Jurnalul.ro Ştiri Social Cardul de sănătate, bomboana pe coliva sistemului

Cardul de sănătate, bomboana pe coliva sistemului

de Monica Cosac    |   

Deşi obligaţi de stat să cotizeze la sistemul asigurărilor sociale de sănătate, românii care au avut nevoie de reţete şi servicii medicale, în ultimele două zile, s-au văzut în imposibilitatea de a le primi. Sistemul informatic al cardului naţional de sănătate este blocat de luni dimineaţă, iar oficialii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu cunosc nici cauzele avariei, nici în cât timp va fi remediată problema.

Teoretic, oamenii ar putea beneficia de consultaţii în sistem offline. Practic, de cele mai multe ori, medicii evită să lucreze astfel, deoarece rămân cu serviciile nedecontate.

Sistemul informatic este blocat încă de luni dimineaţă, din cauza unor probleme tehnice, pe care CNAS nu a reuşit să le remedieze. Preşedintele Casei, Radu Ţibichi, a recunoscut, ieri, că este “cea mai de durată defecţiune a sistemului informatic al cardului de sănătate, iar de el sunt legate şi alte servicii”, şi că această avarie vine după o alta de opt ore, potrivit News.ro. Acesta a mai precizat, de asemenea, că va solicita un raport pentru a afla cauzele care au determinat blocarea sistemului şi a dat asigurări furnizori că le vor fi validate serviciile prestate în perioada avariei. 

 

Medicii de familie spun, însă, că există blocaje ale sistemului încă de vineri şi că acestea sunt tot mai frecvente. 
 

“Noi ne temem să lucrăm offline pentru că ne trezim cu servicii invalidate şi cu reţete imputate. În momentul în care a apărut o avarie, sistemul se opreşte automat. Dar, ca să-l reporneşti după ce a fost reparată avaria durează câteva ore. Dacă se întâmplă asta în timpul zilei, s-a terminat! Nu mai poţi să foloseşti nimic, la nivel naţional. Oricum, durează mult când apare o avarie, dar aşa ceva, să dureze atâtea zile, nu s-a mai întâmplat până acum în România. Noi, de vineri, lucrăm doar offline şi doar pentru situaţiile în care ştiu sigur că n-am cum să greşesc. De exemplu, la un pensionar mă uit la talonul de pensie şi n-am cum să greşesc, pentru că el rămâne asigurat. La fel, la copiii până-n 18 ani, pot să dau reteţe offline. Dar dacă am un salariat, un tânăr, eu n-am cum să verific dacă mai este asigurat”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF). Aceasta a mai adăugat că alte probleme apar când trebuie să înregistrate în sistem consulaţiile şi reţetele date offline. Dacă şi atunci sunt blocaje, acestea rămân neînregistrate şi, implicit, neplătite.

O altă consecinţă gravă a avariei este că medicii nu mai pot raporta serviciile efectuate.

“Noi raportăm serviciile efectuate în primele 7 zile lucrătoare, iar la începutul fiecărei luni se încrucişează toate bazele de date: de la Ministerul Muncii, Educaţiei, ANAF etc. şi asta supra-aglomerează sistemul, care nu e construit pentru un aşa bombardament informatic. D-aia, în primele 7 zile, sistemul merge prost. Dar dacă mai şi pică, aşa cum s-a întâmplat acum. Sunt colegi care nu au reuşit să raporteze activitatea pe septembrie şi nu-şi vor primi banii. Suntem într-o situaţie foarte gravă!”, a mai spus dr. Alexiu.

Erorile sistemului s-au înmulţit

Luna trecută, Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) au sesizat CNAS și Ministerul Sănătăţii cu privire la disfuncționalitățile Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, care “s-au agravat” în ultimele luni. “Medicii de familie (…) sunt profund îngrijorați de erorile sistemelor informatice ale CNAS care s-au agravat în ultima perioadă. (…) Considerăm că este necesară asumarea responsabilității funcționării acestor sisteme informatice, recunoașterea oficială a acestor disfuncționalități, remedierea erorilor, precum și prelungirea timpului de raportare în aceste situații”, se arată în sesizarea medicilor de familie.

 

În ciuda tuturor sesizărilor făcute de medici, CNAS nu se grăbeşte deloc să rezolve multiplele probleme ale sistemului de carduri. Nici nu e de mirare, având în vedere că, în  timp ce sistemul este blocat, oamenii nu-şi mai primesc tratamentele şi reţetele lunare compensate din bugetul Sănătăţii, medicii rămân cu servicii nevalidate şi, implicit, nedecontate, iar CNAS păstrează, astfel, banii în cont.

Economii de 100 de milioane de euro

Cu doar câteva zile în urmă, preşedintele CNAS, Radu Țibichi, anunţa că, în urma introducerii cardului național de sănătate, s-a creat „un beneficiu” de peste 100 milioane de euro, prin reducerea numărului rețetelor prescrise, a internărilor și consultațiilor în ambulatoriile de specialitate.

“Înregistrăm în acest moment o diminuare a numărului de rețete prescrise în ultimii ani, dacă e să comparăm anii 2015-2016 (n.r. - la 1 mai 2015, cardul de sănătate a devenit obligatoriu) cu perioada anterioară, avem un număr de rețete cu 4 milioane mai puține.(...) Putem concluziona că acest card de sănătate a adus în evidența cheltuielilor un beneficiu de peste 100 milioane de euro cuantificat de noi”, a spus președintele CNAS, pe 6 octombrie, la Târgu Mureș.  

CNAS nu mai are un contract pentru mentenanţa sistemului IT al cardului de sănătate de la sfârşitul anului trecut. Firma Teamnet a câștigat licitația pentru mentenanța cardului, în urmă cu trei luni, Casa încă nu a semnat contractul cu compania respectivă, din cauza contestaţiilor. La finalul lunii septembrie, CNAS a câștigat definitiv procesele pe care le avea cu Hewlett-Packard România (HP) și cu European Funds Invest, cele două firme care au contestat în instanţă atribuirea contractului către Teamnet.

 

“Sistemul îşi bate joc de tine, ca pacient. Nu este posibil ca un pacient care face chimioterapie să vină şi azi, şi mâine, şi poimâine pentru un bilet de trimitere!” Sandra Alexiu, SNMF

Subiecte în articol: card de sanatate
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri