Transmisiunea în direct a inaugurării stagiunii Teatrului Scala din Milano a fost difuzată de Rai 1, cu o cotă de audiență de 14,7%
2 milioane 608 mii de spectatori au urmărit zilele trecute, pe canalul italian de televiziune Rai 1, transmisiunea în direct a reschiderii stagiunii Teatrului Scala din Milano - Prima della Scala – cu grandiosul spectacol A riveder le stelle. O cifră de audiență bună, deși ușor mai mică decât cea obținută anul trecut de Tosca, opera ce a avut Premiera la Scala lui Piermarini în 2019 și care a fost văzută de 2 milioane 850 mii de spectatori. Diferența este dată poate de faptul că Tosca a fost pusă apoi în scenă în ziua de sâmbătă și, totodată, difuzată cu o oră mai târziu.
A riveder le stelle este prima schimbare pe care legendarul Teatro alla Scala o face în aceste vremuri grele pentru artă și cultură, evenimentul luând locul tradiționalei și distinsei Premiere. Marii artiști, alături de public - în direct la Rai 1 – au parcurs de data aceasta arii celebre, foarte iubite. Pe podium, maestrul Riccardo Chailly a deschis dansurile lui Luca Salsi cu Cortigiani vil race damned, din Rigoletto, apoi, rămânând în aceeași operă, microfonul a ajuns în mâinile lui Vittorio Grigolo, pentru La donna è mobile. Sunt doar primii dintre cei douăzeci și patru de artiști care însuflețesc o seară specială, realizată prin artă și frumusețe.
Maestrul Riccardo Chailly
Inno di Mameli
Au urmat trei ore de spectacol, care au acoperit toată programarea de după-amiază a canalului de televiziune Rai 1, o ocazie pentru marele public să urmărească un Sant'Ambrogio inedit, organizat în câteva săptămâni, pentru a înlocui Lucia di Lammermoor, opera care ar fi trebuit să deschidă Stagiunea La Scala.
Douăzeci și patru de mari de cântăreți de operă, interludii de dans sau lecturi interpretate de actori precum Massimo Popolizio sau Caterina Murino, în regia lui Davide Livermore. Pe podium, inegalabilul maestru Riccardo Chailly. Un spectacol excepțional, care a aliniat giganții bel cantoului italian și internațional, pentru a pune în scenă unele dintre cele mai cunoscute și apreciate arii, din cele mai renumite opere.
Luca Salsi în Cortigliani vil razza dannata, din Rigoletto
Subsonica la Scala: marele Bolle dansează pe muzica lui Boosta
„Sunt fericit și privilegiat pentru că o parte din muzica mea va răsuna între zidurile Scala, o rățușcă urâtă în mijlocul unor nume incredibil de frumoase”: sunt cuvintele lui Davide „Boosta” Dileo, fondatorul Subsonica, care vorbește despre emoția de a fi a fost chemat la Scala ca autor al muzicii pe care a interpretat steaua dansului Roberto Bolle. „În acest moment dramatic", mărturisește Boosta, „nu pot să nu mă gândesc că educația și arta sunt două dintre principalele elemente de civilizație pe care lumina reflectoarelor nu ar trebui niciodată oprită să cadă." Între fascicole de lumini laser colorate, acestea fiind singurul „decor” al scenei, Bolle a dansat pe melodia Waves/Valuri. Unde vizuale și sonore care crează furnicăturile de emoție dăruite teșespectatorilor de acest spectacol fără precedent. Totodată, prin muzica sa pop electronic, un grup din Torino, precum Subsonica, a făcut să danseze mase întregi de oameni, pe arenele din toată Italia.
O coregrafie care aduce laolată tehnologia și tradiția, unul dintre caii de lucru ai lui Roberto Bolle: iconicul dansator a participat la inaugurarea Teatro alla Scala cu „Valuri”, în care dansează „în duet” cu un laser.
Roberto Bolle în duet cu un laser, pe scena Scala
Rosa Feola în So anch'io la virtù magica, din Don Pasquale
Deschiderea stagiunii Teatro alla Scala a avut loc în ziua de Sant'Ambrogio, cu un spectacol diferit, nu numai pentru că a fost adaptat situației speciale în care ne aflăm acum cu toții, ci și pentru că a fost gândit a fi mai durabil, mai sustenabil. Italienii au arătat astfel lumii întregi că schimbarea este posibilă.
Ildar Abdrazakov interpretând o arie din Don Carlo
Un eveniment unic. Grandiosul spectacol găzduit în decembrie 2020 de legendara scenă de la Scala a reușit să treacă peste restricțiile pandemiei, dând ocazia marelui public să poată asculta în continuare minunatele piese ale orchestrei dirijate de maestrul Riccardo Chailly. Marea Gală de la Scala nu a trădat așteptările spectatorilor atunci când a venit cu un format ce nu a inclus montarea tradiționalei „Opera Prima”, ci cu un spectacol în care interpreți, muzicieni și dansatori au strălucit, în direct, la RaiUno. Putem spune că „A riveder le stelle” a fost o invitație făcută publicului italian, dar și spectatorilor din întrega lume, de a-și reveni după aceste luni negre și, în același timp, un omagiu adus artiștilor și tuturor ce lucrează în artă și cultură, poate printre cei mai încercați în această pandemie.
Vittorio Grigolo în La donna e mobile, din Rigoletto
Teatrul Scala din Milano
Teatrul Scala din Milano
Cultura triumfă în ciuda limitărilor, iar frumusețea, exprimată prin artă, reușește să ne țină inimile sus prin bucuria notelor, chiar dacă de data aceasta, ele sunt însoțite de o schimbare. Ediția din 2020 a fost unică pentru toată lumea, remodelându-se pentru a respecta reglementările, dar și pentru a da un semnal puternic asupra perspectivelor pe care le aduce viitorul.
„Un mod diferit de a împărtăși muzica și emoțiile”, a mărturisit consilierul pentru cultură Filippo Del Corno. „O modalitate compatibilă cu vremurile dificile și complexe pe care le trăim, care a fost posibilă cu sprijinul susținut și entuziast al municipalității din Milano și al companiei Edison. Timp de nouă ani, ele au însoțit Prima della Scala purtând-o în multe zone ale orașului, în teatre, școli, chiar în închisori, creând acele ocazii de a trăi fericirea împreună cu ceilalți, în același moment, și care au făcut din Prima un moment de bucurie pentru întregul oraș”, a spus Filippo Del Corno.
Kristine Opolais în Tu, tu piccolo Iddio, din Madama Butterfly
Marianne Crebassa în Habanera, din Carmen
Anul acesta, din păcate, nu au existat acele evenimente paralele care să ridice spiritul capitalei milaneze înainte și după tradiționalul Prima della Scala, cum se întâmpla până acum, în fiecare an. Prima Diffusa era urmată de prezența publicului în multe locuri din oraș, fiind foarte iubită de milanezi, și nu numai. Dar sinergia care îi unește pe spectatorii, artiști și organizatori, deopotrivă, cu simbolul La Scala, încă din 1883, nu s-a pierdut.
Lumina care vibrează alături de cultura milaneză
De fapt, totul a început în 1883. În noaptea de Sfântul Ștefan, cu ocazia unei foarte aglomerate Premiere „Gioconda”, de Ponchielli, centrala Edison din Santa Radegonda a aprins 2.450 de becuri electrice, luminând pentru prima dată un spectacol la Scala din Milano, evenimentul fiind urmat de un val de entuziasm din partea întregului oraș și începând, astfel, o revoluție.
În 2020, la fel ca în urmă cu aproape 140 de ani, legendarul Teatru Scala participă, din nou, alături de susținătorii săi, la schimbarea și proiectarea în viitor a unei culturi ce se dorește din ce în ce mai durabile, mai sustenabile. Atât repetițiile, cât și spectacolul au fost iluminate datorită energiei produse printr-un parc de producție din surse regenerabile. În ultimii zece ani, utilizarea surselor regenerabile pentru Premierele Teatrului Scala a făcut posibilă evitarea emisiei a peste 630 de tone de dioxid de carbon, cantitatea absorbită de aproximativ 12.600 de plante într-un an.
Teatrul Scala din Milano, interior
În 2020, La Teatrul Scala au continuat lucrările pentru finalizarea proiectului verde, prin renovarea sistemelor de iluminat din foaier, de pe coridoare și a celor aferente tuturor căilor de acces către Scala și către teatrul de repetiții Abanella. Noul sistem de iluminat garantează o reducere a consumului de energie electrică cu peste 80% în spațiile Teatrului Scala și cu peste 50%, pentru Teatrul Abanella. În 2019, intervenția s-a concentrat pe Laboratoarele Teatrului Scala (fostă Officine Ansaldo): o instalație de 20.000 de metri pătrați în care lucrează 150 de persoane, inclusiv tâmplari, decoratori, fierari, sculptori, croitori și care găzduiește, de asemenea, 60.000 de costume de scenă. Eficiența energetică asigurată pentru înlocuirea sistemului precedent cu corpuri de iluminat cu tehnologie LED 112, echipat cu un sistem de management și control fără fir, a făcut posibilă realizarea unei reduceri a consumului de energie electrică de peste 60% și evitarea emisiilor de 34 de tone de CO2 în atmosferă pe an.
Teatrul Scala din Milano
În ultimii ani, Muzeul Teatro alla Scala a fost luminat mai eficient, alegând o soluție cu consum redus, care să mențină atmosfera magică pe care doar teatrul o poate aduce la viață. La fel s-a întâmplat anul acesta, anticipând așteptarea publicului de a vedea din nou stelele de la Scala, dar și pentru a depăși dificultățile din 2020.