Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a identificat o serie de deficienţe la nivelul unităţilor din subordine, care vor fi comunicate instituţiilor abilitate pentru luarea măsurilor care se impun, probleme grave fiind identificate în cazul contractului de lucrări pentru punerea în siguranţă a obiectivelor de pe DN 15, zona Bicaz.
"Modul în care au fost cheltuite fondurile publice şi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la procedurile de achiziţii publice au fost printre temele controalelor realizate. În cazul Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au fost efectuate verificări cu privire la derularea achiziţiilor publice în anul 2019. Aici Corpul de Control a identificat o serie de deficienţe grave în desfăşurarea şi atribuirea contractului de achiziţie publică de proiectare, asistenţă tehnică şi execuţie de lucrări pentru punerea în siguranţă a obiectivelor de pe DN 15 km 242+200 - km 286+250 (zona Bicaz)", se arată într-un comunicat al MT.
Conducerea DRDP Iaşi cunoştea situaţia acestui sector de drum încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privinţa refacerii părţii carosabile în urma alunecărilor de teren, asigurarea siguranţei participanţilor la trafic şi promovarea documentelor ce stau la baza elaborării şi aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenţie.
Mai mult, agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată de inacţiunea DRDP Iaşi şi de ignorarea măsurilor din Programul pentru prevenirea alunecărilor de teren, anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului judeţean Neamţ pentru situaţii de urgenţă.
Fostul director al companiei de drumuri, Narcis Neaga, a aprobat o sumă de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic şi o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecţiei vizuale a obiectivelor. Mai mult, deşi în urma încheierii contractului de achiziţie publică, din data de 13 mai 2019, antreprenorul avea obligaţia depunerii unei garanţii de bună execuţie (10% din preţul contractului), acest lucru nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligaţiilor contractuale, ci cu o întârziere de 5 luni, în condiţiile în care scrisoarea de garanţie a fost emisă în data de 18 octombrie 2019. Acest lucru a fost posibil prin semnarea unui act adiţional potrivit căruia antreprenorul putea constitui garanţia de bună execuţie prin reţineri succesive de sume, în urma lucrărilor efectuate.
"De la începutul mandatului am solicitat, aşa cum era normal, declanşarea unor misiuni de audit şi control pentru a vedea care este situaţia reală pe proiectele de infrastructură. Ceea ce am anticipat, s-a şi adeverit. Sunt sigur că situaţia de la DRDP Iaşi, unde risipa banilor românilor nu are margini, nu este una singulară. Vremea firmelor 'de casă' ale baronului de Neamţ, Ionel Arsene, a apus şi vă spun că de acum înainte orice decizie trebuie luată şi asumată, conform legii. Stilul 'pompieristic' şi 'heirupist' de a evalua 'la ochi', o lucrare ce presupune proiectare şi execuţie nu se mai regăseşte în acest mandat al meu. Nu este posibil ca la o astfel de lucrare procedura de achiziţie să nu fie derulată pe baza unei analize serioase şi profesioniste. Ar fi trebuit să ştie foarte bine că banii nu sunt ai lor, aduşi de acasă, ci ai tuturor cetăţenilor acestei ţări. Să dai apropiaţilor tăi contracte fără licitaţie, în valoare de 81 milioane euro, este încă o dovadă de tupeu maxim al politrucilor care au guvernat ţara, până în noiembrie. Toate documentele aferente acestei 'prietenii financiare' vor fi transmise către organele statului, iar cei vinovaţi cu siguranţă vor răspunde", a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.