Jurnalul.ro Special Anchete Reţeta de succes care l-a dus pe Cristian Burci în faţa anchetatorilor

Reţeta de succes care l-a dus pe Cristian Burci în faţa anchetatorilor

de Ion Alexandru    |   

După ani de zile în care a prăduit patrimoniul căilor ferate, fără ca nicio instituţie a statului să îl oprească, afaceristul Cristian Burci a fost săltat, ieri-dimineaţă, de către procurorii DIICOT Olt, fiind pus sub acuzare pentru delapidare, evaziune fiscală, abuz în serviciu şi constituirea unui grup infracţional organizat. Mai mult, “mascaţii” au descins inclusiv la sediul grupului de presă pe care Burci îl deţine, Adevărul Holding. Afaceristul nu este singurul anchetat, în acest dosar, alături de el fiind audiată şi Denisa Turcu, fost administrator special al Adevărul Holding, ancheta vizând nodul în care au fost deturnate peste 8 milioane de euro din patrimoniul fabricii de vagoane Romvag SA Caracal, dar şi modul prin care Burci, prin companiile sale paravan implicate în această afacere, au creat statului un prejudiciu de peste 19 milioane de euro. Nu este pentru prima dată când mogulul lui Traian Băsescu s-a aflat în atenţia anchetatorilor, o tentativă de a-l pune sub acuzare având loc în anul 2007, când DNA a anunţat o anchetă privind o fraudă de 1.700 de miliarde de lei vechi adusă CFR Marfă. Ulterior, prejudiciul a fost şters, iar dosarul a fost închis.

 

Nouă suspecţi, în frunte cu Cristian Burci, sunt anchetaţi de DIICOT Olt. Acuzaţiile sunt extrem de grave: constituire a unui grup infracţional organizat, abuz în serviciu, delapidare, evaziune fiscală, instigare la delapidare cu consecinţe deosebit de grave în formă continuată, instigare la abuz în serviciu şi la evaziune fiscală, precum şi spălare de bani.


Peste 27 de milioane de euro prejudiciu

Potrivit DIICOT, din actele de urmărire penală efectuate rezultă faptul că membrii acestui grup de criminalitate organizată, prin activitatea desfăşurată, începând cu anul 2006, au creat un prejudiciu SC Romvag SA Caracal prin abuz în serviciu şi delapidare în valoare de 7.099.000 de euro şi 3.811.756 lei. “În aceeaşi perioadă, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi la care deţineau acţiuni sau erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, membrii grupului au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei”.

Procurorii spun că, în ceea ce priveşte infracţiunea de evaziune fiscală şi cea de complicitate la evaziune fiscală, grupul infracţional condus de Cristian Burci, prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile şi evidenţierea în actele contabile sau în alte documente contabile a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive, a creat un prejudiciu statului român de 25.646.825 lei.

 

Până la închiderea ediţiei, procurorii nu finalizaseră audierea suspecţilor. însă din surse am aflat că, cel mai probabil, Burci urmează să fie reţinut şi prezentat instanţei cu propunerea arestării preventive.

 

Cum a pus mâna pe afacerea de la Caracal

Romvag SA Caracal face parte dintr-o serie de companii care activează pe calea ferată ce a fost preluată, după anul 2006, de către Cristian Burci, prin intermediul unei reţele de firme externe cu filiale în România. Este vorba despre Astra Vagoane Arad SA şi Meva SA, care, alături de Romvag Caracal, au fost preluate, în urma unor procese de privatizare, de către International Railways Systems (IRS) Luxemburg, controlată de Cristian Burci. Ulterior, activele primelor două companii au fost preluate, pentru 30 de milioane de euro, prin transfer, de către alte companii ale lui Crisian Burci – Astra Management VB Olanda sau Astra Rail Management GHMH Germania. În anul 2010, toate trei companiile au intrat în insolvenţă. Rail Systems Management a intrat, în anul 2014, în faliment, cerându-şi dizolvarea, iar, printre creditori, se află chiar Cristian Burci.

Revenind la Romvag SA şi la situaţia care a condus, ieri, la reţinerea patronului Adevărul Holding şi al Prima TV, de remarcat este că, din proiectul de reorganizare judiciară întocmit de administratorul judiciar al companiei, în noiembrie 2010 societatea avea ca acţionari International Railway Systems, cu 70,5121%, SIF Oltenia, cu 27,2927%, şi alte persoane fizice, cu 1,55582% din acţiuni. Activele societăţii erau în cuantum de 207.229.960 lei, sumă similară cu cea a datoriilor. Societatea deţinea terenuri, construcţii, instalaţii tehnice şi maşini, utilaje şi mobilier în valoare de peste 52 de milioane de lei.

 

În octombrie 2010, când s-a declanşat procedura insolvenţei, Romvag SA Caracal avea stocuri totale de 36 milioane de lei, iar creanţele ajunseseră la aproape 140 de milioane de lei.

 

Insolvenţă şi faliment. Şi multe credite

În anul 2008, Romvag SA Caracal a contractat o serie de credite bancare, alături de alţi membri ai grupului IRS, respectiv Astra Vagoane SA Arad, IRS Industries GmBH, MSV Metal AS, care au încheiat contracte de creditare cu ABN AMRO Bank Amsterdam, Citibank Europe, ING Bank, Piraeus Bank România, dar şi cu RBS Bank SA, ca agent de garantare pentru toate băncile finanţatoare. La acel moment, creditele acordate împrumutaţilor erau de 60 de milioane de euro, la care s-a adăugat unul nou, ca facilitate, de 40 de milioane de euro.

În baza acestor credite, Romvag SA, care avea împrumuturi bancare de 14 milioane de euro, la care se adaugă alte 8 milioane de euro, a devenit codebitor pentru întregul credit acordat grupului lui Burci. În noiembrie 2009, valoarea totală a creditelor Romvag SA ajunsese la 8.034.197 euro, adică o sumă care seamănă izbitor de tare cu cea reţinută de procurorii DIICOT în dosarul declanşat pe numele lui Cristian Burci Potrivit administratorului judiciar, această sumă ar fi putut fi recuperată în condiţiile în care activul ar fi fost valorificat dacă societatea ar fi intrat în faliment. Ceea ce s-a şi întâmplat.

Aşa cum reiese din informaţiile furnizate de DIICOT, prin introducerea în circuitele comerciale de persoane şi societăţi la care suspecţii anchetaţi deţineau acţiuni sau care erau deţinute în totalitate de persoane apropiate, membrii grupului au reuşit să recicleze diferite sume de bani, care proveneau din infracţiuni, în cuantum de 18.099.000 euro şi 3.811.756 lei. Din documentele de la instanţa care a judecat falimentul Romvag SA, aflăm că, în 2011, compania avea o comandă de livrare a unui număr de 43 de vagoane Schimmns pentru Deutsche Bahn, în baza unui contract de livrare pe care Romvag îl încheiase cu IRS Industries, controlată de Burci, IRS Industries având, la rândul ei, încheiat în acest sens un contract-cadru cu Deustche Bahn, valoarea afacerii fiind de 20.073.203 euro. De asemenea, această sumă este extrem de apropiată de ceea ce menţionează procurorii DIICOT în actele acuzării.

 

În 2011, a mai fost încheiat între Romvag SA Caracal şi Societatea Naţională de Transport Feroviar CFR Marfă SA un contract în valoare de 2.256.155 lei cu tot cu TVA, pentru repararea a 104 vagoane.

 

Verestoy Attila l-a creditat pe Burci în afacerea Romvag

Din documente oficiale, aflăm că, după data deschiderii procedurii insolvenţei, Romvag SA a cunoscut un deficit de numerar necesar producţiei, iar, până în 2011, a încercat să acopere acest deficit de lichiditate din activitatea curentă. Însă acest lucru nu a reuşit să acopere cantitatea de cash necesară desfăşurării unei activităţi normale. “Pentru evitarea blocării activității de producție a societății și pentru reușita unui plan de reorganizare, în vederea procurării capitalului de lucru necesar desfășurării activității, cu acordul comitetului creditorilor din ședința din 21.06.2011, Romvag a încheiat un contract de împrumut cu dl Verestoy Attila. Suma estimată a se încasa în baza acestui contract de împrumut este de 2.130.000 lei”, se arată în planul de reorganizare. Obligațiile de restituire a sumelor izvorâte din contractul de împrumut urmau a fi transferate către persoana juridică căreia i se vor transfera activele societății. “Societatea va apela la această modalitate de finanțare, cu mențiunea că va restitui cu prioritate sumele la data la care va avea disponibilități rezultate din încasarea producției livrate sau obligațiile izvorâte din aceste eventuale împrumuturi vor fi transferate persoanei juridice căreia i se vor transfera activele societății”, se mai arată în documentul citat.

 

Cum a folosit oamenii şi infrastructura CFR Marfă ca să îngroape… CFR Marfă

În ultimii 15 ani, CFR Marfă a devenit un maldăr de fier vechi şi o supapă prin care s-au scurs milioane de euro către buzunarele foştilor directori ai companiei. Aceste afaceri nu fac, însă, obiectul vreunei anchete penale.

 

Mai mult, deşi, în 2007, DNA demarase verificări cu privire la prejudicierea SNTCF CFR SA cu aproximativ 1.700 de miliarde de lei vechi, printr-o schemă pusă la cale tot de Cristian Burci, ulterior ancheta s-a închis. În anul 1998, pe vremea când ministru al Transporturilor era Traian Băsescu, iar la conducerea Societăţii Naţionale de Căi Ferate CFR SA se afla Mihail Necolaiciuc, CFR Marfă era condusă de directorul general George Buruiană. Încă de atunci, afacerişti privaţi au pus ochii pe potenţialul reprezentat de transportul feroviar de mărfuri, încercând să saboteze CFR Marfă chiar din interior. Unul dintre personajele aflate în umbra acestui plan se numeşte Cristian Burci, un apropiat al fostului ministrul PSD al Transporturilor din perioada 2001-2004, Miron Mitrea. Burci l-a racolat, imediat după 2001, pe fostul director al CFR Marfă, George Buruiană, pe care l-a desemnat să conducă activitatea unei companii private concurente celei de stat.

În acest context, a luat fiinţă SC Servtrans Invest SA, firmă cu sediul în Sectorul 1 al Capitalei. Din acţionariatul acestei societăţi nu face parte Cristian Burci direct, ci o firmă luxemburgheză controlată de acesta şi reprezentată, la vedere, de un anume Victor Alexiu. Oficial, din acţionariatul Servtrans Invest SA fac parte International Railway Service – S.A. Luxemburg, adică exact firma care a preluat şi prăduit patrimoniul Romvag SA Caracal, reprezentat de Victor Alexiu, George Buruiană, Ileana Buruiană, Cristina Nicoleta Mărgărit, Eugen Arnăutu şi Bogdan Arnăutu.
Scopul înfiinţării acestei firme a fost unul evident. Anume acela de a se folosi de infrastructura CFR Marfă, precum şi de know-how-ul acesteia, pentru a o căpuşa, în vederea preluării, prin concurenţă neloială, a afacerilor pe care compania de stat le derula.

 

Transfer cu semnătură de ministru

Firma a prosperat, închiriind, pentru început, vagoanele aparţinând CFR Marfă, pe care le folosea pentru a participa la onorarea unor contracte comerciale în concurenţa CFR Marfă. După care, compania a achiziţionat la preţ de fier vechi sute de vagoane şi locomotive aparţinând SNCFR. Schema preluării acestor bunuri este una simplă, dar eficientă. Prin ordin al ministrului Transporturilor, mai multe vagoane şi locomotive au fost transferate de la o companie la alta aflate în vistieria SNCFR, ajungând, în cele din urmă, în parohia CFR Marfă. De aici, ele au fost vândute la preţ de fier vechi către societatea Servtrans Invest, controlată de Cristian Burci şi administrată de fostul director al CFR Marfă, George Buruiană. 1,8 miliarde de lei este pierderea acumulată de CFR Marfă în perioada 2008-2013. Numai în 2014, CFR Marfă a avut pierderi de 27,1 milioane de lei, echivalentul a 6,1 milioane de euro.

Afacerea pe care CFR Marfă credea că a făcut-o la vremea respectivă s-a dovedit a fi un “ajutor de stat” pentru o firmă privată menită să falimenteze activitatea societăţii de stat care a contribuit la furnizarea liniei tehnologice de funcţionare a operatorului privat în cauză. Imediat după anul 2001, dar şi până în zilele noastre, SC Servtrans Invest SA a participat, în defavoarea CFR Marfă, la contracte publice pe zona de transport feroviar de mărfuri.

 

Aproape că nu există licitaţie în domeniu la care să participe CFR Marfă, iar unul dintre concurenţii săi să fie societatea condusă de fostul director al CFR Marfă, George Buruiană.

Subiecte în articol: Cristian Burci
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri