karl Lauterbach, devenind, în luna martie, primul membru al executivului de la Berlin care și-a deschis un cont.

„Revoluția TikTok începe astăzi!”, a declarat Lauterbach. „Nu putem lăsa rețelele sociale în seama AfD!”, a spus el, referindu-se la partidul de extremă dreapta „Alternativa pentru Germania” (AfD), care a urcat vertiginos în preferințele electoratului, devenind a doua cea mai populară formațiune politică a țării.

În februarie, însuși cancelarul Olaf Scholz sugerase guvernului său să își deschidă cont pe TikTok.

Miniștrii germani au deja o prezență vizibilă pe alte rețele de socializare. Spre exemplu, Scholz, ministrul de Finanțe, ministrul Economiei și ministrul de Externe au toți conturi de Instagram, la fel ca și Lauterbach.

Comunicarea cu tinerii alegători este deosebit de importantă și urgentă, deoarece și tinerii de 16 ani pot vota în Germania la scrutinul european din iunie.

Principalele partide intră în panică

Dintre partidele germane, AfD domină TikTok. Partidul are 411.000 de adepți, iar principalul său candidat, Maximilian Krah, 41.000.

„În acest context, în momentul actual, toate celelalte partide democratice au intrat într-un fel de panică, încercând să nu lase această platformă importantă și, implicit, populația tânără, adică tinerii alegători, în mâinile partidului radical.”, preciza, recent, un consultant politic german.

Într-un videoclip, Krah îi încurajează pe elevi să-i înfrunte pe profesorii de stânga. Într-un altul, el le oferă tinerilor sfaturi pentru întâlniri, spunându-le să nu se uite la filme porno sau să voteze pentru Verzi. „Bărbații adevărați sunt de dreapta, bărbații adevărați au idealuri, bărbații adevărați sunt patrioți!”, afirmă liderul AfD în videoclipul de pe TikTok. 

Politicienii din partidele tradiționale, care doresc să imite o astfel de propagandă, se confruntă însă cu o dilemă, deoarece sunt suspicioși în privința utilizării unei platforme controlate de o țară precum China, cu un regim autoritar, bănuită de spionaj tehnologic la scară planetară.

Lauterbach a mărturisit că poate avea rezerve față de TikTok, recunoscând însă, în același timp, eficiența acesteia. „Nu confer platformei nicio legitimitate prin utilizarea ei.”, s-a justificat el. Pentru a preveni scurgerile de date, el a cumpărat un telefon separat pentru utilizarea TikTok.

De asemenea, potrivit echipei lui Macron, președintele francez consideră că utilitatea TikTok și nevoia de reglementare a folosirii platformei sunt chestiuni separate. 

„Nu putem ignora acest segment de populație, din rândul căreia marea majoritate nu se uită la știri la televizor și nu citește presa.”, a mărturisit, sub rezerva anonimatului, un consilier al liderului de la Paris, citat de Reuters.

De neoprit

Profund îngrijorate de eventualele breșe în materie de securitate, Marea Britanie și Austria au interzis anul trecut TikTok de pe telefoanele de serviciu ale angajaților guvernamentali.

TikTok devine însă tot mai greu de ignorat. Un raport realizat anul trecut de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului a constatat că din ce în ce mai puțini oameni au încredere în mass-media tradiționale. În schimb, tot mai mulți apelează la TikTok pentru știri.

În raport, TikTok a fost desemnată rețeaua socială cu cea mai rapidă creștere, fiind folosită pentru știri de către 20% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani.

În Marea Britanie, cel mai important ministru, cu o prezență semnificativă pe TikTok, este chiar secretarul Apărării, Grant Shapps.

Atunci când a fost anunțată interdicția TikTok pe dispozitivele guvernamentale, Shapps a răspuns pe platformă, cu un clip din filmul „Lupul de pe Wall Street”, din 2013, în care personajul interpretat de Leonardo DiCaprio, Jordan Belfort, spune: „Nu plec, la naiba!”.

Shapps susține însă că nu a folosit niciodată TikTok pe dispozitive guvernamentale și că interdicția este „rezonabilă”.

Și Belgia a interzis miniștrilor și funcționarilor publici să instaleze TikTok pe dispozitivele lor oficiale, dar politicienii ocolesc această interdicție, prin utilizarea aplicației pe dispozitive separate.

Politicieni din partidul Verzilor, din coaliția de guvernare, postează videoclipuri TikTok cu dispozitive care sunt conectate doar la 4G și nu au alte aplicații instalate, iar telefoanele nu sunt păstrate de politicienii înșiși, ci de angajații lor.

„Un alt motiv pentru care suntem pe TikTok este că nu vrem să lăsăm terenul în mâna extremei stângi sau a extremei drepte.”, a recunoscut pentru Reuters un purtător de cuvânt al Partidului Verde.

„Tinerii primesc știri prin intermediul rețelelor de socializare, iar TikTok este una dintre cele mai mari platforme. Unii politicieni se simt confortabil cu asta, alții nu.”, a adăugat el. 

Un algoritm unic

Algoritmul companiei „ByteDance” a contribuit la succesul planetar al TikTok, din momentul în care aplicația a fost lansată pe piața internațională, în 2017.

Algoritmul prelucrează cantități uriașe de date despre utilizatori, cum ar fi interacțiunile acestora în aplicație și locația lor, pentru a oferi mai mult conținut adaptat pentru ei.

Detaliile precise ale algoritmului sunt un secret bine păzit, care a contribuit la propulsarea TikTok la un miliard de utilizatori în doar patru ani. Prin comparație, Facebook a avut nevoie de mai mult de opt ani pentru a atinge această bornă.

Alte platforme de socializare implementează, de asemenea, recomandări personalizate pe baza unor algoritmi care analizează datele utilizatorilor, însă analiștii susțin că programul aflat la baza TikTok a avut un succes atât de mare, încât este considerat drept cel mai prețios activ al companiei. 

Algoritmul este „valoros, deoarece TikTok se lipește rapid de utilizatori. Oamenii petrec mai mult timp pe TikTok decât pe alte rețele de socializare.”, afirmă James Andrew Lewis, expert în tehnologie la „Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale” (CSIS). „Acesta este ingredientul secret care face din TikTok un succes!”, mai spune el, într-un interviu acordat recent pentru AFP.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: politicieni TikTok alegeri voturi
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri