Guvernul va elimina plata bonusului la pensionare pentru angajații din Regia Națională a Pădurii - Romsilva. Proiectul de ordonanță de urgență pregătit în acest sens de către Ministerul Mediului vine după ce în ultimul timp ministrul de resort, Mircea Fechet, a adus în discuție de mai multe ori aceste sporuri foarte mari, exemplul vehiculat fiind al unui fost director general care a încasat la pensionare 100.000 de euro, ulterior reangajându-se în cadrul regiei.
Printr-un proiect de ordonanță de urgență pusă în dezbatere publică, Executivul a decis să elimine definitiv plata bonusului la pensionare pentru angajații din silvicultură. Până acum, toți angajații Romsilva care se pensionau la vârsta standard primeau, pe lângă pensie, un bonus echivalent cu minimum cinci salarii brute (conform articolului 46, al. 4 din Ordonanţa de urgenţă nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic) din ultima lună de activitate. În cazul angajaților din conducerea Romsilva, această sumă urca până la zece salarii brute, iar în unele situații depășea jumătate de milion de lei.
Ce alte drepturi mai pierde personalul silvic
Pe lângă eliminarea acestui bonus, Guvernul a decis și limitarea altor beneficii pentru personalul silvic. Unul dintre acestea este dreptul la lemn de foc gratuit, un sprijin acordat personalului silvic de ani de zile. Până acum, toți angajații din silvicultură aveau dreptul să primească 6 metri cubi de lemn fasonat pe an, fără costuri, indiferent de venitul lunar. Prin noile reglementări, doar angajații cu salarii nete mai mici decât salariul mediu brut pe economie vor mai putea beneficia de acest avantaj, mai stabilește proiectul de ordonanță amintit. De asemenea, pentru cei care încă se încadrează în criteriile stabilite de Guvern, prețul lemnului va fi calculat pe baza Listei prețurilor de referință, stabilite anual conform Codului Silvic.
Un alt drept financiar eliminat prin noua Ordonanță este indemnizația pentru locuință, care era reglementată prin Statutul personalului silvic. Astfel, angajații care nu dețineau locuință în localitatea în care își desfășurau activitatea puteau primi fie o locuință de serviciu, fie, în cazul în care acest lucru nu era posibil, o indemnizație lunară echivalentă cu 30% din salariul mediu brut pe economie. Prin eliminarea acestui sprijin financiar, personalul silvic care lucrează în localități unde nu există locuințe de serviciu disponibile va trebui să suporte integral cheltuielile cu locuirea.
Bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru 2025 este de 4,65 miliarde de lei, în creștere cu 19,65% față de 2024, iar cheltuielile de personal au fost estimate la 507,9 milioane de lei.
226,81 milioane de lei a fost profitul net al Romsilva în 2023, ultimele date financiare disponibile, în scădere față de 2022, când s-a ridicat la 331,96 milioane lei
Sursa: risco.ro
Administratorii și-au rotunjit veniturile în 2024
În timp ce anul trecut veniturile angajaților RNP au fost programate să crească doar cu 5,2%, pentru administratorii și directorii regiei lucrurile au arătat mult mai bine. Bugetul pe anul trecut a prevăzut o creștere a cheltuielilor aferente contractului de mandat și altor comisii și comitete de 51,8%, ajungând la 2.385.000 de lei, în condițiile în care în 2023 aceste cheltuieli au fost stabilite la 1.602.000 de lei. În ceea ce îi privește pe directorii regiei, veniturile s-au ridicat la suma totală de 523.000 de lei, după ce în 2023 ele fuseseră stabilite la suma totală de 464.000 de lei.
A început procedura de selecție a unui nou Consiliu de Administrație
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a demarat în aceste zile procesul de selecție a membrilor Consiliului de Administrație (CA) al Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva (RNP) pentru perioada 2025-2028 conform guvernanței corporative. Criteriile de selecție a membrilor CA pleacă de la experiența profesională, iar unul dintre obiectivele strategice menționate în documente este asumarea reducerii numărului de direcții silvice, în funcție de eficiența activității lor. Această măsură are ca scop optimizarea structurii organizatorice a RNP și creșterea eficienței activității. În plus, CA nu poate fi format în exclusivitate din persoane de acelaşi gen, astfel, „cel puţin o treime din totalul administratorilor trebuie să fie femei/cel puţin o treime trebuie să fie bărbaţi”, arată documentul. Pe data de 16 aprilie vor expira mandatele actualilor administratori.