Jurnalul.ro Cultură Teatru Spectacol lectură la Odeon: „Printre străini"

Spectacol lectură la Odeon: „Printre străini"

de Magdalena Popa Buluc    |   

Teatrul Odeon prezintă miercuri, 20 noiembrie 2019, de la ora 19.00, la Sala Studio, în cadrul proiectului european FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE spectacolul lectură PRINTRE STRĂINI de Azar Mortazavi (Austria), regia Bobi Pricop. Distribuție: Virginia Rogin, Sabrina Iaschevici, Meda Victor, Cezar Antal.

Spectacolul lectură are loc în prezența autoarei și este urmat de discuții cu publicul și o dezbatere pe tema migrației, moderată de Mihaela Michailov. Intrarea este liberă.

Un bărbat străin cu barbă. O tânără brunetă cu pașaport german. O vecină singură care are doar intenții bune. O bătrână tristă care își transformă frica în mânie pentru ultima dată.

PRINTRE STRĂINI este o demonstrație despre cât de repede ne putem transforma în străini, cum devenim muți dacă ceea ce este cel mai important rămâne nespus și ceea ce s-a spus metastazează în noi, transformând vecinii în suspecți și oameni în categorii.

În textul lui Mortazavi, toate legăturile fragile de intimitate pe care personajele sale încearcă neîndemânatic să le formeze se dizolvă în neînțelegere.

❝Teatrul meu idealist nu prezintă certitudini, nu repetă stereotipuri, ci spune povești personale, creează figuri și personaje cu toate ambivalențele lor, astfel încât să putem uita toate etichetele și prejudecățile care ne separă și să găsim terenul comun.❞  (Azar Mortazavi)

 

Azar Mortazavi s-a născut în Wittlich / Rhineland Palatinate și a studiat Scriere Creativă și Jurnalism Cultural la Hildesheim. În 2008 a participat la Festivalul internațional al tinerilor dramaturgi europeni din Utrecht. Pentru piesa ei Todesnachricht (Anunțul decesului) (premiera mondială în 2011, la Pfalztheater Kaiserslautern), a fost distinsă cu Premiul de dramaturgie Else Lasker-Schüler în 2010. În 2011, piesa sa  scurtă Himmel und Hölle (Cer și iad) a fost invitată să inaugureze Festivalul de Dramaturgie Karslruhe de la Teatrul de Stat Baden din Karslruhe. În 2012, a fost distinsă cu Premiul Dramaturg în Exil acordat de WIENER WORTSTAETTEN din Viena. Cu cea de-a doua piesă Ich wünsch mir eins (Am o singură dorință) (premiera mondială în 2012, la Teatrul Osnabrück), Azar Mortazavi a fost invitată la Mülheimer Theatertagen și la Autorentheatertagen din Berlin în 2013. În 2014, Urteile(Hotărâri), un proiect de teatru documentar despre victimele NSU din München, creat în colaborare cu regizoarea Christine Umpfenbach, a avut premiera la Residenztheater din München.

Piesa ei Zwischenzeit (Între timp), comisionată de WIENER WORTSTAETTEN, a avut premiera mondială în 2014 la Teatrul Nestroyhof Hamakom din Viena. Colaborarea ei cu Ballhaus Naunynstraße s-a concretizat cu adaptarea scenică a lucrării lui Aboud Saeed - Cea mai inteligentă persoană de pe Facebook. De asemenea, a fost responsabilă de textul piesei pentru tineret Revoluția culorilor, bazată pe romanul Kara Günlük - Jurnalele secrete ale lui Sesperadode Mutlu Ergün-Hamaz. Piesa a fost invitată la Theatertreffen der Jugend în 2017.

 

Bobi Pricop este unul dintre cei mai apreciați regizori ai tinerei generații și din 2017 a fost inclus pe lista de nominalizări pentru Premiul Europa pentru Noi Realități Teatrale. În 2019 a fost organizatorul principal al Theatre Networking Talents, un festival internațional pentru tineri regizori, organizat de Teatrul ”Marin Sorescu” din Craiova.

A absolvit UNATC din București – secţia regie teatru în 2011 şi studiile de master în 2013.

A debutat cu Jocuri în curtea din spate de Edna Mazya, examen de licenţă, spectacol preluat de Teatrul Act, pentru care a fost distins cu Premiul pentru cea mai bună regie la Gala Absolvenţilor UNATC (2011), la Festivalul de Teatru Independent Undercloud și la Festivalul de Teatru Scurt Oradea. 

În București a colaborat cu Teatrul L.S. Bulandra, Teatrul Odeon și Teatrul Național (O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții după Mark Haddon, pentru care a primit o nominalizare la Premiul UNITER pentru Cel mai bun regizor și Premiul pentru Cel mai bun spectacol și Premiul pentru Cel mai bun regizor la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea).

În țară, a colaborat cu Teatrul Național din Tg Mureș, Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești, Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad, Teatrul „Luceafărul” din Iaşi (Pisica verde de Elise Wilk, pentru care a fost nominalizat la Premiul UNITER pentru cel mai bun regizor şi a obţinut Premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Atelier de la Baia Mare), Teatrul „Regina Maria” din Oradea, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova (Profu’ de religie de Mihaela Michailov, distins cu Premiul publicului (locul II) la Bienala de Dramaturgie „New plays from Europe” de la Wiesbaden (Germania),  Premiul pentru regie la Festivalul de Teatru Scurt, Oradea și la Festivalul „Excelsior Teenfest”, București, Premiul special al juriului la Festivalul Național de Comedie, Galați). A regizat, de asemenea, Amalia respiră adânc de Alina Nelega la Théâtre Les Déchargeurs din Paris, reluat și la Théâtre Le Guichet Montparnasse din Paris și Ashes Afar de Andreea Borţun la Compania Vanner, Edinburgh Fringe, distins cu Premiul pentru Cel mai bun spectacol, Cea mai bună actriţă şi Premiul pentru dramaturgie la Festivalul Bucharest Fringe.

 

 FABULAMUNDI. PLAYWRITING EUROPE: BEYOND BORDERS? este un proiect de colaborare între teatre, festivaluri și instituții culturale din 10 țări europene (Italia, Franța, Germania, Spania, România, Austria, Belgia, Marea Britanie, Polonia și Cehia), co-finanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă. Reţeaua urmăreşte să sprijine şi să promoveze dramaturgia contemporană în Europa, cu scopul de a consolida şi îmbogăţi activităţile şi strategiile profesioniştilor şi ale artiştilor care activează în domeniu, şi a oferi autorilor dramatici posibilităţi de conectare, întâlniri multiculturale şi dezvoltare profesională. 

În cadrul actualei ediții a proiectului, a treia, au fost realizate la Teatrul Odeon, până în prezent, trei spectacole lectură – Lullaby de Erika Galli și Martina Ruggeri (Italia), Tristețe și Melancolie de Bonn Park (Germania), You say tomato de Joan Yago (Spania) și producțiile Gardenia de Elzbieta Chowaniec (Polonia) și Pentru binele tău de Pier Lorenzo Pisano (Italia), ambele în regia lui Zoltán Balázs (Ungaria).

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri