Ghencea și Urâtu susțin că au fost angajați prin intermediul unei agenții de crewing neautorizate, Corona Crewing SRL, care nu are licență de funcționare din partea Autorității Navale Române. Potrivit celor relatate de Ghencea, agenția i-ar fi păcălit să accepte o deplasare pe platforma GSP Saturn cu promisiunea că vor fi repatriați imediat ce platforma va fi mutată, lucru care nu s-a întâmplat.
„Suntem doar noi doi aici, fără hrană, fără apă și fără curent. Mă simt foarte rău, am tensiunea ridicată și am fost nevoit să iau medicamente. Cerem să fim debarcați cât mai urgent”, a declarat Ghencea pentru Constanța.info.
Un conflict nerezolvat cu Sindicatul Liber al Navigatorilor
În ciuda eforturilor celor doi muncitori de a contacta autoritățile române, inclusiv Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN), situația lor nu s-a îmbunătățit. Ghencea a declarat că, deși a discutat cu Adrian Mihălcioiu, președintele SLN, lucrurile nu s-au mișcat. „De când am ajuns aici nu am mai primit salarii, iar domnul Mihălcioiu a spus că a făcut câteva demersuri, dar nu s-a întâmplat nimic concret”, a adăugat acesta.
Deși Mihălcioiu este cunoscut pentru implicarea în problemele navigației românești, relațiile cu grupul GSP par să fie mai complicate. Sindicatul se ferește să ia măsuri ferme împotriva lui Gabriel Comănescu și al firmelor sale, din cauza unor relații economice și politice de lungă durată.
GSP Saturn și problemele financiare ale grupului GSP
Situația de pe platforma Saturn este doar o fărâmă din tabloul mai larg al dificultăților financiare cu care se confruntă grupul GSP. În martie 2024, una dintre navele companiei, „GSP Falcon”, a fost reținută în Grecia pentru nereguli grave și a primit interdicție de a opera în porturile europene timp de trei luni.
Aceasta este a treia reținere a unei nave GSP în ultimele 24 de luni, iar problemele financiare ale grupului sunt binecunoscute în industrie. De asemenea, neregulile de la bordul navelor și platformelor sale au atras atenția autorităților internaționale, ceea ce pune și mai mult sub semnul întrebării viitorul grupului GSP.
Intervenția Ministerului Afacerilor Externe devine esențială
În această situație critică, implicarea Ministerului Afacerilor Externe al României (MAE) este crucială pentru a asigura debarcarea celor doi muncitori de pe platforma GSP Saturn. Având în vedere că platformele maritime nu sunt considerate nave și că sunt reglementate diferit, singura soluție pentru repatrierea lor ar fi prin intermediul MAE.
În plus, cei doi angajați așteaptă de luni bune să își primească salariile restante, iar recuperarea acestora ar putea necesita o acțiune în instanță, având în vedere dificultățile financiare ale companiei.