Într-un mediu de business în care apar mereu provocări, ai nevoie de mult curaj şi determinare pentru a reuşi, dar mai ales pentru a te menţine pe piaţă. Multe idei se pot transforma în succese trecătoare dacă ele nu sunt susţinute de multă pasiune şi perseverenţă. Aşa cum este cazul Elenei Patroescu, care, la doar 26 de ani, a reuşit să transforme o o idee într-o afacere de succes “made in Romania”.
Fiind educatoare timp de mai bine de şase ani şi dezvoltându-şi continuu creativitatea în lucrul cu copiii, Elenei nu i-a fost deloc greu să treacă de la decuparea hârtiei creponate la cea a pieilor naturale din care să confecţioneze accesorii moderne. În realitate însă, pe cât de simplu s-a născut ideea de a face din asta o afacere, pe atât de greu s-a dovedit a fi drumul către succes.
Am lucrat şi la stat, şi la privat, iar în ultima fază lucram de la 8.00 la 18.00. Ajunsesem la concluzia că nu rentează. Am ştiut să pun punct când trebuia, ca să pot merge mai departe
Elena Patroescu
“Am început într-o joacă”
Totul a început în urmă cu patru ani, când partenerul său i-a lansat o provocare: să-i realizeze un portofel minimalist, adaptat vremurilor în care oamenii nu mai umblă cu mulţi bani cash şi vor să aibă la ei doar lucrurile strict necesare (buletinul, cardurile, talon auto etc.). Zis şi făcut! Aşa s-a născut ELAN - Handcrafted Leather Goods, un brand 100% românesc, ce propune o reinterpretare în materie de design a produselor realizate din piele. “Am început într-o joacă! Portofelele disponibile pe piaţă erau oarecum standard, nu erau customizate pentru buletinele noastre. Aşa a apărut #elanONE, un model compact, în care încap 2-3 carduri, buletinul, dar şi ceva bani. Am făcut teste, i-a plăcut, iar de la apropiaţi am primit feedback bun”, povesteşte Elena.
Atelierul din sufragerie
După ce a mai studiat puţin piaţa şi a observat că nimeni nu oferea asemenea produse, s-a apucat serios de treabă. Cu tot ce trebuie, înfiinţarea firmei şi a paginii de Facebook, de altfel singura modalitate prin care s-a promovat în primă fază. “Am început de acasă, mai bine de jumătate de an am lucrat într-o cameră care era şi atelier, şi sufragerie. De acasă m-am ocupat de tot, de la schiţe la produsul final postării, de interacţiunea cu clienţii, ambalare şi livrări”, ne povesteşte Elena.
Testul pieţei, trecut cu brio
Portofelele şi accesoriile Elan au fost foarte bine primite în piaţă, recomandările şi comenzile curgeau. “Este foarte greu până câştigi încrederea oamenilor. De ce să te aleage pe tine dintre atâţia care există pe piaţă?”, se întreba Elena. Dar ideea venită din nevoia partenerului său a fost printre primele care au definit un nou concept pe piaţa din România, acela al portofelului minimalist, care complimentează orice stil, oferind, totodată, un accesoriu inovativ, versatil şi modern. În 2017 a fost lansat şi site-ul elanx.ro, unde clienţii pot face comenzi. De atunci lucrurile au început să se mişte mai repede, iar promovarea masivă în social-media i-a adus numai beneficii.
Investiţia iniţială în acest business a fost de aproximativ 7.000 de euro, bani care s-au amortizat nesperat de repede. După un an de la lansare, Elena a închiriat un atelier în care lucrează acum trei oameni.
Piele românească via Portugalia
Alegerea materialelor pentru confecţionarea produselor nu a fost deloc uşoară. Elena a testat mai multe variante până a găsit ceea ce se potrivea produselor sale. “Avem mai mulţi furnizori de piele, dar alegerea a fost greoaie. Pielea pe care o folosim este piele din România care e trimisă în Portugalia pentru procesare, pentru ca mai apoi să să întoarcă în ţară. Şi asta pentru că la noi nu mai există tăbăcării”, mai spune Elena.
Elan trece graniţa
Portofelele Elan au prins avânt şi peste graniţă. Din luna noiembrie a anului trecut, românii din diaspora îşi pot comanda produsele de pe un site special pus la dispoziţie de Elena şi echipa sa. Ideea s-a concretizat în urma cererilor venite de la români stabiliţi în Europa, şi tot din “pricina” cărţii de identitate. “Am creat o nouă entitate şi un nou site, în limba engleză, care se adresează exclusiv celor care doresc un accesoriu #elan şi nu sunt în acel moment în România. NobleMoose.com, un site ce arată în proportie de 95% identic cu elanX.ro. Suntem pe creştere de la lună la lună, iar până în martie venim pe piaţă cu cinci noi modele.”
Cred că asta a fost cel mai mare atu al meu, am avut încredere în ceea ce am făcut
Elena Patroescu
Accesorii personalizate cu stil
După patru ani de muncă asiduă, implicare 100% şi pasiune, Elena spune: “Acum, da, putem spune că ne ştie lumea. Suntem un brand recunoscut!”. Comenzile vin şi cu zecile pe zi, iar creatoarea Elan are în plan expunerea produselor sale şi în câteva magazine, precum şi introducerea sistemului de produse pe comandă. “Vorbesc mereu cu clienţii mei, le explic şi îi îndrum să facă alegerile care se potrivesc stilului fiecăruia”, spune ea. De asemenea, portofelele pot fi personalizate prin gravură laser, cu iniţialele posesorului, mesaje sau chiar logo-ul firmei, în cazul unei comenzi corporate. Cea mai mare comandă pe care a primit-o a fost de aproape 250 de portofele şi brelocuri. Produsele sunt realizate integral manual, astfel încât fiecare articol beneficiază de o atenţie sporită la detalii şi finisaje impecabile. “De aceea avem clienţi care au revenit chiar şi de 10-15 ori”, mai spune Elena Patroescu. O tânără care nu a dat un pas înapoi şi nicio clipă nu a avut intenţia de a renunţa.