Jurnalul.ro Special Anchete SPP a cumpărat mașini electrice de un milion de euro și comandă 371 de tone de benzină și motorină, pentru următorii doi ani

SPP a cumpărat mașini electrice de un milion de euro și comandă 371 de tone de benzină și motorină, pentru următorii doi ani

de Ion Alexandru    |   

Serviciul de Protecție și Pază a finalizat, în parte, proiectul privind achiziția unor mașini cu propulsie electrică, antamată în vara acestui an, pentru a-și dota parcul auto propriu cu mijloace de transport și pentru misiuni „prietenoase cu mediul”. Afacerea costă aproximativ un milion de euro, însă, interesant este faptul că, după ce a cumpărat aceste mașini electrice, instituția condusă de generalul Lucian Pahonțu a scos la licitație un alt contract, care vizează achiziția unei cantități impresionante de combustibili fosili. Concret, este vorba despre 371.000 de litri de motorină și benzină, la vrac, care să asigure necesarul parcului auto pentru următorii doi ani, pentru care a pus la bătaie un buget tot în valoare de un milion de euro.

Conform SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), Serviciul de Protecție și Pază a atribuit toate cele trei loturi scoase, în vară, la licitație, care vizează achiziția de autovehicule cu propulsie electrică. Primele două loturi au făcut obiectul acordului-cadru N1730, parafat, în data de 18 septembrie 2024, cu compania Porsche România, pentru un preț final negociat de 1.822.200 de lei fără TVA, respectiv de 2.168.299 de lei cu TVA inclusă (422.510 euro).

Al treilea lot a făcut, la rândul său, obiectul acordului-cadru N1704 din 17 septembrie 2024, atribuit companiei SC Renault Commercial Roumanie SRL, pentru un preț final negociat de 2.005.400 de lei fără TVA, adică de 2.386.426 de lei cu tot cu TVA (487.025,71 euro).

În total, Serviciul de Protecție și Pază va cheltui, pentru aceste două loturi, suma de 4.554.725 de lei cu TVA inclusă, adică92.535,71 de euro.

Lotul al treilea, epuizat complet

Lucrurile nu se opresc, însă, aici, deoarece SPP s-a grăbit să încheie și contractele subsecvente aferente acestor acorduri-cadru. Astfel, în 17 septembrie, a fost încheiat cu SC Renault Commercial Roumanie SRL, un contract subsecvent aferent lotului al treilea, în valoare de 1.604.320 de lei fără TVA. După care, chiar luna aceasta, pe 2 octombrie, a fost încheiat cu aceeași companie al doilea contract subsecvent care vizează tot lotul al treilea, la un preț de 401.080 de lei fără TVA. În acest fel, a fost epuizat integral bugetul pus la bătaie pentru acoperirea achiziției aferente acestui lot.

De asemenea, la data de 18 septembrie 2024, Serviciul de Protecție și Pază a încheiat cu SC Porsche România SRL, al treilea contract subsecvent aferent loturilor 1 și 2 ale acordului-cadru, pentru suma de 494.600 de lei fără TVA, respectiv de 588.544 de lei cu TVA inclusă (120.117,14 euro).

Astfel, valoarea contractelor subsecvente încheiate de SPP în cadrul acestui proiect de achiziții, se ridică, până în prezent, la 2.974.970 de lei cu tot cu TVA, adică la 607.136,73 de euro.

Achiziția vizează inclusiv misiunile operative

În caietul de sarcini redactat pentru această procedură de licitație, SPP susținea că, prin achiziționarea de mașini electrice, „se vizează creșterea gradului de siguranță pentru îndeplinirea misiunilor operative, prin înlocuirea unor autoturisme existente, cu grad ridicat de uzură, cu altele noi, nepoluante. „Întrucât achiziția se efectuează prin Programul de Stimulare a înnoirii parcului auto național 2020 - 2024, Fondul pentru Mediu asigură o finanțare nerambursabilă sub forma primei de casare pentru fiecare autovehicul nou, în schimbul predării pentru casare a cel puțin unui autovehicul uzat”, mai arată cei de la SPP, care adaugă că autoturismele aferente acestor trei loturi sunt unele cu propulsie electrică, iar achiziția lor „se va efectua prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic”.

Astfel, autoturismele electrice pentru misiuni operative Tip 1 sunt din categoria M1, cu puterea motorului de minimum 250 de cai putere, cu o autonomie a bateriei de minimum 500 de kilometri, care să atingă o viteză maximă de 150 km/h. Mașinile electrice pentru misiuni operative Tip 2 sunt, de asemenea, din categoria M21, cu o putere a motorului de minimum 200 de cai putere, iar mașinile electrice pentru misiuni administrative sunt din categoria M1, cu puterea maximă a motorului de 45 kW, cu o autonomie a bateriei de minimum 200 de kilometri. Perioada de garanție cerută pentru fiecare autovehicul, în ansamblul său, va fi de minimum 36 de luni în limita a cel puțin 100.000 de kilometri, iar perioada de garanție cerută pentru bateriile de înaltă tensiune va fi de minimum 96 de luni, în limita a cel puțin 120.000 de kilometri. Mașinile electrice ce vor intra în dotarea SPP vor avea un regim de utilizare zilnic, pentru misiuni în București și în teritoriul național. Vehiculele, împreună cu echipamentele instalate, vor trebui să funcționeze normal, în condiții de siguranță, în intervalul de temperaturi exterioare cuprinse între minus 20 de grade Celsius și plus 45 de grade Celsius.

Carburant la vrac, în cantități semnificative, cumpărat a doua zi după prezidențiale

Toate bune și frumoase, numai că, la doar o săptămână după ce a încheiat ultimul contract subsecvent cu privire la achiziția de mașini electrice, Serviciul de Protecție și Pază a anunțat, tot pe SEAP, că vrea să facă  nouă cumpărătură consistentă. Mai exact, precizează că „autoritatea contractantă intenționează achiziționarea de carburanți auto (benzină fără plumb cu COR minimum 95 și motorină Euro 5 standard CC  minimum 51), livrabili la vrac, inclusiv la sediul achizitorului, pentru alimentarea autovehiculelor din dotarea Serviciului de Protecție și Pază”.

Practic, SPP își pune baza în special pe mașinile cu motoare termice, în ciuda achizițiilor de „electrice” făcută în ultima lună. Iar valoarea bugetului pus la bătaie pentru achiziția benzinei și motorinei solicitate se ridică la 4.032.000 de lei fără TVA, respectiv la 4.798.080 de lei cu TVA inclusă (979.200 de euro).

Practic, valoarea combustibililor fosili ce urmează să fie achiziționați depășește chiar valoarea mașinilor electrice cumpărate de această instituție. 

Din documentația de atribuire aflăm și despre ce cantități este vorba. SPP vrea să cumpere 250.000 de litri de benzină și 121.000 de litri de motorină. În total, 371.000 de litri de combustibil (371 de tone), care să ajungă pentru următoarele 24 de luni, ceea ce înseamnă un consum de 15.458 de litri pe lună, în valoare de 199.920 de lei (40.800 de euro).

Benzina și motorina trebuie să fie livrate la sediul SPP, din Bulevardul Geniului nr. 42 B, din Sectorul 6 al Capitalei. Ofertele vor fi deschise în data de 9 decembrie 2024, a doua zi după turul al doilea al alegerilor prezidențiale.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri