Jurnalul.ro Ştiri Externe Sală de gimnastică, spa, salon de înfrumusețare! Detalii incendiare despre trenul „fantomă” al lui Putin

Sală de gimnastică, spa, salon de înfrumusețare! Detalii incendiare despre trenul „fantomă” al lui Putin

de Şerban Mihăilă    |   

Documente și fotografii obținute în exclusivitate de „Dossier Center”, grup de investigații rusești cu sediul la Londra, dezvăluie detalii pe care Kremlinul se chinuia să le țină departe de ochii publicului, precum și modul în care paranoia lui Putin a creat un univers paralel, păzit cu strășnicie. O serie de detalii ascunse, descoperite de grupul de investigații, sunt prezentate într-un material realizat de CNN.

5 august 2022 a fost o zi ca multe altele în Ucraina. Zorii au scos la lumină ororile produse în urma unei nopți de bombardamente rusești. Atacurile rușilor asupra unui cartier rezidențial din Mykolaiv, în dimineața aceea, au adus „distrugeri semnificative”, declara, la vremea respectivă, guvernatorul regiunii, și au rănit peste 10 persoane.

În aceeași zi, la Moscova, subalternii președintelui Putin erau preocupați de o problemă care nu avea nimic de-a face cu războiul sângeros din Ucraina.

„Administrația Transporturilor a primit un apel, cu privire la necesitatea de a instala echipamente de gimnastică «Hoist HD-3800» și «Hoist HD-3200» în locul «Abductor-Standard» și «Abductor-Technogym» în «vagonul sport-sănătate» nr. 021-78630.”, scria un oficial de la Kremlin.

Documente recent divulgate sugerează că „vagonul «sport-sănătate»” este folosit de nimeni altul decât de Putin însuși.

Se cunosc foarte puține lucruri despre viața privată a lui Putin, iar imaginea sa publică este cosmetizată cu mare atenție, așa cum s-a întâmplat, de altfel, în zilele care au trecut de la rebeliunea lui Evgheni Prigojin.

Numeroase documente și fotografii obținute în exclusivitate de „Dossier Center”, transmise ulterior postului de televiziune CNN, publicației „Süddeutsche Zeitung” și televiziunii publice germane NDR, dezvăluie detalii pe care Kremlinul le ascunde de ochii publicului și modul în care paranoia lui Putin a creat un univers paralel, păzit cu strășnicie. „Dossier Center” este susținut de Mihail Hodorkovski, un fost magnat rus al petrolului, exilat, devenit un mare critic al lui Putin.

Secret de stat, bine păzit

Faptul că Putin folosește un tren este bine cunoscut. Kremlinul însuși a publicat imagini cu întâlniri ținute la bord, într-o sală de ședințe decorată cu mult fast. Cu toate acestea, conținutul celorlalte peste 20 de vagoane ale trenului a fost un secret de stat bine păzit.

„Dossier Center” susține că documentele – rezultatul unei scurgeri de informații - provin de la o persoană din interiorul „Zircon Service”, o companie rusă însărcinată de către Căile Ferate Ruse - operatorul feroviar de stat - să echipeze vagoanele destinate președintelui rus.

În garnitura trenului figurează vagonul cu numărul 021-78630. O broșură lucioasă, realizată chiar de „Zircon”, prezintă o sală de sport și un spa de lux pe roți, concepute pentru Putin, arată „Dossier Center”.

Vagonul a fost finalizat în 2018. La momentul în care au fost făcute fotografiile, era dotat cu greutăți și echipamente de rezistență „Technogym” de producție italiană, care mai târziu au fost înlocuite, se pare, cu aparate „Hoist”, fabricate de o companie din SUA.

Vagonul mai este dotat cu un centru complet de cosmetologie, amenajat cu o masă de masaj și tot felul de echipamente de înfrumusețare de înaltă calitate, inclusiv, un aparat de radiofrecvență folosit pentru a spori fermitatea pielii. Vagonul în sine este echipat pentru a preveni utilizarea dispozitivelor de ascultare.

Printre documentele obținute se numără scrisori care leagă echiparea vagoanelor, inclusiv a „vagonului de gimnastică”, direct de oficiali de cel mai înalt rang din administrația Putin.

Kremlinul neagă categoric dezvăluirile grupului de investigații, declarând pentru CNN: „Președintele Putin nu are un astfel de vagon în folosința sau în proprietatea sa.”.

CNN a contactat, de asemenea, „Zircon Service” și Căile Ferate Ruse pentru comentarii, dar nu a primit niciun răspuns.

Ochii vigilenți ai FSO

Pe 2 noiembrie 2018, a avut loc o întâlnire pentru a evalua lucrările care rămăseseră de făcut la vagonul de gimnastică, cu numărul 021-78630. Procesul-verbal al acelei reuniuni, obținut, de asemenea, de „Dossier Center”, arată că, pe lângă directorii de la „Zircon Service” și Căile Ferate Ruse, au fost prezenți zece funcționari de la Serviciul Federal de Securitate (FSO), organizația însărcinată cu protecția președintelui Putin.

Zeci de contracte de mentenanță care au fost divulgate către „Dossier Center”, unele dintre acestea menționând numărul vagonului 021-78630, spun că orice lucrare la garnitura de tren trebuie coordonată cu FSO.

În 2020, un oficial de rang înalt de la Căile Ferate Ruse, Dmitri Pegov, i-a scris directorului adjunct al FSO, Oleg Klimentiev, rugându-l să revizuiască propunerile pe care le trimisese pentru construirea de spații de locuit în două vagoane de tren.

„Până în prezent, nu a fost primită aprobarea nici uneia dintre opțiuni de la FSO, ceea ce nu ne permite să începem procedura de încheiere a unui contract și nici să demarăm construcția vagoanelor.”, a scris Pegov. „Vă rog, dragă Oleg Ateistovici, să revizuiți conceptele propuse și să ne informați cu privire la decizia luată.”.

Potrivit unui fost inginer și căpitan în FSO, Gleb Karakulov, care a dezertat din țară anul trecut și a fost intervievat de „Dossier Center”, Putin a apelat tot mai mult la călătoriile cu trenul pentru a evita să fie urmărit.

Karakulov a declarat că a început să lucreze pentru prima dată la tren, instalând echipamente de comunicații, în preajma anului 2014. Trenul a fost utilizat mult mai frecvent, potrivit relatării sale, în a doua jumătate a anului 2021, în timp ce Rusia se pregătea pentru invazia din Ucraina.

De la începutul războiului, spune Karakulov, trenul lui Putin a staționat o perioadă considerabilă de timp în apropiere de Valdai, o regiune îndepărtată din Rusia, între Moscova și Sankt Petersburg. Putin are o reședință mare în zonă, cunoscută pentru lacul și pădurile sale.

„Angajații noștri s-au aflat în carantină specială pentru acest tren special.”, a mărturisit Karakulov. „Încă de la începutul războiului, băieții spuneau că au plecat undeva în direcția Valdai pentru 40 sau chiar 45 de zile.”, a adăugat el.

„Chiar dacă nu va exista nicio plecare de tren într-un anumit moment, oamenii sunt întotdeauna pregătiți.”

Reperat de observatori

Cu toate acestea, intimitatea lui Putin nu a fost totală. Vulnerabilitatea a venit sub forma unor observatori, amatori de trenuri.

„Există un tren fantomă pe căile ferate din țara noastră.”, a scris un astfel de observator, alături de o imagine a ceea ce pare a fi trenul lui Putin, pe care a postat-o pe rutrain.com. „Nu se află în graficele de circulație sau în sistemele Căilor Ferate Ruse.”, a adăugat el.

Observatorii au reușit să identifice trenul, în parte datorită utilizării a două locomotive și, în parte, datorită unei caracteristici identificate în broșura realizată de „Zircon Service”. O cupolă albă caracteristică, despre care „Dossier Center” spune că ar conține antene de comunicații avansate, este ușor de reperat pe unul dintre vagoane.

Cupolele nu apar pe trenurile rusești obișnuite. Dar ele au fost vizibile într-o înregistrare video oficială publicată de Kremlin în 2019, pe un vagon al unui tren special închiriat de Căile Ferate Ruse, în timp ce Putin se plimba pe podul Kerci, recent construit între Rusia continentală și Crimeea ocupată.

Datorită imaginii acelor cupole s-a știut că trenul lui Putin poartă marcajele exterioare obișnuite ale unui tren rusesc. Acesta a fost observat - și fotografiat - în repetate rânduri, de-a lungul anilor, de către observatorii amatori de trenuri.

„Paranoia” liderului de la Kremlin

Încercarea de a înțelege mentalitatea lui Putin este o chestiune inerent speculativă. Cel mai bun lucru pe care îl putem face este să ne adresăm celor care au petrecut timp cu el, mai scrie CNN.

Abbas Gallyamov se numără printre aceștia, după ce ani de zile a fost unul dintre scriitorii de discursuri ai lui Putin.

„Sentimentul său de nesiguranță politică cred că l-a determinat să înceapă să se simtă din ce în ce mai nesigur din punct de vedere fizic.”, a declarat Gallyamov din Israel, acolo unde locuiește în prezent. „Există o mulțime de oameni care îi sunt foarte apropiați și care folosesc această insecuritate în avantajul lor: «uite, există o amenințare aici, una dincolo, o altă amenințare aici și o alta dincolo.”, spune el.

„Paranoia”, așa cum o descrie Gallyamov, l-a determinat pe liderul rus să construiască tot mai multe ziduri în jurul său.

„Pierde războiul, pierde în politică, pierde în popularitate.”, afirmă Gallyamov. „Își face din ce în ce mai mulți dușmani, comite tot mai multe crime. El simte acest lucru, acela că este înconjurat de dușmani. Și, din punct de vedere psihologic, el vrea să se simtă protejat de toate aceste lucruri.”, adaugă el.

Distanța creată de aceste protecții, speculează Gallyamov, ar putea fi printre cele mai urgente probleme ale lui Putin. Și, în mod ironic, ar putea fi un motiv pentru confortul extrem construit pentru trenul său.

„El călătorește foarte puțin.”, precizează Gallyamov. „Pierde contactul cu țara. Oamenii din administrația sa sunt îngrijorați de acest lucru!”, mai spune el.

„Oficialii de la Kremlin înțeleg că aceasta este una dintre problemele care duc la scăderea popularității sale. Așadar, probabil că încearcă să aranjeze lucrurile pentru ca el să poată părăsi reședința sa și să călătorească undeva cât mai confortabil posibil.”

Această abordare de izolare aproape totală a fost zdruncinată de revolta de scurtă durată a grupării paramilitare „Wagner”. În zilele care au urmat rebeliunii, Putin a participat la un număr neobișnuit de mare de întâlniri și a fost văzut chiar salutând membri ai publicului.

Nu se știe dacă a folosit trenul său special pentru a se deplasa, dar, foarte probabil, vâlva și agitația provocate de rebeliune nu au risipit foarte mult din „paranoia” la care s-a referit Gallyamov.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: tren-fantoma putin Rusia
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri