Datele companiei de drumuri arată că încasările din cele două taxe au crescut comparativ cu anul 2022 cu aproape 70 milioane de lei, echivalentul a circa 14 milioane de euro. Vestea proastă este că prețul rovinietei va urma să crească, odată cu schimbarea modului de calcul, aceasta fiind o bornă inclusă în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Modificarea trebuia operată până la mijlocul acestui an, dar Guvernul a amânat această măsură nepopulară pentru data de 12 ianuarie 2026.
Șoferii vor trebui să plătească roviniete mai scumpe care includ taxe pentru poluare în funcție de vechimea mașinii. Noile tarife vor fi influențate de trei factori principali:
-
Perioada de timp: Durata de valabilitate a rovinietei va influența direct cuantumul taxei de drum.
-
Kilometri parcurși: Numărul de kilometri parcurși de șofer va juca un rol important în calculul tarifului.
-
Norma de poluare: Nivelul de poluare al vehiculului va fi un alt criteriu decisiv în determinarea tarifelor.
Modificările vizează toate categoriile de mașini, inclusiv autoturismele, ceea ce va însemna costuri mai mari pentru posesorii lor. Cei mai afectați vor fi totuși transportatorii, pentru că atât camioanele, cât și autocarele care depășesc 3,5 tone vor plăti taxa pe kilometru de șosea parcurs.
Valabilitatea rovinietelor, schimbată anul acesta
Noul sistem de taxare este impus la nivelul întregii Uniunii Europene și el este deja aplicat în țări precum Bulgaria, Ungaria și Austria. Deocamdată, modificarea făcută anul acesta în România vizează valabilitatea vinietelor. Șoferii le puteau achiziționa pentru perioade cu valabilitatea de 7 zile, 30 zile, 90 zile sau 12 luni, iar din martie anul acesta durata lor este de o zi, 10 zile, o lună, două luni sau un an.
Unde se plătește taxa de pod
Pe lângă vinietă, șoferii mai au o taxă pe care trebuie să o achite pe anumite sectoare de drum. Este vorba despre taxa de pod, care se aplica pe următoarele poduri peste Dunăre:
1. Giurgiu - Ruse ( „Podul prieteniei”);
2. Calafat - Vidin, parte a coridorului paneuropean de transport, care unește orașul german Dresda cu porturile Istanbul din Turcia și Salonic din Grecia;
3. Giurgeni - Vadu Oii;
4. Fetești - Cernavodă;
În special în perioada verii, cel mai tranzitat dintre aceste patru poduri este Fetești - Cernavodă, deoarece este pe drumul care face legătura cu litoralul.
Încasările CNAIR din rovinietă (lei):
2021 - 1.341.104.000
2022 - 1.417.820.000
2023 - 1.483.589.000
Încasările din taxa de pod (lei)
2021 - 72.884
2022 - 236.006
2023 - 262.554
Sursa: CNAIR
De unde mai încasează bani drumarii
Pentru circulația vehiculelor cu depășiri de greutate, se aplică tarife suplimentare de utilizare a drumurilor, calculate în funcţie de masa totală, de masele pe axe, de dimensiunile rezultate la transport, de categoria drumului şi de lungimea traseului care urmează să fie parcurs. Din aceste tarife suplimentare, pe scurt ASD, compania de drumuri a încasat anul trecut 63.859.000 lei, după ce în 2022 încasase 34.917.000 lei.
O altă sursă de venituri sunt tarifele percepute pentru utilizarea unor porțiuni de drum de către alte entități ( prescurtate UZD), cum ar fi societățile care realizează lucrări edilitare. Din acestea, CNAIR a obținut anul trecut 72.884.000 lei, iar în 2022 suma de 71.179.000 lei.
În ceea ce privește contractele de concesiune de pe Autostrăzile A1 (București - Nădlac) și A2 (București - Constanța) încheiate cu companiile petroliere care au instalat benzinării, acestea au adus CNAIR anul trecut 39.056.000 lei.
73,97 milioane de lei a fost profitul net obținut anul trecut de CNAIR, iar statului i-au fost alocate dividende în valoare de 66,57 milioane de lei
Sustenabilitate, decarbonizare, ecologie= taxe mai mari
Necesitatea acestor schimbări, care vor arde puternic la buzunare șoferii, este explicată de Guvern prin faptul că trebuie să avem un transport sustenabil și decarbonizat, pe principiul «poluatorul plătește»”. În expunerea de motive a legii privind noua formulă de calcul a rovinietei, care va intra în vigoare pe 12 ianuarie 2024, Guvernul afirmă că trebuie introduse taxe mai mari pe proprietate pentru „cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme, autocare, autobuze) și impozitarea ecologică”, iar obiectivele vizate sunt „nivelul specific al taxelor în funcție de distanța parcursă, stimulente pentru vehicule și noduri de transport nepoluante, descurajarea utilizării vehiculelor poluante și transferul a 10% din traficul rutier de călători și de mărfuri pe transportul feroviar până în 2026”.
„În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda va fi de la dublul rovinietei pentru 12 luni până la de patru ori prețul rovinietei pentru 12 luni”, mai prevede această lege.