Jurnalul.ro Editoriale Prostia și incultura pun veste antiglonț

Prostia și incultura pun veste antiglonț

de Dan Constantin    |   

Directorul Teatrului Național s-a declarat revoltat de cererile mai mult sau mai puțin explicite transmise de funcționarii culturali pentru o „epurare” a repertoriului instituției prin scoaterea autorilor ruși. Actorul Mircea Rusu, care a preluat conducerea primei scene teatrale a României, se întreba, în interviul „de colecție” de la Antena 3, ce vină au Gogol, Cehov, Gorki pentru declanșarea războiului dintre Rusia și Ucraina.

 

Am informații că mai multe teatre din București au primit „indicații” de revizuire a agendei spectacolelor care prezintă piese teatrale sau muzicale ale autorilor ruși. Probabil că prin mimetism a fost preluată ideea transoceanică de la Metropolitan Opera de suspendare a celebrei Anna Netrebko din spectacole și înlocuirea ei cu o soprană din Ucraina. La fel, este scos de la pupitrul orchestrei din Viena pentru turneul american ilustrul dirijor Valeri Gherghiev, director și al Teatrului Mariinski din Sankt Petersburg, considerat un apropiat al lui Putin. Așadar, pe lângă sancționarea oligarhilor, rămași fără iahturi, sunt pedepsiți și marii artiști ai Rusiei. 

Ce ar însemna la București aplicarea inepției cenzurării repertoriului teatral și muzical? La Teatrul Național ar trebui scoase de pe afiș Livada cu vișini, Revizorul, Trei surori, care au „vina” de a fi fost scrise cu multe decenii în urmă de clasicii Cehov și Gogol. Teatrul Bulandra este mult mai „rusificat”, pentru că are în repertoriu Unchiul Vania, Mama, Azilul de noapte, operele lui Maxim Gorki, la care se adaugă și Căsătoria, scrisă de același recidivist Gogol, și nu mai puțin dăunătoarea Crimă și pedeapsă a subversivului Dostoievski. Teatrul de la Grădina Icoanei ar trebui atent supravegheat, pentru că l-a promovat pe regizorul Iuri Kordonski, născut la Odesa, devenit cetățean american. Cum, în ce condiții, să verifice autoritățile… La Nottara și Teatrul de Comedie,  purificarea repertoriului vizează Nunta, Trei surori, Căsătoria, Revizorul, Doi pe o bancă, iar colaborările cu mari regizori ruși ar trebui imediat întrerupte. La Opera Națională, spectacolele Evgheni Oneghin, Spărgătorul de nuci, Lacul Lebedelor n-ar mai avea loc pe afiș pentru că alde Ceaikovski și Godunov nu au protestat față de invadarea Ucrainei. Mare încurcătură și cu Festivalul internațional Enescu, aflat acum sub patronajul președintelui Iohannis. Pe agenda ediției din 2022 sunt deja anunțați de organizatori muzicieni celebri, care s-ar putea să fie angrenați în asaltul asupra Kievului - Leonid Gorohov, Igor Petrușevski, Maxim Vengherov, Andrei Pisarev. Oricum, istoria festivalului rămâne „întinată” de numele rușilor care au susținut marile concerte oferite publicului la Ateneu și Sala Palatului, aplaudați de oficialii români fără discernământ și previziune. Jurovski, Petrenko, Gerghiev nu mai pupă ei onoarea să ne fie oaspeți! Noi avem puse veste antiglonț care să ne ferească de efectul destabilizator al marii culturi ruse. De fapt și Dostoievski, ăsta, l-a inspirat pe Lenin și a fost citit de Putin la lecturile obligatorii. 

La Opera Națională, spectacolele Evgheni Oneghin, Spărgătorul de nuci, Lacul Lebedelor n-ar mai avea loc pe afiș pentru că alde Ceaikovski și Godunov nu au protestat față de invadarea Ucrainei. 

Mare încurcătură și cu Festivalul internațional Enescu, aflat acum sub patronajul președintelui Iohannis. Oricum, istoria festivalului rămâne „întinată” de numele rușilor care au susținut marile concerte oferite publicului la Ateneu și Sala Palatului, aplaudați de oficialii români fără discernământ și previziune.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri